Celem pracy biegłego rewidenta jest zapewnienie, aby sprawozdanie finansowe rzetelnie i jasno przedstawiało sytuację majątkową i finansową, jak też wynik finansowy jednostki. Aby móc wydać taką opinię, biegły rewident przeprowadza badanie sprawozdania finansowego. W toku badania może wykryć pewne nieprawidłowości. Mowa tu o rozbieżnościach między księgami a rzeczywistością, czyli takich różnicach, które można wyrazić liczbowo. Dalsze postępowanie zależy od ich skali.
Ustalenie istotności
Na początku badania, po otrzymaniu danych finansowych, biegły rewident ustala na ich podstawie istotność. Ogólnie rzecz ujmując, określa ona maksymalny dopuszczalny błąd, którego niepoprawienie nie zniekształci sprawozdania finansowego w taki sposób, że jego odbiorca podjąłby inną decyzję w porównaniu z sytuacją, gdyby miał przed sobą sprawozdanie bez żadnych pomyłek. Według metodologii stosowanej w BDO ustala się trzy wielkości w obrębie istotności:
- istotność ogólną,
- istotność wykonawczą,
- próg na listę korekt.