Postępowanie podatkowe: o czym rozstrzyga się w decyzji

Po przeprowadzeniu postępowania podatkowego urzędnicy fiskusa ustalają wysokość daniny do zapłaty lub istniejącej zaległości bądź stwierdzają nadpłatę albo decydują o zwolnieniu z podatku lub zaniechaniu ustalenia zobowiązania.

Publikacja: 30.05.2016 08:31

Postępowanie podatkowe: o czym rozstrzyga się w decyzji

Foto: Adobe Stock

W artykule opublikowanym w tygodniku „Podatki" z 16 maja, str. >D6-7, inicjującym cykl dotyczący postępowania podatkowego, przybliżyliśmy charakter tej procedury, wskazując na możliwość jej wszczęcia zarówno w przypadku uprzedniego pozyskania przez organy podatkowe wiedzy o nieprawidłowościach w rozliczeniach podatnika w toku kontroli podatkowej lub w ramach innych postępowań, takich jak czynności sprawdzające, czy tzw. kontrola krzyżowa, jak i w przypadku braku ich uprzedniego przeprowadzenia.

Omówiliśmy zatem głównie regulacje dotyczące wszczynania postępowania podatkowego oraz zasad jego prowadzenia, wskazując przy tym na wybrane, istotne zagadnienia, które mogą zaistnieć w jego toku.

Mając na uwadze cel postępowania podatkowego, którym co do zasady jest rozstrzygnięcie konkretnej sprawy podatkowej poprzez wydanie stosownej decyzji, tj. głównie ujawnienie i wyznaczenie podatnikowi właściwej wysokości zobowiązania podatkowego, w niniejszym artykule przybliżone zostaną kwestie rozstrzygnięć, które mogą zapaść w toku tej procedury w pierwszej instancji. Zostaną także omówione kwestie ich zaskarżania, w tym instytucje zażalenia i odwołania.

Rozstrzygnięcia podatkowe, które będą przedmiotem niniejszego artykułu, to: decyzje i postanowienia.

Decyzje

Zgodnie z zasadą wyrażoną w art. 207 ordynacji podatkowej (dalej: o.p.) organ podatkowy orzeka w sprawie w drodze decyzji, jeżeli przepisy ordynacji podatkowej nie przewidują w tym zakresie wyjątku (por. część artykułu dotyczącą postanowień), a wydana w sprawie decyzja rozstrzyga zawisłą przed tym organem sprawę co do jej istoty lub w inny sposób kończy postępowanie w danej instancji.

Do decyzji rozstrzygających sprawę należy zaliczyć rozstrzygnięcia, które powodują dla stron postępowania skutki prawne o charakterze materialnym, takie jak przykładowo: określenie wysokości zobowiązania podatkowego.

Różne podziały

Z kolei na decyzje kończące postępowanie w inny sposób składają się rozstrzygnięcia formalnie kończące postępowanie podatkowe, np. decyzja o umorzeniu postępowania podatkowego (art. 208 o.p.).

W doktrynie prawa podatkowego funkcjonuje wiele podziałów decyzji podatkowych, przy czym z perspektywy niniejszej analizy najistotniejszy jest ich podział ze względu na rodzaj sprawy podatkowej będącej przedmiotem rozstrzygnięcia, tj. na:

- decyzje wymiarowe;

- decyzje, których skutkiem jest odstąpienie od ustalenia zobowiązania podatkowego;

- decyzje wydawane po ustaleniu wysokości zobowiązania podatkowego.

Tym samym, po przeprowadzeniu postępowania podatkowego rozstrzygnięcie wydane w sprawie może polegać co do zasady na:

- ustaleniu wysokości zobowiązania podatkowego lub zaległości podatkowej bądź stwierdzeniu nadpłaty (decyzje wymiarowe),

- zwolnieniu z podatku lub zaniechaniu ustalenia zobowiązania podatkowego, czy zmianie treści stosunków prawnych ukształtowanych decyzjami wymiarowymi (do aktów tych zalicza się np. decyzje o umorzeniu zaległości podatkowej).

