Aż 80 proc. kandydatów do pracy ma wrażenie, że nikt nie zapoznał się z ich aplikacją – wynika z tegorocznej, czwartej już, edycji badania „Candidate Experience" przeprowadzonego z inicjatywy serwisu eRecruiter i Koalicji na rzecz Przyjaznej Rekrutacji. Styczniowy e-sondaż objął prawie 2 tysiące osób, które w ciągu ostatnich 12 miesięcy brały udział w procesie rekrutacyjnym, oraz 536 rekruterów w firmach.

I po raz kolejny okazało się, że ich opinie są dość rozbieżne. Chociaż 60 proc. pracodawców twierdzi, że ma wdrożony standard zachowań wobec kandydatów do pracy, to aż 62 proc. tych ostatnich czuje się zaniedbywanych podczas rekrutacji. Wprawdzie ta grupa jest nieco mniejsza niż przed rokiem (64 proc.), ale i tak spora jak na widoczny w coraz większej liczbie branż i regionów rynek pracownika. Co więcej, wbrew opiniom rekruterów, narzekających na roszczeniową i lekceważącą postawę kandydatów, większość z nich poważnie podchodzi do udziału w rekrutacji; co dziesiąty na przygotowanie aplikacji poświęca ponad godzinę, a co drugi od 11 do 60 minut. (Tymczasem rekruter na ocenę aplikacji poświęca średnio pięć minut).

Z badania nie wynika też, by kandydaci mieli specjalnie wygórowane oczekiwania – najbardziej zależy im na informacji o zakończeniu procesu rekrutacji oraz o powodach, dla których się nie zakwalifikowali. Nieco mniej istotny –ale też ważny – jest krótki okres rekrutacji oraz stały kontakt z rekruterem.

Badanie pracodawców dowodzi, że rekruterzy są świadomi znaczenia tych dobrych praktyk. Ponad ośmiu na dziesięciu potwierdza, że stały kontakt z kandydatem wpływa pozytywnie na jego doświadczenie, a niewiele mniej zdaje sobie sprawę, że potencjalnych pracowników warto informować o przebiegu rekrutacji. Jednak wiedza nie przekłada się na działania – stały kontakt z kandydatem utrzymuje niespełna dwie trzecie firm, a tylko połowa informuje o powodach odrzucenia. W dodatku niewielu (tylko 14 proc.) pracodawców bada doświadczenia kandydatów aplikujących do firmy.

Znacznie więcej, bo co trzeci, w ogóle nie widzi potrzeby takiego badania. – Warto podkreślić, że tylko wtedy, gdy kandydat do pracy zostanie należycie potraktowany, nie straci zaufania do produktów i zachowa dobre wrażenie o firmie – mówi Julia Urbańska, marketing manager w eRecruiter i koordynatorka Koalicji na rzecz Przyjaznej Rekrutacji.