Europa patrzy przez nasze okna

Jesteśmy na kontynencie liderem eksportu, ale firmy muszą rozszerzyć ekspansję na dalekie rynki.

Publikacja: 28.08.2017 19:34

Polskie firmy są obecne na międzynarodowych targach, coraz częściej wygrywają też zagraniczne przeta

Polskie firmy są obecne na międzynarodowych targach, coraz częściej wygrywają też zagraniczne przetargi.

Foto: materiały prasowe

Stolarka budowlana jest od lat jedną z naszych specjalności eksportowych. Według Związku Polskie Okna i Drzwi (POiD) w 2016 roku Polska wyeksportowała produkty stolarki otworowej o wartości 1,56 mld euro. Daje to nam pozycję głównego w tej branży eksportera w Unii Europejskiej z 21,5-procentowym udziałem w rynku. Największym naszym kontrahentem są Niemcy, które jeszcze dwa lata temu same eksportowały najwięcej okien i drzwi. Jednak w ub. roku zagraniczna sprzedaż niemieckiej stolarki spadła o 8,4 proc. w ujęciu rocznym, do 1,42 mld euro.

Przybywa zamówień

– Widać, że stajemy się w całym regionie potentatem. Bliskie rynki cały czas zgłaszają popyt na nasze okna i drzwi, bo cały czas widać trend efektywności energetycznej i energooszczędnego budownictwa – mówi Magdalena Janicka, menedżer w zespole rozwoju segmentu i bankowości zagranicznej MŚP Banku Zachodniego WBK.

Zakłady w Bielsku-Białej, Opolu, Goleszowie i Złotowie ma należąca do Grupy Kęty firma Aluprof. Jest największym w Polsce oraz jednym z czołowych w Europie producentów profili i systemów aluminiowych. Eksportuje okna, drzwi, systemy roletowe, systemy bramowe, a także systemy przeciwpożarowe oraz antywłamaniowe i aluminiowe systemy fasadowe. Zagraniczna sprzedaż to przeszło jedna trzecia produkcji. Brytyjska spółka firmy – Aluprof UK – pozyskała m.in. prestiżowe zlecenia na realizację projektów w kwaterze głównej Scotland Yard w Londynie czy nowym kompleksie centrali Microsoft w Dublinie. Firma rozpoczyna także ekspansję na rynku amerykańskim: w ub. roku wraz z partnerami amerykańskimi utworzyła spółkę Aluprof USA.

Jednym z największych eksporterów jest Grupa Velux. Specjalizuje się w oknach dachowych i działa na polskim rynku od 27 lat. Firma ma zakłady w Gnieźnie, Namysłowie i Wędkowach koło Tczewa. Stale je rozwija. W ostatnich pięciu latach zainwestowała ponad 580 mln zł i zwiększyła zatrudnienie o blisko jedną trzecią. Obecnie w polskich fabrykach grupy pracuje ok. 3,8 tys. osób. Tylko w ostatnim roku wartość sprzedaży podskoczyła o 13 proc. – Przez ostatnie kilka lat nasza oferta bardzo się zmieniła, wychodząc naprzeciw najnowszym trendom na rynku i potrzebom inwestorów – mówi Jacek Siwiński, dyrektor generalny Velux Polska.

Do największych producentów należy Oknoplast, który działa na rynku stolarki budowlanej od 1994 roku. Jest jednym z największych eksporterów okien w Europie.

Pomogli piłkarze

Firma wysyła swoje produkty m.in. do Włoch, a także do Niemiec, Francji, Hiszpanii i Wielkiej Brytanii. Sprzedaje także okna do krajów Bliskiego Wschodu. Spółka jest szczególnie dobrze rozpoznawalna na rynku włoskim, gdzie jej logo poznaje 25 proc. konsumentów. To m.in. efekt kontraktu sponsorskiego, jaki Oknoplast realizował z klubem piłkarskim Inter Mediolan.

Zdaniem ekspertów z BZ WBK stolarka budowlana to klasyczny przykład realizowania skutecznej ekspansji zagranicznej. Branża rozkwitła w odpowiedzi na boom budowlany w kraju. – Powstało wiele firm, które wyspecjalizowały się na rynku wewnętrznym i szybko go nasyciły. W naturalny sposób musiały skierować się w stronę rynków zagranicznych, gdzie odniosły sukces dzięki stosowanym nowoczesnym technologiom i niższym niż na Zachodzie kosztom pracy – twierdzą przedstawiciele banku.

Teraz okazuje się, że nawet rynki Unii Europejskiej powoli stają się zbyt ciasne. Konsekwencją powinna być większa dywersyfikacja eksportu i poszukiwanie nowych kierunków sprzedaży. Według Janickiej ważnym kierunkiem rozwoju branży stolarki okiennej i drzwiowej będzie teraz ekspansja poza krąg najbliższych sąsiadów. – W dłuższej perspektywie konieczne będzie wyjście poza Europę – podkreśla Janicka.

Nakręcą film

Branża chce tymczasem jeszcze bardziej poprawić rozpoznawalność polskich produktów za granicą. Związek POiD, we współpracy z największymi firmami, przygotowuje spot promocyjny prezentujący potencjał rodzimej stolarki budowlanej. Spot po raz pierwszy wyświetlony zostanie 18 października w Brukseli, a potem ma być wykorzystywany m.in. na targach oraz podczas spotkań z inwestorami.

Program Rozwoju Eksportu to inicjatywa Banku Zachodniego WBK, realizowana wraz z partnerami merytorycznymi: Korporacją Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych (KUKE), Bisnode i KPMG. Celem programu jest wsparcie polskich eksporterów w prowadzeniu biznesu międzynarodowego.

Stolarka budowlana jest od lat jedną z naszych specjalności eksportowych. Według Związku Polskie Okna i Drzwi (POiD) w 2016 roku Polska wyeksportowała produkty stolarki otworowej o wartości 1,56 mld euro. Daje to nam pozycję głównego w tej branży eksportera w Unii Europejskiej z 21,5-procentowym udziałem w rynku. Największym naszym kontrahentem są Niemcy, które jeszcze dwa lata temu same eksportowały najwięcej okien i drzwi. Jednak w ub. roku zagraniczna sprzedaż niemieckiej stolarki spadła o 8,4 proc. w ujęciu rocznym, do 1,42 mld euro.

Pozostało 87% artykułu
Materiał partnera
Najważniejsza jest idea demokracji. Także dla gospodarki
Wydarzenia Gospodarcze
Polacy szczęśliwsi – nie tylko na swoim
Materiał partnera
Dezinformacja łatwo zmienia cel
Materiał partnera
Miasta idą w kierunku inteligentnego zarządzania
Materiał partnera
Ciągle szukamy nowych rozwiązań