Jeśli chodzi o najważniejsze możliwe merytoryczne rozstrzygnięcia postępowania podatkowego, to należy zwrócić uwagę na art. 208 o.p.

Umorzenie postępowania

Zgodnie z tym przepisem, gdy postępowanie z jakiejkolwiek przyczyny stało się bezprzedmiotowe, w szczególności w razie przedawnienia zobowiązania podatkowego, organ podatkowy zobowiązany jest wydać decyzję o umorzeniu tego postępowania.

Przykład

Sprawa jest bezprzedmiotowa, gdy wcześniej została już rozstrzygnięta. Tak orzekł np. Wojewódzki Sąd Administracyjny w wyroku z 10 lipca 2007 r. (III SA/WA 757/07). Wskazał on, że: „Dopóki orzeczenie rozstrzygające w sposób ostateczny daną sprawę funkcjonuje w obrocie prawnym, kolejne postępowanie dotyczące tej samej materii jest w oczywisty sposób bezprzedmiotowe".

Przykład

Postępowanie może zostać umorzone jako bezprzedmiotowe również z przyczyn faktycznych, np. w razie śmierci strony postępowania podatkowego, którego przedmiot odnosi się wyłącznie do praw i obowiązków ściśle związanych z tą osobą.

Z kolei Naczelny Sąd Administracyjny podkreśla, że sam brak przesłanki do uwzględnienia żądania strony nie może czynić postępowania bezprzedmiotowym. Dopiero w wyniku rozpoznania sprawy, po wydaniu w tym zakresie stosownego rozstrzygnięcia (merytorycznego), możliwe będzie bowiem sformułowanie oceny w zakresie zasadności żądania strony (wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 16 stycznia 1992 r., I SA 1289/91).

Co więcej, organ może także na podstawie art. 208 § 2 o.p. fakultatywnie umorzyć postępowanie, jeżeli wystąpi o to strona, na żądanie której to postępowanie zostało wszczęte i nie sprzeciwiają się temu inne strony i nie zagraża to interesowi publicznemu. Tryb ten odnosi się tylko do postępowań zainicjowanych przez stronę, a jednocześnie należy zwrócić uwagę, że przesłanka interesu publicznego może być interpretowana szeroko.

Niezbędne elementy pisma

Szczególną uwagę każdorazowo należy zwrócić na to, czy wydana w sprawie decyzja zawiera wszystkie wymagane prawem elementy (głównie wymienione w art. 210 o.p.), tzn. przede wszystkim:

1) oznaczenie organu podatkowego;

2) datę jej wydania;

3) oznaczenie strony;

4) powołanie podstawy prawnej;

5) rozstrzygnięcie;

6) uzasadnienie faktyczne i prawne (przy czym uzasadnienie faktyczne decyzji zawiera w szczególności wskazanie faktów, które organ uznał za udowodnione, dowodów, którym dał wiarę, oraz przyczyn, dla których innym dowodom odmówił wiarygodności, uzasadnienie prawne natomiast zawiera wyjaśnienie podstawy prawnej decyzji z przytoczeniem przepisów prawa);

7) pouczenie o trybie odwoławczym – jeżeli od decyzji służy odwołanie;

8) podpis osoby upoważnionej, z podaniem jej imienia i nazwiska oraz stanowiska służbowego, a jeżeli decyzja została wydana w formie dokumentu elektronicznego – bezpieczny podpis elektroniczny weryfikowany za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu lub podpis potwierdzony profilem zaufanym ePUAP.

W orzecznictwie sądów administracyjnych sanuje się wiele uchybień w tym zakresie.

Przykład

Wskazuje się np., że brak oznaczenia strony w decyzji, „w sytuacji gdy z jej uzasadnienia wynika w sposób niewątpliwy, że zobowiązanym do uiszczenia podatku jest dający się określić konkretny podatnik (...)" nie daje podstaw do uchylenia decyzji (wyrok NSA z 19 lipca 1996 r., SA/GD 1193/95).

