Prenumerata 2018 ju˜ż w sprzedża˜y - SPRAWD˜!

Praca

Potencjalnych pracowników trzeba szanować

materiały prasowe
Dzisiejszy rynek nie rozpieszcza pracodawców, a ci nadal popełniajš masę błędów w czasie rekrutacji. Pora więc przypomnieć, jak powinno się traktować potencjalnych pracowników.
Zacznę od momentu otrzymania aplikacji – należy niezwłocznie potwierdzić jej odbiór i podziękować za jej przesłanie. Dzięki temu kandydat upewni się, że dokumenty trafiły we właœciwe miejsce, co jest istotne w przypadku ochrony danych osobowych. Analiza aplikacji nigdy nie powinna trwać dłużej niż dwa tygodnie. W tym czasie należy wyselekcjonować grupę kandydatów, z którymi będziemy chcieli się spotkać. Pozostałych należy jak najszybciej poinformować, że ich zgłoszenia nie będš rozpatrywane w danym procesie rekrutacyjnym. Na tym etapie nie musimy szczegółowo informować o powodach odrzucenia CV. Rzadko się też zdarza, aby domagali się tego kandydaci. Umawiajšc zaœ spotkanie należy tak zaplanować jego termin, aby kandydat nie musiał czekać dłużej niż 15 minut. Miejsce rozmowy też nie powinno krępować, jak np. pomieszczenie niczym poczekalnia z kilkunastoma osobami czekajšcymi na swojš kolej. Warto e-mailowo potwierdzić termin i miejsce spotkania oraz nazwiska uczestników wraz z ich stanowiskami.
Na samym spotkaniu należy zaœ dołożyć starań, aby zachować neutralnš postawę i nie dawać kandydatom ani przesadnie negatywnych, ani zbyt entuzjastycznych sygnałów. Ostatnio miałem kilka przypadków, gdy klienci tak pozytywnie podeszli do kandydatów, że ci zawiadomili nas po spotkaniach, że pracę majš już w kieszeni. A wcale tak nie było. Nie będę przytaczał ich komentarzy, gdy prawda wyszła na jaw– z pewnoœciš firmy te zyskały kilku wrogów na rynku. Reakcja w drugš stronę, czyli przyjęcie postawy „złego policjanta" też nie jest właœciwa, bo bardzo dobrego kandydata można zrazić do dalszego udziału w projekcie. Kolejnym ważnym aspektem jest właœciwe odwołanie zaplanowanego spotkania. Oczywiœcie każdemu może coœ wypaœć. Należy jednak jak najszybciej uprzedzić kandydata, a szczególnie osoby, które majš dojechać z innego miasta. Należy im zapewnić zwrot kosztów kupionego biletu. I trzeba wystšpić z takš inicjatywš już w czasie odwoływania spotkania. Pozwoli to uniknšć rozprzestrzeniania się nieprzyjaznych opowieœci na temat firmy. Po spotkaniu nie trzeba e-mailowo za nie dziękować. Należy jednak możliwie szybko poinformować kandydata, czy został zakwalifikowany do dalszego etapu rekrutacji. Jestem zwolennikiem mówienia o tym na samym spotkaniu – nie ma bowiem powodu trzymać kandydata w niepewnoœci. W przypadku negatywnej decyzji warto podać konkretne powody, dzięki czemu poczuje się on, mimo wszystko, doceniony.
ródło: Rzeczpospolita

WIDEO KOMENTARZ

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL