CEPiK: martwe przepisy nie poprawią bezpieczeństwa

Nie ma żadnych szans, by rozbudowana Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców ruszyła w styczniu 2017 r. Poczeka kolejny rok.

Aktualizacja: 09.09.2016 07:02 Publikacja: 08.09.2016 18:53

CEPiK: martwe przepisy nie poprawią bezpieczeństwa

Foto: 123RF

Rozbudowana Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców miała wejść w życie w styczniu 2013 r. Czeka już czwarty rok i wygląda na to, że poczeka kolejny. Wynik audytu przygotowań, które zleciło Ministerstwo Cyfryzacji. Jest bardzo wysokie ryzyko nieudanego wdrożenia projektu CEPiK 2.0 w styczniu 2017 r. – napisano w raporcie. Powód? Błędy zarówno na etapie planowania, jak i realizacji. Realny termin uruchomienia nowego CEPiK to połowa 2017 r. albo styczeń 2018 r.

Miało być lepiej

CEPiK to jeden z najczęściej używanych przez obywateli systemów informatycznych. Dziennie korzysta z niego nawet 100 tys. klientów rejestrujących auta (przerejestrowanie, wyrejestrowanie, zbycie). Kolejne 11 tys. odbiera z jego użyciem prawa jazdy.

W 2012 r. Sejm uchwalił nowelizację kodeksu drogowego i ustawy o kierujących pojazdami, w której powierzył CEPiK kilka nowych zadań. Miał być bardziej przydatny dla kierowców. Mieli mieć możliwość m.in. sprawdzania liczby punktów karnych czy szkoły jazdy, którą ukończyli. Miał też rejestrować wykroczenia, które popełnili początkujący kierowcy.

Nowy system kosztował ok. 150 mln zł. Miały z niego korzystać starostwa wydające prawa jazdy, wojewódzkie ośrodki ruchu drogowego (przeprowadzające egzamin na prawo jazdy), policja, sądy, stacje kontroli pojazdów czy szkoły nauki jazdy. Wszystko wskazuje na to, że na razie nie skorzystają. Ostateczna decyzja o przesunięciu terminu jeszcze nie zapadła.

Jest problem

– Ministerstwo Cyfryzacji rozpoczęło działania koordynacyjne resortów zaangażowanych w ten projekt – mówi Karol Manys, rzecznik MC.

I dodaje, że baza centralna w projekcie CEPiK 2.0, na którą ma wpływ MC, została ukończona i jest w fazie testów. Część podmiotów jest już nawet z nią zintegrowana.

– To jednak tylko część dużo większej całości – przyznaje Manys. I dodaje, że audyt wskazuje, że ze względu na opóźnienia system nie nadaje się jeszcze do wdrożenia. Jest zbyt poważny dla infrastruktury państwa, by można zaryzykować przedwczesne wdrożenie, a przez to groźbę paraliżu.

Grzegorz Kubalski ze Związku Powiatów Polskich liczy na najbliższe, poniedziałkowe spotkanie zainteresowanych tą sprawą.

Wówczas pewnie zapadną konkretne decyzje. W starostwach są już jednak niemal pewni, że uruchomienie nowego CEPiK będzie przełożone.

– Nie widzę najmniejszych szans, żeby wszedł w życie w 2017 r. Oby udało się rok później – mówi Tomasz Matuszewski, starosta Gostynina. I argumentuje, że gdyby miało być inaczej, to przeprowadzałby właśnie testy, a nic takiego się nie dzieje. – Szkoda, bo rozbudowany CEPiK może się przełożyć na faktyczne bezpieczeństwo na drodze, na większy nadzór nad kierowcami – tłumaczy.

Obok rozbudowanego CEPiK w noweli z 2012 r. znajduje się też kilkanaście przepisów, które nie są z nim związane. Na przykład jasny, precyzyjny przepis, który daje podstawę staroście do wystąpienia o zwrot prawa jazdy za zbyt szybką jazdę (chodzi o sytuację, kiedy kierowca nie ma przy sobie dokumentu i policja nie może mu go fizycznie odebrać).

Posłowie z Komisji Spraw Wewnętrznych zapewniają, że jeśli będzie taka potrzeba, projekt uwzględni te przepisy i wejdą one w życie w styczniu 2017 r.

Rozbudowana Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców miała wejść w życie w styczniu 2013 r. Czeka już czwarty rok i wygląda na to, że poczeka kolejny. Wynik audytu przygotowań, które zleciło Ministerstwo Cyfryzacji. Jest bardzo wysokie ryzyko nieudanego wdrożenia projektu CEPiK 2.0 w styczniu 2017 r. – napisano w raporcie. Powód? Błędy zarówno na etapie planowania, jak i realizacji. Realny termin uruchomienia nowego CEPiK to połowa 2017 r. albo styczeń 2018 r.

Pozostało 86% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Prawo karne
Przeszukanie u posła Mejzy. Policja znalazła nieujawniony gabinet
Prawo dla Ciebie
Nowe prawo dla dronów: znikają loty "rekreacyjne i sportowe"
Edukacja i wychowanie
Afera w Collegium Humanum. Wykładowca: w Polsce nie ma drugiej takiej „drukarni”
Edukacja i wychowanie
Rozporządzenie o likwidacji zadań domowych niezgodne z Konstytucją?
Praca, Emerytury i renty
Są nowe tablice GUS o długości trwania życia. Emerytury będą niższe