W większości wypadków brak oznaczenia strony będzie jednak wyłączać możliwość uznania danego dokumentu za decyzję. Z kolei brak oznaczenia w decyzji daty wydania, co do zasady uznawany jest za nieistotny w kontekście skutków prawnych aktu – istotny jest bowiem dla strony fakt i moment doręczenia decyzji.

Wystarczy minimum składników

W zasadzie, w zakresie wskazanych wyżej elementów decyzji należy mieć na uwadze, że ich brak w każdej indywidualnej sprawie może powodować różne skutki prawne. Doktryna prawa podatkowego, podsumowując orzecznictwo sądów administracyjnych we wskazanym powyżej zakresie, wskazuje jednak, że co do zasady pisma zawierające rozstrzygnięcia w sprawie będą stanowić decyzję mimo nieposiadania wszystkich wymaganych elementów decyzji, jeżeli tylko zawierają minimum składników niezbędnych do zakwalifikowania ich jako decyzji, tj. wskazanie organu oraz adresata, rozstrzygnięcie (wraz z podaniem podstawy prawnej) i podpis osoby upoważnionej. Jednocześnie niezbędne jest, aby podstawa prawna, rozstrzygnięcie i jego motywy, były spójne.

Muszą być pouczenia

Na osobne omówienie zasługują pouczenia, które powinny znaleźć się w wydanej decyzji, tj. oprócz pouczenia o trybie odwoławczym – jeżeli od decyzji służy odwołanie, także pouczenie o możliwości wniesienia skargi od decyzji, w stosunku do której może zostać wniesiona skarga do sądu administracyjnego oraz pouczenie o odpowiedzialności karnej za usunięcie, ukrycie, zbycie, darowanie, zniszczenie, rzeczywiste lub pozorne obciążenie albo uszkodzenie składników majątku strony, mające na celu udaremnienie zabezpieczenia lub egzekucji w decyzji nakładającej na stronę obowiązek podlegający wykonaniu w trybie przepisów o postępowaniu egzekucyjnym w administracji.

Niedopełnienie przez organ obowiązku stosownego pouczenia strony bądź błędne pouczenie nie może szkodzić stronie (art. 214 o.p.). Strona nie może więc ponosić negatywnych konsekwencji wadliwego pouczenia lub jego braku.

Co więcej, za orzecznictwem sądów administracyjnych należy podkreślić, że aby cytowany wyżej przepis znalazł zastosowanie, strona nie musi zastosować się do błędnego pouczenia. Na ww. przepis można się powołać zawsze, gdy w decyzji zawarto błędne pouczenie (por. wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego z 13 sierpnia 2004 r., III SA 3493/03). Teza ww. orzeczenia ma istotne znaczenie w przypadku błędnego pouczenia co do terminu wniesienia środka zaskarżenia danej decyzji.

Uzupełnienie lub sprostowanie

Identyfikując zaistniałe w decyzji braki, zgodnie z art. 213 § 1 o.p. strona może w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji zażądać jej uzupełnienia co do rozstrzygnięcia lub co do prawa odwołania, prawa wniesienia skargi do sądu administracyjnego albo sprostowania zamieszczonego w decyzji pouczenia w tych kwestiach. Z kolei § 2 ww. artykułu stanowi, że organ podatkowy może z urzędu, w każdym czasie, uzupełnić albo sprostować decyzję w powyższym zakresie. W literaturze przyjmuje się jednak, że przepis ten ma zastosowanie wyłącznie do braków decyzji polegających na niezałatwieniu sprawy w całości.

Zgodnie z art. 215 § 1 o.p. organ podatkowy może natomiast, z urzędu lub na żądanie strony, prostować w drodze postanowienia błędy rachunkowe oraz inne oczywiste omyłki w wydanej przez ten organ decyzji >patrz ramka.

