Podstawą działalności każdej jednostki gospodarczej są zasoby czynników produkcji, jakimi podmiot dysponuje w danym momencie. Wśród nich szczególną rolę odgrywają wartości niematerialne i prawne. We współczesnej gospodarce coraz większym źródłem przewagi konkurencyjnej stają się aktywa niematerialne. Konkurencja staje się coraz ostrzejsza i aby jej sprostać przedsiębiorstwo musi inwestować w wartości niematerialne. Rozwój tych wartości jest w dużym stopniu wymuszony przez otoczenie. Wartości niematerialne umożliwiają i ułatwiają proces wdrażania osiągnięć w obszarach techniki, organizacji i finansów. Potrzeba rozwoju tych wartości musi być wyraźnie zaznaczona w strategii przedsiębiorstwa. Dzięki majątkowi niematerialnemu przedsiębiorstwo jest postrzegane przez potencjalnych klientów jako wzorzec solidności i wiarygodności. Podstawowymi filarami wartości niematerialnych przedsiębiorstwa są jego kultura, zasoby ludzkie i wiedza. Wartości te są ściśle ze sobą sprzężone i wzajemnie na siebie oddziałują. Wiedza zależy od kultury przedsiębiorstwa, a kultura od poziomu wiedzy. Budowanie strategii przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstwa musi się opierać na tych relacjach i zależnościach, a firma musi tak nimi zarządzać, aby osiągnąć zamierzony cel w określonym czasie.
Klasyfikacja
Bardzo istotną kategorią wartości niematerialnych są prace badawczo – rozwojowe, jednak tylko ten drugi człon może stać się wartością niematerialną w świetle prawa bilansowego – polskiego i międzynarodowego. Koszty zakończonych prac rozwojowych prowadzonych przez jednostkę na własne potrzeby, poniesione przed podjęciem produkcji lub zastosowaniem technologii, zalicza się do wartości niematerialnych i prawnych, jeżeli spełnione zostały warunki określone w art. 33 ust. 2 ustawy o rachunkowości, tj.:
- produkt lub technologia wytwarzania są ściśle ustalone, a dotyczące ich koszty prac rozwojowych wiarygodnie określone,
- techniczna przydatność produktu lub technologii została stwierdzona oraz odpowiednio udokumentowana i na tej podstawie jednostka podjęła decyzję o wytwarzaniu tych produktów lub stosowaniu technologii,
- koszty prac rozwojowych zostaną pokryte, według przewidywań, przychodami ze sprzedaży tych produktów lub zastosowania technologii.