STX France: Francja proponuje współpracę wojskową

Aby udobruchać Włochów oburzonych nacjonalizacją stoczni w Saint-Nazaire francuski minister gospodarki ma zaproponować w Rzymie utworzenie „wielkiego czempiona europejskiego przemysłu stoczniowego”

Publikacja: 31.07.2017 11:39

STX France: Francja proponuje współpracę wojskową

Foto: Bloomberg

Bruno Le Maire, który ma we wtorek 1 sierpnia spotkać się w Rzymie z ministrem gospodarki i finansów, Pier Carlo Padoan i ministrem przemysłu Carlo Calenda ujawnił tygodnikowi „Journal du Dimanche", że Francja zaproponuje Włochom rozszerzenie negocjacji dotyczących stoczni STX France o współprace wojskową. Ich celem będzie stworzeniem „dużego czempiona europejskiego przemysłu stoczniowego".

- Dotychczas wychodziliśmy z podstawy współpracy w sektorze cywilnym: budowy statków wycieczkowych. Z naszymi włoskimi przyjaciółmi zobaczymy, co możemy zrobić w sektorze wojskowym, dokładniej w dziedzinie okrętów nawodnych — powiedział minister.

Co do decyzji o — tymczasowej, jak podkreślił — nacjonalizacji STX France, to nie chodziło o pokazanie komukolwiek „gestu Kozakiewicza". Chcieliśmy dać sobie czas na start z włoskimi przyjaciółmi na nowej podstawie". Zdaniem ministra Francja chciała „bronić swych interesów podobnie jak to robią Chiny czy USA". Według Le Maire, umowa zawarta przez ekiupę F. Hollande „nie chroniła dostatecznie strategicznych francuskich interesów przemysłowych". Minister nie chciałby fiaska negocjacji, ale gdyby do niego doszło, Francja będzie szukać nowego kupca stoczni.

W dniu decyzji o nacjonalizacji STX France obaj włoscy ministrowie przedstawili jasno swe stanowisko: Przyjmiemy ministra Le Maire we wtorek w Rzymie i wysłuchamy propozycji francuskiego rządu wychodząc z niezmiennej podstawy, jaką jest kontrola stoczni przez Fincantieri".

Francja kupowała włoskie firmy

Włochów irytują francuskie warunki, bo sami musieli zgadzać się w ostatnich 10 latach na przejmowanie kontroli nad włoskimi firmami przez francuskie. Według KPMG, francuskie firmy wydały na to ok. 50 mld euro — pisze „Le Figaro" i podaje najgłośniejsze przykłady.

I tak, grupa Vivendi posiada już 23,94 proc. udziałów w największym operatorze Telecom Italia, a od maja kontroluje dwie trzecie miejsc w radzie administracyjnej operatora, prezesem został Arnaud de Puyfontaine. Ponadto Vivendi kupiła już na rynku 30 proc. grupy mediowej Mediaset i chce więcej.

W styczniu francuski producent szkieł okularowych Essilor i włoski producent oprawek, właściciel Ray Bana, Luxottica zapowiedzieli fuzję w firmę o orbrotach 16 mld euro, z centralą w Paryżu.

W grudniu 2016 francuski fundusz inwestycyjny Amundi, filia Crédit Agricole kupił za ponad 3,5 mld euro Pioneer Investment, filię UniCredit. Nowy podmiot będzie zarządzać majątkiem 1,3 bln euro.

BNP Paribas kupił w 2006 r. BNL, a w 2007 r. Cariparma stał się filią Crédit Agricole, w 2007 r. AXA przejęła MPS Assicurazioni Vita, w 2016 r. Philippe Donnet stanął na czele Generali, a Jean-Paul Mustier z Société Générale zostal prezesem UniCredit.

W 2012 r. EDF przejęła kontrolę nad Edison, po 4 latach włoska firma zapewniała 15,6 proc. obrotów firmy matki i 7,6 proc. zysku operacyjnego

W 2011 r. grupa artykułów luksusowych LVMH wydała 4,3 mld euro na kupno Bulgari; do Francuzów należ też marki Fendi, Berluti, Acqua di Parma, Emilio Pucci. Z kolei grupa Kering ma Gucci, Bottega Veneta, Brioni i Pomellato.

W tym samym roku francuska Lactalis przejęła Parmalat za 3,4 mld euro awansując na pierwsze miejsce na świecie, przed Danone i Nestlé. W zimie Francuzi złożyli ofertę na 12 proc, których jeszcze nie mają w firmie z Parmy.

Bruno Le Maire, który ma we wtorek 1 sierpnia spotkać się w Rzymie z ministrem gospodarki i finansów, Pier Carlo Padoan i ministrem przemysłu Carlo Calenda ujawnił tygodnikowi „Journal du Dimanche", że Francja zaproponuje Włochom rozszerzenie negocjacji dotyczących stoczni STX France o współprace wojskową. Ich celem będzie stworzeniem „dużego czempiona europejskiego przemysłu stoczniowego".

- Dotychczas wychodziliśmy z podstawy współpracy w sektorze cywilnym: budowy statków wycieczkowych. Z naszymi włoskimi przyjaciółmi zobaczymy, co możemy zrobić w sektorze wojskowym, dokładniej w dziedzinie okrętów nawodnych — powiedział minister.

Pozostało 81% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Biznes
Spółki muszą oszczędnie gospodarować wodą. Coraz większe problemy
Biznes
Spółka Rafała Brzoski idzie na miliard. InPost bliski rekordu
Biznes
Naprawa samolotu podczas lotu
Materiał partnera
Przed nami jubileusz 10 lat w Polsce
Materiał partnera
Cyfrowe wyzwania w edukacji