Klauzula obejścia prawa podatkowego, nazywana również klauzulą anty-abuzywną teoretycznie powinna stanowić rodzaj instrumentu uzupełniającego w polskim porządku prawno-podatkowym, który będzie stosowany przede wszystkim do wyselekcjonowanych typów transakcji zapewniających duże oszczędności podatkowe (a więc prowadzących potencjalnie do znacznego uszczuplenia dochodów budżetu państwa). Czy tak się stanie, czy może omawiana klauzula będzie nadużywana w polskiej praktyce podatkowej, czas pokaże.
W tym momencie warto zatem przybliżyć konstrukcję uchwalonej klauzuli (wraz ze wskazaniem przykładowych sytuacji, w których może ona zostać zastosowana), rolę opinii zabezpieczających, o które będzie mógł wystąpić podatnik i które zapobiegną wykorzystaniu klauzuli w jego indywidualnej sytuacji oraz wpływ jaki będzie miało wejście w życie nowych przepisów na indywidualne interpretacje wydawane dotychczas przez organy w sprawach podatkowych.
W jakiej sytuacji będzie stosowana
Na podstawie art. 1 ustawy z 13 maja 2016 r. o zmianie ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (dalej: ustawa) do ordynacji podatkowej został dodany m.in. art. 119a § 1, zgodnie z którym w przypadku dokonania przez podatnika określonej czynności, organ podatkowy może odmówić osiągnięcia korzyści podatkowej (zanegować korzyść podatkową już osiągniętą) będącej efektem tej czynności, jeśli czynność będzie posiadać wszystkie trzy następujące cechy:
- jedynym lub nadrzędnym celem danego działania (np. przeprowadzenia transakcji, wdrożenia określonej struktury w relacjach z innymi podmiotami) będzie osiągnięcie korzyści podatkowej >patrz ramka. Oznacza to, że inne cele określonej czynności – w tym przede wszystkim ekonomiczne – muszą zostać w tym przypadku uznane za drugoplanowe lub mało istotne,
- ww. korzyść podatkowa będzie sprzeczna z celem ustawy podatkowej,