Koszty i przychody mają różne definicje w rachunkowości i w CIT

Stosowanie nadrzędnych zasad rachunkowości prowadzi w wielu przypadkach do odmiennej wyceny aktywów i pasywów oraz ustalania wyniku finansowego, niż w podatku dochodowym od osób prawnych.

Publikacja: 25.04.2018 07:00

Koszty i przychody mają różne definicje w rachunkowości i w CIT

Foto: Fotolia.com

W każdym systemie prawa gospodarczego wyróżnić można określone normy dla potrzeb przepisów podatkowych, związanych z koniecznością obliczenia zobowiązania podatkowego oraz uiszczenia wyznaczonej w ten sposób kwoty na rzecz organów fiskalnych państwa, oraz regulacji bilansowych, które są podstawą ewidencjonowania zdarzeń gospodarczych. Odmienne założenia ustawodawcy przy tworzeniu norm podatkowych oraz przepisów bilansowych powodują, że w polskim systemie prawa gospodarczego występuje autonomiczność obu dziedzin względem siebie. Sytuacja taka wymaga zatem od każdej funkcjonującej w tym systemie jednostki gospodarczej odpowiedniego dostosowania procedur finansowo-księgowych do potrzeb zarówno przepisów podatkowych, jak i bilansowych.

Niezależność prawa podatkowego względem regulacji bilansowych powoduje, że podstawowe kategorie wynikowe, czyli przychody oraz koszty, według obu systemów norm prawnych nie są tożsame. Teoretycznie całkowita zgodność prawa bilansowego i podatkowego jest możliwa, ale w praktyce występują pomiędzy nimi koncepcyjne i wartościowe rozbieżności, a zysk bilansowy i dochód podatkowy nie są sobie równe.

Pracownicy służb księgowo-finansowych zwykle odrębnie wyliczają te dwie kategorie lub ustalają podstawę opodatkowania korygując odpowiednio wynik rachunkowy. Ustawa o rachunkowości (uor) nakazuje bowiem ewidencjonować wszystkie zdarzenia gospodarcze, które mają związek z daną jednostką w okresie sprawozdawczym według zasady memoriałowej, a jednocześnie – zgodnie z zasadą ostrożnej wyceny – nie chcą dopuścić do wykazania zysku zbyt wysokiego w porównaniu z wynikiem rzeczywiście osiągniętym >patrz tabela. Prawo podatkowe utożsamiane jest natomiast przeważnie z funkcją fiskalną państwa i narzędziem organów skarbowych, którego celem jest osiągnięcie jak najwyższej podstawy opodatkowania, której część po odpowiednio przeprowadzonej kalkulacji przejmie w postaci podatku dochodowego od osób prawnych budżet państwa.

Zmniejszenie korzyści ekonomicznych

Ustawa o rachunkowości, czyli źródło prawa bilansowego, określa koszty w art. 3 ust 1 pkt 31 jako uprawdopodobnione zmniejszenia korzyści ekonomicznych w okresie sprawozdawczym, o wiarygodnie określonej wartości, które przyjmują formę zmniejszenia wartości aktywów lub zwiększenia wartości zobowiązań oraz prowadzą do zmniejszenia kapitałów własnych lub zwiększenia jego niedoboru w inny sposób niż wycofanie przez właścicieli albo udziałowców środków finansowych. Mianem kosztów według prawa bilansowego można w związku z tym nazwać wszystkie te operacje gospodarcze, które obejmują wyrażone w pieniądzu wydanie albo zużycie składników majątku należącego do jednostki lub zmianę wartości środków. Analizowana kategoria wynikowa obejmuje więc na przykład:

- nakłady poniesione przez przedsiębiorstwo, które dotyczą wytwarzanych dóbr i usług;

- amortyzację;

- koszty zużycia materiałów i energii, wynagrodzeń usług obcych itp.;

- wartość sprzedanych towarów i świadczeń czy wydanych materiałów;

- koszty związane ze zbyciem aktywów trwałych (zarówno niefinansowych jak i finansowych);

- koszty związane z tworzonymi przez daną jednostkę gospodarczą rezerwami;

- odsetki płacone od zaciągniętego kredytu lub pożyczki;

- wartość nieściągalnych należności;

- przekazane na zewnątrz darowizny. ?

