Eksport motoryzacji napędza polską gospodarkę

aktualizacja: 25.02.2016, 11:17
Eksportowy rekord pobiła w ubiegłym roku polska branża motoryzacyjna.
Eksportowy rekord pobiła w ubiegłym roku polska branża motoryzacyjna.
Foto: Bloomberg

Eksportowy rekord pobiła w ubiegłym roku polska branża motoryzacyjna.

REDAKCJA POLECA

– Spodziewamy się, że w całym 2015 roku wartość eksportu branży po raz pierwszy w historii przekroczyła poziom 20 mld euro i wyniosła 20,2-20,4 mld euro – mówi Rafał Orłowski, partner w AutomotiveSuppliers.pl.

Kolejne wzrosty przyniesie rok 2016, m.in. za sprawą samochodów.

- W 2015 roku udało się zwiększyć produkcję do ponad 169 tys. aut z 89 tys. rok wcześniej. Obecny rok powinien był jeszcze lepszy, bo będzie pierwszym pełnym rokiem produkcji nowej Astry – twierdzi Andrzej Korpak, szef fabryki Opla w Gliwicach.

W tym roku ruszy także produkcja dostawczych Crafterów w nowej fabryce Volkswagena we Wrześni.

Największy udział w eksporcie mają jednak części i komponenty do produkcji samochodów. Polska jest jednym z kluczowych poddostawców dla europejskich fabryk aut. Spore znaczenie ma także polski eksport autobusów. Polska jest znaczącym producentem w Europie, a za granica jeździ coraz więcej pojazdów z fabryk Solarisa pod Poznaniem, Volvo we Wrocławiu czy MAN w Starachowicach. Ta ostatnia firma produkuje w Niepołomicach pod Krakowem także samochody ciężarowe.

Zdecydowana większość produkcji kierowana jest na rynki europejskie. Najważniejszym odbiorcą jest rynek niemiecki, duży eksport kierowany jest także do Włoch i Wielkiej Brytanii. Coraz większego znaczenia nabierają także rynki Europy Środkowo-Wschodniej, gdzie polskie firmy wysyłają komponenty dla fabryk samochodów w Czechach, na Słowacji i na Węgrzech.

Ale perspektywiczne mogą być także rynki dalekie. Należy do nich Meksyk. Eksport motoryzacji z Polski do Meksyku wart był w 2014 roku 115 mln dol., jednak eksperci Banku Zachodniego WBK m.in. na bazie raportów Grupy Santander oceniają, że rozwój przemysłu motoryzacyjnego w Meksyku stwarza duże zapotrzebowanie zarówno na części do montażu jak i usługi. A to jest szansa dla polskich producentów. - Choć auta i części to niespełna jedna czwarta polskiego eksportu do Meksyku, mógłby on być większy – uważa Robert Antczak, odpowiedzialny za rozwój biznesu międzynarodowego w Banku Zachodnim WBK. Jego zdaniem, problemem może być co prawda spora odległość, ale rekompensuje go zwiększenie sprzedaży i dobre perspektywy meksykańskiego rynku.

– Aż 71 proc. produkcji meksykańskiej branży automotive odbywa się w oparciu o produkty, półprodukty czy usługi pochodzące z importu. To dla polskich firm z branży motoryzacyjnej wyraźny i bardzo pozytywny komunikat: Meksyk ma ogromny potencjał i warto inwestować w obecność na tym rynku – podkreśla Ernesto Malda, Kierownik Sekcji Promocji Gospodarczej i Handlowej z Ambasady Meksyku w Polsce.

Według ekspertów branży, zaletą i przewagą polskich firm jest jakość produktów oraz dobra relacja ceny do jakości. Kolejne atuty to innowacyjność oraz elastyczność produkcji. - Polscy dostawcy części i komponentów, z racji współpracy z koncernami międzynarodowymi obecnymi w Polsce i Europie mają znaczący pakiet know-how i wiedzę praktyczną. Dlatego w przypadku ekspansji mogą korzystać ze swojego dorobku i doświadczeń certyfikatów ISO i VDA wymaganych przez koncerny samochodowe na całym świecie – mówi Roman Kantorski, prezes Polskiej Izby Motoryzacji.

Przemysł motoryzacyjny ma bardzo dobre perspektywy wzrostu produkcji na świecie, a polskie firmy będą miały w tym znaczący udział. Kilkaset fabryk dostawców i poddostawców branży motoryzacyjnej działających w Polsce to motor gospodarki, a zarazem jej wizytówka za granicą. Jakość produktów, efektywność kosztowa, dobra lokalizacja, know-how i wykwalifikowana kadra pozwalają na współpracę z wiodącymi koncernami motoryzacyjnymi na całym świecie.

- Jako bank nie tylko zapewniamy finansowanie inwestycji, ale wypełniamy rolę partnera wspierającego nawiązywanie kontaktów biznesowych, negocjowanie kontraktów, dostarczającego narzędzi i rozwiązań zabezpieczających bezpieczeństwo transakcji. I to zarówno u nas w Polsce jak i w ramach ekspansji zagranicznej firm z branży motoryzacyjnej – mówi Antczak.

Przykładem kompleksowych rozwiązań jest m.in. portal SantanderTrade.com, Klub Santander Trade, wirtualne misje handlowe dla branży motoryzacyjnej, usługi International Desk czy Program Rozwoju Eksportu, wspierający eksport polskich firm w ważnych dla branży motoryzacyjnej kierunkach geograficznych.

Program Rozwoju Eksportu to inicjatywa Banku Zachodniego WBK, realizowana wraz z partnerami merytorycznymi: Google, Korporacją Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych S.A i Bisnode. Celem Programu jest wsparcie polskich eksporterów w prowadzeniu biznesu międzynarodowego.

Komentarz dnia

#RZECZoEKONOMII: Problemy energii słonecznej w Polsce

Żródło: ekonomia.rp.pl

Żadna część jak i całość utworów zawartych w dzienniku nie może być powielana i rozpowszechniana lub dalej rozpowszechniana w jakiejkolwiek formie i w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny lub inny albo na wszelkich polach eksploatacji) włącznie z kopiowaniem, szeroko pojętę digitalizację, fotokopiowaniem lub kopiowaniem, w tym także zamieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody Gremi Business Communication. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części bez zgody Gremi Business Communication lub autorów z naruszeniem prawa jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami "Regulaminu korzystania z artykułów prasowych". Formularz zamówienia można pobrać na stronie www.rp.pl/licencja.

POLECAMY

KOMENTARZE