W 2015 roku ludność w wieku produkcyjnym (15-64 lat) w Polsce wynosiła 23,98 mln, z czego zaledwie 16,10 mln było aktywne zawodowo. Ta sytuacja nie tylko ogranicza wzrost gospodarczy w kraju, ale również może mieć katastrofalne skutki w obliczu zbliżającego się kryzysu demograficznego oraz obniżenia wieku emerytalnego. Według prognoz proces starzenia się społeczeństwa szczególnie mocno dotknie polską gospodarkę po 2020 r. Jak zaznaczają autorzy raportu, bez podjęcia odpowiednich działań nie dogonimy krajów rozwiniętych w poziomie dobrobytu.

Motorem zmian na lepsze może być poprawa sytuacji kobiet na rynku pracy. Zgodnie z badaniem firmy Deloitte i Coca-Coli, wskaźnik aktywności zawodowej kobiet w Polsce wynosi obecnie 61,4 proc. Oznacza to, że aż 4 na 10 Polek w wieku produkcyjnym nie pracuje i nie szuka pracy. To poniżej średniego poziomu w Unii Europejskiej. Jeśli jednak liczba pracujących Polek w najbliższych latach zrówna się z unijnym poziomem, polska gospodarka do 2025 r. może zyskać od 90 mld do 180,7 mld zł, dzięki czemu PKB może wzrosnąć nawet o blisko 1 proc.

Autorzy raportu podkreślają jednak, że aby osiągnąć te rezultaty, potrzebne są gruntowne zmiany systemowe, które zachęcą kobiety do większej aktywności zawodowej. - Warto wziąć przykład z Norwegii, Finlandii, Szwecji, czy Islandii – te kraje notują jedne z wyższych stóp aktywności zawodowej kobiet i stosują zaawansowane mechanizmy umożliwiające godzenie pracy zawodowej i obowiązków rodzicielskich – zaznacza Julia Patorska, zastępca dyrektora w firmie doradczej Deloitte.

Badania pokazują, że kobiety coraz częściej deklarują zainteresowanie założeniem własnej firmy. Przedsiębiorczość postrzegają bowiem jako alternatywę do tradycyjnego zatrudnienia na podstawie umowy o pracę, która pozwala łatwiej pogodzić role rodzinne i zawodowe elastyczniejszym godzinom pracy.

- Inwestycje w kapitał społeczny stanowią jedną z najsilniejszych dźwigni rozwoju. Dostrzegając to i kierując się potrzebą współdziałania na rzecz rozwoju Polski, postanowiliśmy podjąć działania w zakresie aktywizacji kobiet. Opublikowany przez nas raport to punkt wyjścia do dyskusji na forum publicznym o tym, co możemy zrobić, aby obecną sytuację zmienić i wspólnie pomóc kobietom m.in. w godzeniu ról rodzinnych i zawodowych – uważa Anna Solarek, Dyrektor ds. komunikacji i kontaktów zewnętrznych w Coca-Cola Poland Services.