Działalność w kilku zakładach, ale tylko jedna księga podatkowa

W przypadku przedsiębiorstwa wielozakładowego księgi muszą znajdować się w każdym zakładzie. Podatnik może mieć jedną księgę w swojej siedzibie, pod warunkiem że w poszczególnych miejscach prowadzi ewidencję sprzedaży.

Publikacja: 16.03.2017 01:00

Działalność w kilku zakładach, ale tylko jedna księga podatkowa

Foto: 123RF

- Prowadzę działalność gospodarczą w zakresie handlu detalicznego (sklepy spożywczo – przemysłowe) opodatkowaną podatkiem liniowym. Zdarzenia gospodarcze ewidencjonuję w podatkowej księdze przychodów i rozchodów. Z uwagi na to, że mam tylko jedną księgę, a prowadzę przedsiębiorstwo wielozakładowe, jestem zobowiązana prowadzić w każdym zakładzie ewidencję sprzedaży. Czy powinnam wypełniać wszystkie kolumny podatkowej księgi, jeśli zapisy te wynikają z prowadzonych przeze mnie ewidencji sprzedaży (w poszczególnych zakładach)? – pyta czytelniczka.

Osoby fizyczne wykonujące działalność gospodarczą są obowiązane prowadzić podatkową księgę przychodów i rozchodów (zob. art. 24a ust. 1 ustawy o PIT oraz § 2 ust. 1 rozporządzenia ministra finansów w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów; dalej: rozporządzenie).

Stosownie do § 9 ust. 3 rozporządzenia, w przypadku prowadzenia przedsiębiorstwa wielozakładowego księgi muszą znajdować się w każdym zakładzie. Podatnik może jednak prowadzić jedną księgę w miejscu wskazanym jako jego siedziba, pod warunkiem że w poszczególnych zakładach jest prowadzona co najmniej ewidencja sprzedaży, o której mowa w § 8 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia, a w razie wykonywania działalności określonej w § 6 rozporządzenia (tj. działalności kantorowej lub prowadzenia lombardu) – również ewidencje określone w tym przepisie.

Podatnik jest obowiązany zbroszurować ewidencję sprzedaży i kolejno ponumerować jej karty. Ewidencja powinna zawierać co najmniej następujące dane:

- numer kolejny wpisu,

- datę uzyskania przychodu nieudokumentowanego fakturami, rachunkami oraz

- kwotę tego przychodu (zob. § 8 ust. 2 rozporządzenia).

Jak wynika z objaśnień do podatkowej księgi przychodów i rozchodów, przy wprowadzaniu zapisów w księdze, wynikających z prowadzonych przez podatnika ewidencji sprzedaży, nie wypełnia się kolumn 3–5 księgi, tj. kolumn dotyczących oznaczenia numeru dowodu księgowego (kolumna 3) oraz oznaczenia kontrahenta (kolumny 4 i 5).

W kolumnie 3 należy wpisywać numer faktury lub innego dowodu. Jeżeli zapisy wprowadza się na podstawie dziennego zestawienia sprzedaży, to należy wpisywać numer zestawienia faktur.

Kolumny 4 i 5 są przeznaczone do wpisywania imion i nazwisk (nazw firm) oraz adresów kontrahentów (dostawców lub odbiorców), z którymi zawarte zostały transakcje dotyczące zakupu surowców, materiałów, towarów itp. lub sprzedaży wyrobów gotowych (towarów), gdy transakcje te udokumentowane są fakturami i paragonami. Kolumn tych nie wypełnia się w przypadku zapisów dotyczących przychodu ze sprzedaży na podstawie dziennych zestawień sprzedaży oraz dowodów wewnętrznych.

—Marcin Szymankiewicz, doradca podatkowy

Przedsiębiorstwo wielozakładowe i siedziba przedsiębiorstwa

Przedsiębiorstwo wielozakładowe to działalność prowadzone przy wykorzystaniu kilka zespołów składników materialnych i niematerialnych, jakimi są w szczególności sklepy, zakłady i punkty usługowe, przeznaczone do realizacji określonych zadań gospodarczych (§ 3 pkt 10 rozporządzenia).

Siedziba przedsiębiorstwa to miejsce położenia przedsiębiorstwa wskazane w koncesji, zezwoleniu lub zaświadczeniu o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej albo w rejestrze przedsiębiorców, a w razie niedopełnienia tych obowiązków albo gdy działalność jest wykonywana bez posiadania zorganizowanego zakładu - miejsce zamieszkania osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą. W przypadku spółek cywilnych osób fizycznych jest to siedziba spółki, a jeśli nie można ustalić siedziby spółki – miejsce zamieszkania jednego ze wspólników (§ 3 pkt 10 rozporządzenia).

- Prowadzę działalność gospodarczą w zakresie handlu detalicznego (sklepy spożywczo – przemysłowe) opodatkowaną podatkiem liniowym. Zdarzenia gospodarcze ewidencjonuję w podatkowej księdze przychodów i rozchodów. Z uwagi na to, że mam tylko jedną księgę, a prowadzę przedsiębiorstwo wielozakładowe, jestem zobowiązana prowadzić w każdym zakładzie ewidencję sprzedaży. Czy powinnam wypełniać wszystkie kolumny podatkowej księgi, jeśli zapisy te wynikają z prowadzonych przeze mnie ewidencji sprzedaży (w poszczególnych zakładach)? – pyta czytelniczka.

Pozostało 85% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Prawo karne
Przeszukanie u posła Mejzy. Policja znalazła nieujawniony gabinet
Prawo dla Ciebie
Nowe prawo dla dronów: znikają loty "rekreacyjne i sportowe"
Edukacja i wychowanie
Afera w Collegium Humanum. Wykładowca: w Polsce nie ma drugiej takiej „drukarni”
Edukacja i wychowanie
Rozporządzenie o likwidacji zadań domowych niezgodne z Konstytucją?
Praca, Emerytury i renty
Są nowe tablice GUS o długości trwania życia. Emerytury będą niższe