- W organie podatkowym toczy się postępowanie podatkowe, sprawa jest ponownie rozpoznawana. Tak bowiem orzekł w wyroku Naczelny Sąd Administracyjny. Jednak zwróciłem uwagę, że pierwsza (ostateczna) decyzja organu podatkowego (od której wniosłem wszelkie środki zaskarżenia) została podpisana przez pracownika organu podatkowego, działającego z upoważnienia organu. Po wyroku sądu administracyjnego postępowanie toczy się ponownie i prowadzi je ten sam urzędnik. Wydaje mi się, że ten pracownik nie powinien rozpoznawać po raz kolejny mojej sprawy. Nawet jeśli jest to rozpoznawanie na nowo, bo tak orzekł sąd administracyjny. Czy mam rację, a jeśli tak to co powinienem zrobić? – pyta czytelnik
Przepisy prawa podatkowego regulują kwestie związane z wyłączeniem pracownika organu podatkowego od rozpoznania konkretnej sprawy dotyczącej danego podatnika. Należy sprawdzić przesłanki, jakie wyłączenie powinno spełniać, aby w sposób skuteczny złożyć wniosek o wyłączenie danego pracownika.
Celem wyłączenia pracownika organu jest konieczność ochrony prawidłowości i rzetelności postępowania oraz bezstronność orzekania, co ma być gwarancją bezstronności działania administracji publicznej, poprzez przeciwdziałanie możliwości przenoszenia ocen formułowanych w pierwotnym postępowaniu na postępowanie odwoławcze (wyrok WSA we Wrocławiu z 4 czerwca 2013 r., III SA/Wr 199/13).
Sytuacje wskazane w przepisach
Stosownie do art. 130 § 1 ordynacji podatkowej (dalej: o.p.) pracownik izby administracji skarbowej (ale również inni pracownicy np. urzędu gminy/miasta, starostwa, urzędu marszałkowskiego, Krajowej Informacji Skarbowej), podlega wyłączeniu od udziału w postępowaniu w sprawach dotyczących zobowiązań podatkowych oraz innych spraw normowanych przepisami prawa podatkowego, w których:
1) jest stroną;