Prenumerata 2018 ju˜ż w sprzedża˜y - SPRAWD˜!

Przemysł spożywczy

Polska żywność: Ostatni dzwonek, by wejść na rynek Japonii

123RF
Do Kraju Kwitnšcej Wiœni będzie łatwiej wejœć producentom drobiu, wołowiny, wieprzowiny czy mleka. Jest jednak pewna przeszkoda: polska marka nie jest w ogóle znana w Japonii.

Po ogłoszonej w lipcu wspólnej decyzji politycznej Unii Europejskiej i Japonii o podpisaniu traktatu o wolnym handlu wiadomo już, że zacznie on obowišzywać najprawdopodobniej od poczštku 2019 r. Oznacza to zniesienie wielu barier handlowych w Japonii, a zwłaszcza wysokich ceł na żywnoœć.

– Ta umowa stworzy dobre warunki do prowadzenia interesów dla polskich firm, zwłaszcza dla branży spożywczej – mówi mówi „Rzeczpospolitej" Naofumi Makino, dyrektor warszawskiego biura JETRO, japońskiej agencji rzšdowej wspierajšcej inwestycje.

Na japoński rynek będzie łatwiej wejœć producentom drobiu, wołowiny, wieprzowiny czy mleka. Jest jednak pewna przeszkoda. – Polska marka nie jest w ogóle znana w Japonii – zauważa szef warszawskiego biura Jetro.

Choć traktat wejdzie w życie za półtora roku to, jak mówi Makino, japońscy importerzy żywnoœci już zaczęli kampanie reklamowe produktów z Europy i informujš, że wkrótce będš one dużo tańsze. W supermarketach wystartowały np. kampanie promujšce francuskie wino. Traktat zlikwiduje lub obniży cła na wino, wieprzowinę czy sery, które dziœ sięgajš nawet 30 proc.

Zdaniem Naofumi Makino, już te wysiłki samych importerów sprawiajš, że europejskie, a w tym polskie, produkty, sš coraz bardziej obecne w Japonii, dlatego teraz jest dobry moment dla polskich firm, by rozpoczšć wchodzenie na rynek Kraju Kwitnšcej Wiœni.

Przedsiębiorcom, którzy chcš zainwestować w Japonii, wsparcie organizacyjne, a nawet bezpłatne biuro w Tokio (na dwa miesišce) oferuje sama JETRO. Aktualnie rekrutuje przedstawicieli firm z branży biotechnologicznej na wyjazd na paŸdziernikowe targi w Japonii.

Eksporterzy mogš szukać pomocy, analiz rynku i informacji prawnych w polskich instytucjach, jak Polska Agencja Informacji i Handlu czy Polski Fundusz Rozwoju. W czerwcu ogłosił on np. start nowego produktu „Polisa na œwiat", który ma zabezpieczać firmy przed ryzykiem handlowym i politycznym prowadzenia działalnoœci poza Polskš.

Pierwsze polskie szlaki w Japonii zostały przetarte już dawno, były też pierwsze przejęcia. Gdyńska spółka produkujšca gry Forever Entertainment wykupiła w 2010 r. udziały w japońskiej NCM Entertainment Corp. Najnowszš inwestycjš chwali się Comarch. – Od trzech lat współpracujemy z firmami, które majš siedziby w Japonii. W lipcu otworzyliœmy więc biuro w Tokio – mówi Paweł Kłęczek, dyrektor zarzšdzajšcy Comarch w Japonii.

ródło: Rzeczpospolita

WIDEO KOMENTARZ

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL