Minister zdrowia proponuje bardziej szczegółowe badania kandydatów na kierowców. Projekt właśnie trafił do Rządowego Centrum Legislacji.Zmiany są konieczne ze względu na unijne przepisy. Są choroby, które mogą zdyskwalifikować, przynajmniej czasowo, kandydata na kierowcę.

W czym rzecz? Np. w przypadku cukrzycy dodano nowe wymagania zdrowotne. Zgodnie z nimi osoba ubiegająca się o uprawnienia do kierowania quadami, motocyklami, samochodami osobowymi a chorująca na cukrzycę będzie mogła w przyszłości otrzymać orzeczenie lekarskie o braku przeciwwskazań zdrowotnych do kierowania pod pewnymi warunkami. Jakie to warunki?Przestawienie pozytywnej opinii lekarza specjalisty oraz przeprowadzania regularnych badań kontrolnych. Natomiast nawracająca ciężka hipoglikemia w porze czuwania stanowi przeciwskazanie zdrowotne do kierowania pojazdami. Ponowne badanie lekarskie osoby ubiegającej się o prawo jazdy będzie możliwe dopiero po trzech miesiącach.

Nieco niższe będą wymagania z kolei dla osób z wadami wzroku. Chodzi o widzenie stereoskopowe. Kandydat na kierowcę z taką wadą będzie mógł otrzymać pozytywne orzeczenie o braku przeciwwskazań w przypadku stwierdzenia u niego znacznej i nagłej utraty możliwości widzenia na jedno oko również pod pewnymi warunkami. Po pierwsze - od powstania znacznej utraty możliwości widzenia minęło pół roku . Po drugie - lekarz przedstawił opinię potwierdzającą adaptację. W noweli pojawi się też przepis przejściowy . Zgodnie z nim postępowania w sprawie wydania orzeczenia lekarskiego wszczęte i niezakończone przed wejściem w życie zmian będą przeprowadzane na dotychczasowych zasadach.

To mogą być nie jedyne zmiany jakie dla kandydatów na kierowców szykuje rząd. Kilka dni temu posłowie zwrócili się do ministra zdrowia aby ten wprowadził obowiązkowe badanie wzroku dla wszystkich kierowców. Powód? Ponad 66 proc. kierowców jeździ niedowidząc lub w źle dobranych okularach. A to zagrożenie dla wszystkich uczestników ruchu. Nad zmianami pracują też urzędnicy Unii Europejskiej. Chodzi o seniorów. Ci mają częściej przechodzić badania lekarskie. Urzędnicy UE mają zamiar wprowadzić obowiązkowe i regularne badania dla kierowców powyżej 60 roku życia we wszystkich krajach należących do Unii. Zmiany miałyby wejść w życie w ciągu najbliższych lat. Według danych Komendy Głównej Policji w 2016 r. kierowcy po 60 roku życia spowodowali 3,8 tys. wypadków, w których śmierć poniosły 353 osoby.

Etap: uzgodnienia