Józef Aleszczyk o obsłudze podatkowej największych firm w urzędzie skarbowym w Warszawie

Rozmowa z Józefem Aleszczykiem, dyrektorem departamentu obsługi klientów oraz kluczowych podatników w Ministerstwie Finansów.

Aktualizacja: 29.06.2017 18:43 Publikacja: 29.06.2017 17:16

Józef Aleszczyk o obsłudze podatkowej największych firm w urzędzie skarbowym w Warszawie

Foto: 123RF

Co się zmieni w obsłudze dużych firm przez Centrum Obsługi Kluczowych Podmiotów w porównaniu do dzisiejszej obsługi przez wyspecjalizowane urzędy?

Chcemy zaoferować trochę inne podejście, z większym zrozumieniem dla potrzeb tych firm i dodatkowymi usługami. Każdą z nich będzie obsługiwał przypisany do niej urzędnik, znający się nie tylko na podatkach, ale też na danej dziedzinie gospodarki. Będą to osoby orientujące się na trendach na danym rynku, cenach i ogólnie specyfice branży. Będzie to nawet mniej urzędnik, a bardziej konsultant.

Kto się tym zajmie? Czy obecni urzędnicy Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego?

Nie tylko. Zaczynamy rekrutację nowych pracowników. Chcemy, by były to osoby znające się na rachunkowości , handlu i usługach. To nawet nie muszą być osoby z doświadczeniem w skarbowości. Zależy nam na księgowych, biegłych rewidentach a nawet inżynierach z wiedzą branżową. Także dla dzisiejszych pracowników tego urzędu uruchomimy jeszcze w październiku tego roku intensywne studia podyplomowe. Będą one obejmowały wiedzę m.in. z zagadnień cen transferowych i przeciwdziałania agresywnemu planowaniu podatkowemu. Powołamy też zespoły branżowe, w których będą pracowały osoby z istniejących już dziś komórek administracji skarbowej, znające się na poszczególnych tematach podatkowych, a także na funkcjonowaniu kluczowych podmiotów w poszczególnych gałęziach gospodarki.

Co się stanie z urzędami dla dużych podatników dotychczas funkcjonującymi w poszczególnych województwach?

Trochę im ulżymy, bo część podatników będzie „przejęta" przez COKP. Jednak zasady ich działania pozostaną podobne jak dziś. Nie przewidujemy zmian progu obrotu, kwalifikujących do obsługi przez te urzędy. Część pracowników tych urzędów, specjalizująca się w poszczególnych zagadnieniach podatkowych albo branżowych, wspomoże Centrum w jego pracy. Zresztą pracownicy skarbowości z „terenu" dostaną zadania z obsługi kluczowych podmiotów, bo przecież nie wszystkie ich sprawy można załatwić z Warszawy. Rozumiemy, że w pewnych sprawach nic nie zastąpi bezpośredniego kontaktu urzędnika z przedsiębiorcą. Dlatego to my będziemy jeździć do dużych firm w głębi kraju, a niekoniecznie wzywać ich do Warszawy.

- rozmawiał Paweł Rochowicz

Co się zmieni w obsłudze dużych firm przez Centrum Obsługi Kluczowych Podmiotów w porównaniu do dzisiejszej obsługi przez wyspecjalizowane urzędy?

Chcemy zaoferować trochę inne podejście, z większym zrozumieniem dla potrzeb tych firm i dodatkowymi usługami. Każdą z nich będzie obsługiwał przypisany do niej urzędnik, znający się nie tylko na podatkach, ale też na danej dziedzinie gospodarki. Będą to osoby orientujące się na trendach na danym rynku, cenach i ogólnie specyfice branży. Będzie to nawet mniej urzędnik, a bardziej konsultant.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Prawo karne
Przeszukanie u posła Mejzy. Policja znalazła nieujawniony gabinet
Prawo dla Ciebie
Nowe prawo dla dronów: znikają loty "rekreacyjne i sportowe"
Edukacja i wychowanie
Afera w Collegium Humanum. Wykładowca: w Polsce nie ma drugiej takiej „drukarni”
Edukacja i wychowanie
Rozporządzenie o likwidacji zadań domowych niezgodne z Konstytucją?
Praca, Emerytury i renty
Są nowe tablice GUS o długości trwania życia. Emerytury będą niższe