Wystarczy minimum składników
W zasadzie, w zakresie wskazanych wyżej elementów decyzji należy mieć na uwadze, że ich brak w każdej indywidualnej sprawie może powodować różne skutki prawne. Doktryna prawa podatkowego, podsumowując orzecznictwo sądów administracyjnych we wskazanym powyżej zakresie, wskazuje jednak, że co do zasady pisma zawierające rozstrzygnięcia w sprawie będą stanowić decyzję mimo nieposiadania wszystkich wymaganych elementów decyzji, jeżeli tylko zawierają minimum składników niezbędnych do zakwalifikowania ich jako decyzji, tj. wskazanie organu oraz adresata, rozstrzygnięcie (wraz z podaniem podstawy prawnej) i podpis osoby upoważnionej. Jednocześnie niezbędne jest, aby podstawa prawna, rozstrzygnięcie i jego motywy, były spójne.
Muszą być pouczenia
Na osobne omówienie zasługują pouczenia, które powinny znaleźć się w wydanej decyzji, tj. oprócz pouczenia o trybie odwoławczym – jeżeli od decyzji służy odwołanie, także pouczenie o możliwości wniesienia skargi od decyzji, w stosunku do której może zostać wniesiona skarga do sądu administracyjnego oraz pouczenie o odpowiedzialności karnej za usunięcie, ukrycie, zbycie, darowanie, zniszczenie, rzeczywiste lub pozorne obciążenie albo uszkodzenie składników majątku strony, mające na celu udaremnienie zabezpieczenia lub egzekucji w decyzji nakładającej na stronę obowiązek podlegający wykonaniu w trybie przepisów o postępowaniu egzekucyjnym w administracji.
Niedopełnienie przez organ obowiązku stosownego pouczenia strony bądź błędne pouczenie nie może szkodzić stronie (art. 214 o.p.). Strona nie może więc ponosić negatywnych konsekwencji wadliwego pouczenia lub jego braku.
Co więcej, za orzecznictwem sądów administracyjnych należy podkreślić, że aby cytowany wyżej przepis znalazł zastosowanie, strona nie musi zastosować się do błędnego pouczenia. Na ww. przepis można się powołać zawsze, gdy w decyzji zawarto błędne pouczenie (por. wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego z 13 sierpnia 2004 r., III SA 3493/03). Teza ww. orzeczenia ma istotne znaczenie w przypadku błędnego pouczenia co do terminu wniesienia środka zaskarżenia danej decyzji.
Uzupełnienie lub sprostowanie
Identyfikując zaistniałe w decyzji braki, zgodnie z art. 213 § 1 o.p. strona może w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji zażądać jej uzupełnienia co do rozstrzygnięcia lub co do prawa odwołania, prawa wniesienia skargi do sądu administracyjnego albo sprostowania zamieszczonego w decyzji pouczenia w tych kwestiach. Z kolei § 2 ww. artykułu stanowi, że organ podatkowy może z urzędu, w każdym czasie, uzupełnić albo sprostować decyzję w powyższym zakresie. W literaturze przyjmuje się jednak, że przepis ten ma zastosowanie wyłącznie do braków decyzji polegających na niezałatwieniu sprawy w całości.
Zgodnie z art. 215 § 1 o.p. organ podatkowy może natomiast, z urzędu lub na żądanie strony, prostować w drodze postanowienia błędy rachunkowe oraz inne oczywiste omyłki w wydanej przez ten organ decyzji >patrz ramka.
Zgodnie z orzecznictwem sądów administracyjnych za niedopuszczalne uznaje się takie sprostowanie decyzji, które prowadziłoby do ponownego rozstrzygnięcia sprawy, odmiennego od pierwotnego (por. wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 4 maja 1988 r., III SA 1466/87).
Adresat nie musi wszystkiego rozumieć
W art. 213 § 2 o.p. przewidziano instytucję, w ramach której organ podatkowy, który wydał decyzję, na żądanie strony lub organu egzekucyjnego wyjaśnia w drodze postanowienia wątpliwości co do treści decyzji.
Wyjaśnienie to polega na wytłumaczeniu stronie znaczenia użytych w decyzji pojęć lub niejasności wynikających z zawiłości przyjętych sformułowań. Wyjaśnienie decyzji nie może jednak prowadzić do nowej oceny stanu faktycznego lub prawnego oraz pozostawać w sprzeczności z treścią decyzji.
W jakiej formie
Uzupełnienie lub sprostowanie decyzji w zakresie pouczenia następuje w drodze decyzji (art. 213 § 3 o.p.). Z kolei odmowa uzupełnienia lub sprostowania decyzji w zakresie pouczenia następuje w drodze postanowienia, na które służy zażalenie (art. 213 § 5 o.p.). Należy przy tym mieć na uwadze, że zgodnie z art. 213 § 4 o.p. w przypadku wydania decyzji o uzupełnieniu lub sprostowaniu decyzji, termin do wniesienia odwołania lub skargi biegnie od dnia doręczenia tej decyzji.
Natomiast sprostowanie w innym zakresie niż pouczenie zawarte w decyzji, jak i wyjaśnienie następuje w formie postanowienia, na które służy zażalenie (art. 215 § 3 o.p.).
Skutki wejścia do obrotu
Zgodnie z art. 211 o.p. zasadniczo decyzję doręcza się stronie na piśmie lub za pomocą środków komunikacji elektronicznej. Z kolei art. 212 o.p. stanowi, że organ podatkowy, który wydał decyzję, jest nią związany od chwili jej doręczenia, jednak decyzje w sprawie udzielenia ulg w spłacie zobowiązań podatkowych wiążą organ podatkowy od chwili ich wydania.
Związanie organu podatkowego decyzją doręczoną stronie trwa przez okres pozostawania jej w obrocie prawnym, a więc do momentu jej zmiany, uchylenia, stwierdzenia nieważności lub wygaśnięcia. Zatem także organ, który w znanych sobie okolicznościach, wydał wadliwą decyzję uprawniającą, jest tą decyzją związany.
Joanna Zawiejska-Rataj, Artur Podsiadły
Rozstrzygnięcia, interpretacje i zaświadczenia
Doktryna prawa podatkowego wyróżnia wydawane przez organy w toku postępowania podatkowego:
- rozstrzygnięcia podatkowe,
- quasi-rozstrzygnięcia podatkowe (np. pisemne interpretacje przepisów prawa podatkowego),
- inne akty podatkowe (np. zaświadczenia).
Błędy rachunkowe i oczywiste omyłki
Przepisy ordynacji podatkowej nie definiują pojęć „błąd rachunkowy" i „oczywista omyłka". Za doktryną prawa podatkowego należy zatem przyjąć, że:
- błędem rachunkowym w rozumieniu ww. przepisu jest omyłka w działaniu matematycznym, które wprowadzono do decyzji,
- oczywistą omyłką mogą być w szczególności różnego rodzaju drobne błędy pisarskie, przeoczenia lub zły dobór słów.