Spotkania przedstawicieli McDonald's z kandydatami na franczyzobiorców zaplanowano w Kielcach 25 kwietnia oraz Radomiu 26 kwietnia.

1,2 mln zł środków własnych

Franczyza to kluczowy element modelu biznesowego McDonald’s. Według stanu na luty, 64 licencjobiorców prowadziło 279 restauracji amerykańskiej sieci, dawało to 73 proc. udziału franczyzy w zarządzaniu lokalami McDonald’s. Przedstawiciele giganta podkreślają, że udział lokali franczyzowych w ogólnej ich liczbie będzie rósł. Licencjobiorcy mają wraz z siecią otwierać nowe lokale, we franczyzę będą przekazywane także restauracje już istniejące.

By dołączyć do grona franczyzobiorców McDonald’s trzeba dysponować minimum 1,2 mln złotych środków własnych. Ale wydatki związane z otwarciem lokalu są znacznie większe. Najważniejsze z nich to: wstępna opłata licencyjna w wysokości 45 tys. dolarów, kaucja gwarancyjna rzędu 15 tys. dolarów, zakup wyposażenia restauracji, czyli 3 do 4,8 mln zł czy zaopatrzenie restauracji w produkty, opakowania, środki czystości (ok. 50 tys. zł). Wydatki te mogą być finansowane tylko z dwóch źródeł; środków własnych (40 proc.) i kredytu bankowego (60 proc.).

Częściej w mniejszych miastach

McDonald's obecny jest w Polsce od 1992 roku, kiedy wystartował z pierwszą restauracją w Warszawie. W 2015 roku otworzył w Polsce 21 restauracji, rok później – 20. Władze spółki podkreślają, że ważnym kierunkiem rozwoju pozostają centra handlowe oraz śródmieścia dużych miast.

Ostatnio McDonald’s duży nacisk kładzie też na rozwój w mniejszych miastach, zwłaszcza tam, gdzie pojawia się duża liczba podróżujących. Zeszłoroczne przykłady takich nowych lokalizacji to Żary, Chrzanów, Strzegom czy Rawa Mazowiecka.