Poniesione w celu uzyskania przychodu

Akty prawne z obszaru prawa podatkowego używają sformułowania: koszty uzyskania przychodów. Przyjęcie takiego rozwiązania terminologicznego wynika z ustaw o podatku dochodowym (zarówno od osób prawnych, jak i fizycznych), które do tej kategorii zaliczają koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania czy zabezpieczenia ich źródła >patrz tabela.

Przepisy podatkowe nie zawierają indeksu nakładów i wydatków, które z punktu widzenia ustaw o podatku dochodowym uznane są za koszty uzyskania przychodów. Biorąc pod uwagę różnorodność podmiotów gospodarczych i odmienny charakter prowadzonej działalności utworzenie takiego katalogu w praktyce jest wyjątkowo trudne lub niemożliwe. Ustawy podatkowe wymieniają jedynie enumeratywnie wydatki, o które nie można zmniejszyć podstawy opodatkowania. Warunki, które powinny zostać spełnione, aby dany koszt uznać podatkowo, są następujące:

- nakład musi być faktycznie poniesiony,

- celem poniesienia wydatku musi być osiągnięcie, zachowanie czy zabezpieczenie źródła przychodów,

- wydatek nie może być uwzględniony w negatywnym katalogu z art. 16 ustawy o CIT lub odpowiednio art. 23 ustawy o PIT.

Przesłanki te wskazują na konieczność wykazania związku danego kosztu z przychodem, który osiąga lub planuje osiągnąć jednostka, co oznacza, że powinien on być rezultatem takich działań podatnika, które skierowane są jednoznacznie na wypracowanie dochodu. Warto w tym miejscu przypomnieć, że przed 1 stycznia 2007 r. definicja głosiła, iż do kategorii kosztów podatkowych można zaliczyć te wydatki, których rezultatem miało się stać osiągnięcie przychodów. Nie nastąpiło tutaj żadne rozszerzenie merytoryczne pojęcia, a zmiana dotyczyła jedynie doprecyzowania i uszczegółowienia definicji w związku z praktyką podatkową wynikającą z orzecznictwa organów skarbowych, zgodnie z którymi wszystkie racjonalnie i gospodarczo uzasadnione nakłady związane z funkcjonowaniem jednostki gospodarczej są kosztami uzyskania przychodów.

Popularne wykluczenia

Nakłady, których nie można zaliczyć do kosztów uzyskania, wymienione są w obszernych: art. 16 ustawy o CIT oraz odpowiednio w art. 23 ustawy o PIT. „Popularne" wydatki nieuznawane z punktu widzenia regulacji podatkowych to na przykład:

- wartość umorzenia samochodu osobowego w części obliczonej od wartości przekraczającej równowartość 30 000 euro dla pojazdów elektrycznych w rozumieniu osobnych przepisów oraz 20 000 euro dla pozostałych, po przeliczeniu na walutę polską według kursu średniego Narodowego Banku Polskiego z dnia przekazania środka transportu do użytkowania;

- składka na ubezpieczenie samochodu osobowego w kwocie przewyższającej część, która jest wynikiem następującej proporcji: 20 000 euro wg średniego kursu NBP z dnia zawarcia umowy ubezpieczenia/wartość środka transportu przyjęta dla celów ubezpieczeniowych;

- nakłady związane z niefinansowymi oraz finansowymi aktywami, takie jak np.: zakup gruntów (albo prawa do ich wieczystego użytkowania), ulepszenie środków trwałych, wytworzenie przez jednostkę gospodarczą wartości niematerialnych i prawnych lub środków trwałych czy nabycie akcji i udziałów w innych podmiotach;

