Jednolity Plik Kontrolny - przepisy dotyczą również spółek, które nie mają w Polsce siedziby

Obowiązujące od 1 lipca przepisy dotyczą nie tylko polskich spółek, ale również wielu z tych, które nie mają w naszym kraju siedziby – pisze ekspertka.

Aktualizacja: 19.07.2016 08:36 Publikacja: 19.07.2016 08:19

Jednolity Plik Kontrolny - przepisy dotyczą również spółek, które nie mają w Polsce siedziby

Foto: 123RF

Polska jest piątym po Austrii, Luksemburgu, Francji i Portugalii krajem, w którym wdrażany jest Jednolity Plik Kontrolny. Od 1 lipca 2016 roku obowiązek generowania JPK na żądanie organów podatkowych i comiesięcznego przekazywania ewidencji zakupu i sprzedaży VAT w postaci pliku JPK_VAT dotyczy dużych przedsiębiorców. W praktyce oznacza to, że pierwszy obowiązkowy raport trzeba będzie wysłać do 25 sierpnia.

W kolejnych latach tymi obowiązkami będą także obejmowane małe i średnie podmioty (comiesięczny JPK_VAT od 1 stycznia 2017 r., pozostałe pliki na żądanie: od 1 lipca 2018 r.), a także mikroprzedsiębiorstwa (odpowiednio od 1 stycznia 2018 r. i 1 lipca 2018 r.). Ponieważ z nowymi zasadami najpierw muszą się zmierzyć ci najwięksi, warto doprecyzować, co w praktyce oznacza duży przedsiębiorca.

Przepisy wprowadzające obowiązek raportowania Jednolitego Pliku Kontrolnego odwołują się do definicji wielkości przedsiębiorców wynikającej z ustawy o swobodzie działalności gospodarczej. Ta ustawa nie definiuje jednak wprost tak zwanego dużego przedsiębiorcy, a to właśnie on jest zobligowany do raportowania w trybie Jednolitego Pliku Kontrolnego już od 1 lipca. Ustawa o swobodzie działalności gospodarczej podaje natomiast definicję mikro-, małego i średniego przedsiębiorcy. Odtworzenie definicji dużego przedsiębiorcy jest możliwe dzięki rozumowaniu a contrario. Dużym przedsiębiorcą jest mianowicie każdy, który nie jest mikro-, małym lub średnim przedsiębiorcą. I tak, średni przedsiębiorca to taki, który w co najmniej jednym z dwóch ostatnich lat obrotowych:

1) zatrudniał średniorocznie mniej niż 250 pracowników oraz

2) osiągnął roczny obrót netto ze sprzedaży towarów, wyrobów i usług oraz operacji finansowych nieprzekraczający równowartości w złotych 50 milionów euro lub sumy aktywów jego bilansu sporządzonego na koniec jednego z tych lat nie przekroczyły równowartości w złotych 43 milionów euro.

Jeśli na tej podstawie chcemy uzyskać definicję dużego przedsiębiorcy, musimy odwrócić definicję ustawową z zachowaniem zasad logiki. W definicji mamy dwa działania logiczne – jedno w obszarze kryterium liczby pracowników oraz kryteria finansowe: obrót netto lub sumę aktywów. Jeśli odwrócimy tę definicję, to dużym przedsiębiorcą jest ten, który w każdym z dwóch ostatnich lat zatrudniał średnio co najmniej 250 pracowników lub spełniony jest łącznie warunek, że jego roczny obrót przekroczył 50 mln euro oraz suma aktywów jego bilansu przekroczyła 43 mln euro. Na mocy prawa de Morgana negacją koniunkcji jest alternatywa. Jeżeli mówimy, że coś ma spełniać oba kryteria, to negacją tego jest niespełnienie jednego z tych kryteriów.

Oznacza to, że duże przedsiębiorstwa to te, które zatrudniają co najmniej 250 pracowników lub te, które mają odpowiednio duże przychody i aktywa. W tej drugiej kategorii chodzi zwłaszcza o spółki, które są zarejestrowane w Polsce dla celów podatku VAT, ale nie mają w naszym kraju swojej siedziby. To one nie mają zwykle w Polsce pracowników, ale wartość ich sprzedaży i aktywów powoduje, że wpadają w kategorię dużych podatników. Dotyczy to bardzo wielu firm prowadzących działalność na terenie Unii Europejskiej, które w celu odzyskania podatku VAT rejestrują się w krajach członkowskich.

Autorka jest partnerem w dziale doradztwa podatkowego EY i szefem zespołu postępowań podatkowych i sądowych

Polska jest piątym po Austrii, Luksemburgu, Francji i Portugalii krajem, w którym wdrażany jest Jednolity Plik Kontrolny. Od 1 lipca 2016 roku obowiązek generowania JPK na żądanie organów podatkowych i comiesięcznego przekazywania ewidencji zakupu i sprzedaży VAT w postaci pliku JPK_VAT dotyczy dużych przedsiębiorców. W praktyce oznacza to, że pierwszy obowiązkowy raport trzeba będzie wysłać do 25 sierpnia.

W kolejnych latach tymi obowiązkami będą także obejmowane małe i średnie podmioty (comiesięczny JPK_VAT od 1 stycznia 2017 r., pozostałe pliki na żądanie: od 1 lipca 2018 r.), a także mikroprzedsiębiorstwa (odpowiednio od 1 stycznia 2018 r. i 1 lipca 2018 r.). Ponieważ z nowymi zasadami najpierw muszą się zmierzyć ci najwięksi, warto doprecyzować, co w praktyce oznacza duży przedsiębiorca.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Praca, Emerytury i renty
Płaca minimalna jeszcze wyższa. Minister pracy zapowiada rewolucję
Prawo dla Ciebie
Nowe prawo dla dronów: znikają loty "rekreacyjne i sportowe"
Prawo karne
Przeszukanie u posła Mejzy. Policja znalazła nieujawniony gabinet
Sądy i trybunały
Trybunał Konstytucyjny na drodze do naprawy. Pakiet Bodnara oceniają prawnicy
Mundurowi
Kwalifikacja wojskowa 2024. Kobiety i 60-latkowie staną przed komisjami