Rośnie eksport polskiej odzieży

Odzież i dodatki odzieżowe to jedna z polskich specjalności eksportowych. Przeszło połowa produkcji tekstyliów sprzedawana jest za granicą, w przypadku odzieży – prawie połowa.

Publikacja: 05.02.2016 12:53

Eksport kierowany jest głównie na rynki Unii Europejskiej. Największym odbiorcą są Niemcy. Inne znaczące rynki to Holandia i Austria, a także Czechy. Wysyłamy za granicę damską i męska odzież jak marynarki, żakiety, zestawy ubraniowe, spodnie, spódnice, bluzki, koszulki trykotowe itp. Spory udział w eksporcie odzieży mają dodatki odzieżowe.

Eksport polskiej odzieży to nie tylko ubrania noszone na co dzień: to także eksport odzieży specjalistycznego przeznaczenia dla wojska, służby zdrowia, dla branży budowlanej. - W tym segmencie polskie zakłady także są bardzo mocne – zaznacza Barbara Molińska, regionalny menedżer ds. handlu zagranicznego Banku Zachodniego WBK.

Zatrudniająca prawie 120 tys. osób branża dynamicznie się rozwija, a według Związku Pracodawców Przemysłu Odzieżowego i Tekstylnego, w 2014 roku produkcja sektora wzrosła o blisko jedną dziesiątą. Było to możliwe m.in. dzięki dużym inwestycjom. Ich wartość w 2014 roku wzrosła o 94 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim. W 2012 roku Ministerstwo Gospodarki uruchomiło trwający dwa lata branżowy program promocji odzieży na rynkach zagranicznych. Przedsiębiorcy z branży mogli ubiegać się o dofinansowanie udziału w targach zagranicznych, misjach gospodarczych, szkoleniach dla przedsiębiorców.

Eksperci podkreślają, że choć branża odzieżowa ma w Polsce wieloletnie tradycje, to musi stawiać na postęp technologiczny. Powstają coraz to nowe i bardziej zaawansowane włókna i tkaniny, szczególnie do wykorzystania w odzieży specjalnej czy w produkcji tworzyw. - Polskie firmy powinny zainteresować się środkami unijnymi, które pomogą im sfinansować nakłady na innowacje – mówi Modlińska. Także sektor odzieży użytkowej może zyskać w nowej perspektywie dzięki środkom na wdrażanie rozwiązań umożliwiających personalizację produkcji.

Dużym wyzwaniem dla polskich eksporterów odzieży jest organizacja systemu dystrybucji na zagranicznych rynkach. Wejście do wielomarkowych sklepów jest bardzo trudne, z kolei otwieranie własnych sklepów bez rozpoznawalnej marki to spore ryzyko. - Rozwiązaniem może być sprzedaż online, choć nie eliminuje to nakładów na PR i marketing, które w branży modowej na rynkach zagranicznych są bardzo duże – stwierdza Molińska.

Wśród producentów, którzy odnoszą sukces na zagranicznych rynkach jest m.in. Viola Śpiechowicz. Swój biznes prowadzi od ponad dwudziestu lat, od trzynastu pod własną marką „Viola Śpiechowicz", a własne projekty pokazała m.in. na ostatnim Fashion Week w Nowym Yorku. W ubiegłym roku studenci Wydziału Ekonomii Uniwersytetu Nauk Stosowanych w Amsterdamie przygotowali dla Śpiechowicz program sprzedaży marki w trzech europejskich krajach: Holandii, Niemczech i Szwecji. Badanie zatytułowane „From emerging to developed market" pokazało ogromny potencjał rozwoju marki w tych krajach.

- Program Rozwoju Eksportu to inicjatywa Banku Zachodniego WBK, realizowana wraz z partnerami merytorycznymi: Google, Korporacją Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych S.A i Bisnode pod patronatem ministra spraw zagranicznych i ministra rozwoju. Celem Programu jest wsparcie polskich eksporterów w prowadzeniu biznesu międzynarodowego.

Eksport kierowany jest głównie na rynki Unii Europejskiej. Największym odbiorcą są Niemcy. Inne znaczące rynki to Holandia i Austria, a także Czechy. Wysyłamy za granicę damską i męska odzież jak marynarki, żakiety, zestawy ubraniowe, spodnie, spódnice, bluzki, koszulki trykotowe itp. Spory udział w eksporcie odzieży mają dodatki odzieżowe.

Eksport polskiej odzieży to nie tylko ubrania noszone na co dzień: to także eksport odzieży specjalistycznego przeznaczenia dla wojska, służby zdrowia, dla branży budowlanej. - W tym segmencie polskie zakłady także są bardzo mocne – zaznacza Barbara Molińska, regionalny menedżer ds. handlu zagranicznego Banku Zachodniego WBK.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Materiał partnera
Najważniejsza jest idea demokracji. Także dla gospodarki
Wydarzenia Gospodarcze
Polacy szczęśliwsi – nie tylko na swoim
Materiał partnera
Dezinformacja łatwo zmienia cel
Materiał partnera
Miasta idą w kierunku inteligentnego zarządzania
Materiał partnera
Ciągle szukamy nowych rozwiązań