- składki na rzecz organizacji, do których przynależność podatnika nie jest obowiązkowa, z pewnymi wyjątkami;

- koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych;

- wydatki o charakterze sankcji, do których zaliczyć można między innymi odsetki od zaległości finansowych wobec budżetu państwa, niektóre kary umowne i odszkodowania, koszty egzekucji związane z niewykonaniem zobowiązania;

- wydatki pracodawcy na działalność socjalną, o której mowa w przepisach o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych;

- niewypłacone, niedokonane lub niepostawione do dyspozycji wypłaty, wynagrodzenia oraz podobne świadczenia na rzecz pracowników oraz nieopłacone do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych składki w części finansowanej przez płatnika składek.

Uprawdopodobnione korzyści

W prawie bilansowym pojęcie przychodów definiowane jest w art. 3 ust. 1 pkt 30 uor, jako uprawdopodobnione powstanie w okresie sprawozdawczym korzyści ekonomicznych, o wiarygodnie określonej wartości, w formie zwiększenia wartości aktywów, albo zmniejszenia wartości zobowiązań i rezerw, które doprowadzają do wzrostu kapitału własnego lub zmniejszenia jego niedoboru w inny sposób niż wniesienie środków przez udziałowców lub właścicieli. Jednostka osiąga więc pewne korzyści, które powodują wzrost poziomu aktywów. Przychód bilansowy nie zawsze jest tożsamy ze strumieniem pieniężnym, który powoduje zmianę w stanie środków pieniężnych jednostki. Wytyczne uor nakazują ponadto, aby przychód będący efektem zdarzeń gospodarczych ewidencjonować zgodnie z zasadą memoriałową, tzn. w okresie, w którym dane zdarzenie nastąpiło, a nie wówczas, gdy nastąpi fizyczna zapłata za dobro lub usługę oraz z zachowaniem zasady ostrożności.

Określone kategorie

Ustawy o podatkach dochodowych nie podają definicji przychodów, a jedynie przykładowo wyliczają, jakie kategorie można uznać za przychód. Ustawa o PIT wyróżnia między innymi przychody ze stosunku pracy i podobne, przychody z działalności wykonywanej osobiście oraz przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej. Z kolei ustawa o CIT dzieli przychody co do zasady na objęte oraz niepodlegające opodatkowaniu (>patrz wykres).

Przychody według ustawy o CIT

Grupa pierwsza przychodów określona została w art. 12 ust. 1 ustawy o CIT (ze wskazaniem ewentualnych wyjątków) oraz w art. 7b ustawy o CIT, który definiuje oraz wymienia tzw. przychody z zysków kapitałowych. Przychody z zysków kapitałowych zostały dodane do ustawy o CIT w od 1 stycznia 2018 r. Znowelizowany został także art. 7, który obliguje podatników do ustalania odrębnie dochodu do opodatkowania osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. Wyłączeniu podlegają natomiast operacje gospodarcze lub ich skutki wymienione enumeratywnie w art. 12 ust. 4 ustawy o CIT oraz przychody m. in. z działalności leśnej w rozumieniu ustawy o lasach, działalności rolniczej w rozumieniu ustawy o podatku rolnym i dochody armatora, które opodatkowane są zgodnie z wytycznymi ustawy o podatku tonażowym. Podatnicy CIT powinny zwrócić szczególną uwagę na art. 7b, który wymienia przychody z zysków kapitałowych, w tym na przykład:

- co do zasady z udziału w zyskach osób prawnych;

- ze zbycia udziału (akcji), w tym ze zbycia dokonanego celem ich umorzenia;

- uzyskanych w wyniku wymiany udziałów;

- ze zbycia ogółu praw i obowiązków w spółce niebędącej osobą prawną;

- ze zbycia wierzytelności uprzednio nabytych przez podatnika oraz wierzytelności wynikających z przychodów zaliczanych do zysków kapitałowych;

- z praw majątkowych takich jak licencje, prawa autorskie czy know-how.

