Przed 1 marca br. kontrola skarbowa prowadzona była przez dyrektorów urzędów kontroli skarbowej w formie postępowania kontrolnego, w ramach którego możliwe, ale nie obowiązkowe, było przeprowadzenie kontroli podatkowej. Kolejność była zatem inna niż w standardowych kontrolach i postępowaniach prowadzonych przez naczelników urzędów skarbowych. Natomiast nowa kontrola celno-skarbowa prowadzona jest przez naczelników urzędów celno-skarbowych, a kolejność procedur jest taka jak w przypadku procedur stosowanych przez naczelników urzędów skarbowych.
Kto prowadzi i na jakiej podstawie
Postępowanie kontrolne prowadzone było na podstawie ustawy o kontroli skarbowej, a w zakresie w niej nieuregulowanym – na podstawie odpowiednio stosowanych przepisów ordynacji podatkowej. Kontrola celno-skarbowa prowadzona jest natomiast na podstawie ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej, z jednoczesnym odesłaniem do przepisów ordynacji podatkowej w zakresie nieuregulowanym w ustawie o KAS.
Właściwość miejscową dyrektorów urzędów kontroli skarbowej ustalało się według miejsca zamieszkania albo adresu siedziby kontrolowanego, natomiast obecnie właściwość miejscowa naczelników urzędów celno-skarbowych obejmuje całe terytorium Rzeczpospolitej Polskiej.
Przykład
Dyrektor Urzędu Kontroli Skarbowej w Łodzi był organem właściwym do prowadzenia postępowań kontrolnych na obszarze województwa łódzkiego i trzech powiatów województwa mazowieckiego. Naczelnik Łódzkiego Urzędu Celno-Skarbowego w Łodzi jest organem właściwym do prowadzenia kontroli celno-skarbowej na obszarze całego kraju. Dyrektor Urzędu Kontroli Skarbowej w Łodzi nie mógł zatem wszcząć postępowania kontrolnego w Rzeszowie. Naczelnik Łódzkiego Urzędu Celno-Skarbowego w Łodzi ma taką możliwość.
Bez zawiadomienia
Kontrola skarbowa wszczynana była na podstawie postanowienia o wszczęciu postępowania kontrolnego, a poprzedzana była co do zasady zawiadomieniem o zamiarze wszczęcia takiego postępowania. W przypadku wszczęcia kontroli podatkowej w toku postępowania kontrolnego nie stosowano już zawiadomienia, a jedynie upoważnienie do przeprowadzenia kontroli podatkowej.