Artykuł 12 ust. 1 ustawy o CIT wskazuje z kolei, że przychodami (w podmiotach niebędących instytucjami finansowymi i ubezpieczeniowymi) są co do zasady między innymi:

- otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe (tzw. zrealizowane);

- wartość otrzymanych rzeczy lub praw, a także wartość innych świadczeń w naturze, w tym wartość rzeczy i praw otrzymanych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie, a także wartość innych nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń, z wyjątkiem świadczeń wymiennych w prawie podatkowym;

- transakcje związane z umorzonymi lub przedawnionymi zobowiązaniami albo zwróconymi wierzytelnościami, z uwzględnieniem szczególnych przepadków opisanych w ustawie o CIT.

Poza zakresem

Artykuł 12 ust. 4 ustawy o CIT wskazuje, że do przychodów nie zalicza się na przykład:

- pobranych wpłat lub zarachowanych należności na poczet dostaw towarów i usług, które zostaną wykonane w następnych okresach sprawozdawczych, a także otrzymanych lub zwróconych pożyczek (kredytów), w tym również uregulowanych w naturze, z wyjątkiem skapitalizowanych odsetek od tych pożyczek bądź kredytów;

- kwot naliczonych, lecz nieotrzymanych odsetek od należności, w tym również od udzielonych pożyczek bądź kredytów;

- przychodów otrzymanych na utworzenie lub powiększenie kapitału zakładowego, funduszu udziałowego albo funduszu założycielskiego, albo funduszu statutowego w banku państwowym, albo funduszu organizacyjnego ubezpieczyciela;

- przychodów, które w rozumieniu przepisów o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych zwiększają ten fundusz.

Tematyka przychodów podatkowych może być zagadnieniem problematycznym, ponieważ omówione powyżej artykuł zawiera otwarty katalog pojęć, które należy zaliczyć do kategorii podatkowych. Nie ma wykazu oraz pełnej definicji ani przychodów, ani i świadczeń niezaliczanych do tej kategorii, a jedynie niepełne wyliczenie. Stwierdzenie „w szczególności" skutkuje tym, że nie jest jasne, co stanowi generalne kryterium zaliczenia albo nie danego zjawiska gospodarczego do listy przychodów podatkowych. Podejmując próbę podsumowania zagadnienia można stwierdzić, że przychody w aspekcie regulacji podatkowych to zbiór wszystkich operacji i zdarzeń gospodarczych, które w sposób bezpośredni przyczyniają się do wzrostu zdolności danego podmiotu gospodarczego do płacenia podatków.

PRZYKŁAD

Możliwe różnice pomiędzy wynikiem finansowym a dochodem do opodatkowania zawiera poniższa kalkulacja:

Każda jednostka gospodarcza powinna odpowiednio dostosować wewnętrzne procedury finansowo-księgowe do potrzeb zarówno przepisów podatkowych, jak i bilansowych. Różnice pomiędzy zyskiem bilansowym a dochodem do opodatkowania wynikają z faktu, że nie wszystkie operacje wynikowe uznaje się za mające związek z prowadzoną przez jednostkę działalnością gospodarczą i nie uwzględnia ich w procedurze obliczania podstawy opodatkowania. Warto przypomnieć, że w sytuacji, gdy istnieją różnice dotyczące momentu ujęcia danego przychodu albo kosztu pomiędzy prawem bilansowym a prawem podatkowym, swego rodzaju łącznik obu tych norm stanowi podatek odroczony. Podatnicy CIT, prowadzący księgi rachunkowe są zobowiązani do ustalania odroczonego podatku dochodowego zgodnie art. 37 ust. 1-10 uor. Osoby prowadzące działalność gospodarczą we własnym imieniu i na własny rachunek oraz spółki osobowe, jeśli prowadzą księgi rachunkowe, nie wykazują w sprawozdaniu finansowym podatku dochodowego, ponieważ podatnikami tego podatku są ich właściciele. Podatek odroczony wynika z przejściowych różnic między księgową wartością aktywów i pasywów a ich wartością podatkową oraz stratą podatkową możliwą do odliczenia w przyszłości. Pokazuje przyszłe podatkowe skutki podatkowe operacji ujętych w księgach rachunkowych (>patrz tabela).

Wpływający na wynik finansowy podatek dochodowy za dany okres sprawozdawczy obejmuje część bieżącą oraz odroczoną, gdzie część odroczona wykazywana w rachunku zysków i strat stanowi różnicę pomiędzy stanem rezerw i aktywów z tytułu podatku odroczonego na koniec i początek okresu sprawozdawczego. Jeżeli jednostka sporządza sprawozdanie finansowe zgodnie z załącznikiem 1 do uor, to powinna zaprezentować odroczony podatek dochodowy za dany rok w części J. w przypadku wariantu porównawczego bądź w części M. dla wariantu porównawczego rachunku zysków i strat:

Zgodnie z uor, od ustalania aktywów i rezerw z tytułu odroczonego podatku dochodowego mogą odstąpić jednostki, które za poprzedni rok obrotowy nie przekroczyły co najmniej dwóch z trzech poniższych wielkości:

- 17 000 000 zł – dla sumy aktywów bilansu na koniec roku obrotowego,

- 34 000 000 zł – dla przychodów netto ze sprzedaży towarów i produktów za rok obrotowy,

- 50 osób – w przypadku średniorocznego zatrudnienia w przeliczeniu na pełne etaty (z wyjątkiem jednostek wskazanych w art. 3 ust. 1e pkt 1–6 uor).

Uwaga! Kalkulacja oraz ujęcie w księgach podatku dochodowego wpływają na zachowanie przez daną jednostkę gospodarczą koncepcji wiernego i rzetelnego obrazu, która determinuje sposób prezentacji zaistniałych zdarzeń gospodarczych w celu rzetelnego i jasnego przedstawienia sytuacji finansowej i majątkowej przedsiębiorstwa oraz wypracowanego wyniku finansowego.

podstawa prawna: ustawa z 29 września 1994 r. o rachunkowości (tekst jedn. DzU z 2018 r. poz. 395 ze zm.)

podstawa prawna: ustawa z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. DzU z 2018 r., poz. 200 ze zm.)

podstawa prawna: ustawa z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. DzU z 2017 r., poz. 2343 ze zm.)

 

W każdym systemie prawa gospodarczego wyróżnić można określone normy dla potrzeb przepisów podatkowych, związanych z koniecznością obliczenia zobowiązania podatkowego oraz uiszczenia wyznaczonej w ten sposób kwoty na rzecz organów fiskalnych państwa, oraz regulacji bilansowych, które są podstawą ewidencjonowania zdarzeń gospodarczych. Odmienne założenia ustawodawcy przy tworzeniu norm podatkowych oraz przepisów bilansowych powodują, że w polskim systemie prawa gospodarczego występuje autonomiczność obu dziedzin względem siebie. Sytuacja taka wymaga zatem od każdej funkcjonującej w tym systemie jednostki gospodarczej odpowiedniego dostosowania procedur finansowo-księgowych do potrzeb zarówno przepisów podatkowych, jak i bilansowych.

Pozostało 96% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Sądy i trybunały
Łukasz Piebiak wraca do sądu. Afera hejterska nadal nierozliczona
Praca, Emerytury i renty
Czy każdy górnik może mieć górniczą emeryturę? Ważny wyrok SN
Prawo karne
Kłopoty żony Macieja Wąsika. "To represje"
Sądy i trybunały
Czy frankowicze doczekają się uchwały Sądu Najwyższego?
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Sądy i trybunały
Rośnie lawina skarg kasacyjnych do Naczelnego Sądu Administracyjnego