Zgodnie z orzecznictwem sądów administracyjnych za niedopuszczalne uznaje się takie sprostowanie decyzji, które prowadziłoby do ponownego rozstrzygnięcia sprawy, odmiennego od pierwotnego (por. wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 4 maja 1988 r., III SA 1466/87).

Adresat nie musi wszystkiego rozumieć

W art. 213 § 2 o.p. przewidziano instytucję, w ramach której organ podatkowy, który wydał decyzję, na żądanie strony lub organu egzekucyjnego wyjaśnia w drodze postanowienia wątpliwości co do treści decyzji.

Wyjaśnienie to polega na wytłumaczeniu stronie znaczenia użytych w decyzji pojęć lub niejasności wynikających z zawiłości przyjętych sformułowań. Wyjaśnienie decyzji nie może jednak prowadzić do nowej oceny stanu faktycznego lub prawnego oraz pozostawać w sprzeczności z treścią decyzji.

W jakiej formie

Uzupełnienie lub sprostowanie decyzji w zakresie pouczenia następuje w drodze decyzji (art. 213 § 3 o.p.). Z kolei odmowa uzupełnienia lub sprostowania decyzji w zakresie pouczenia następuje w drodze postanowienia, na które służy zażalenie (art. 213 § 5 o.p.). Należy przy tym mieć na uwadze, że zgodnie z art. 213 § 4 o.p. w przypadku wydania decyzji o uzupełnieniu lub sprostowaniu decyzji, termin do wniesienia odwołania lub skargi biegnie od dnia doręczenia tej decyzji.

Natomiast sprostowanie w innym zakresie niż pouczenie zawarte w decyzji, jak i wyjaśnienie następuje w formie postanowienia, na które służy zażalenie (art. 215 § 3 o.p.).

Skutki wejścia do obrotu

Zgodnie z art. 211 o.p. zasadniczo decyzję doręcza się stronie na piśmie lub za pomocą środków komunikacji elektronicznej. Z kolei art. 212 o.p. stanowi, że organ podatkowy, który wydał decyzję, jest nią związany od chwili jej doręczenia, jednak decyzje w sprawie udzielenia ulg w spłacie zobowiązań podatkowych wiążą organ podatkowy od chwili ich wydania.

Związanie organu podatkowego decyzją doręczoną stronie trwa przez okres pozostawania jej w obrocie prawnym, a więc do momentu jej zmiany, uchylenia, stwierdzenia nieważności lub wygaśnięcia. Zatem także organ, który w znanych sobie okolicznościach, wydał wadliwą decyzję uprawniającą, jest tą decyzją związany.

Joanna Zawiejska-Rataj, Artur Podsiadły

Rozstrzygnięcia, interpretacje i zaświadczenia

Doktryna prawa podatkowego wyróżnia wydawane przez organy w toku postępowania podatkowego:

- rozstrzygnięcia podatkowe,

- quasi-rozstrzygnięcia podatkowe (np. pisemne interpretacje przepisów prawa podatkowego),

- inne akty podatkowe (np. zaświadczenia).

Błędy rachunkowe i oczywiste omyłki

Przepisy ordynacji podatkowej nie definiują pojęć „błąd rachunkowy" i „oczywista omyłka". Za doktryną prawa podatkowego należy zatem przyjąć, że:

- błędem rachunkowym w rozumieniu ww. przepisu jest omyłka w działaniu matematycznym, które wprowadzono do decyzji,

- oczywistą omyłką mogą być w szczególności różnego rodzaju drobne błędy pisarskie, przeoczenia lub zły dobór słów.

W artykule opublikowanym w tygodniku „Podatki" z 16 maja, str. >D6-7, inicjującym cykl dotyczący postępowania podatkowego, przybliżyliśmy charakter tej procedury, wskazując na możliwość jej wszczęcia zarówno w przypadku uprzedniego pozyskania przez organy podatkowe wiedzy o nieprawidłowościach w rozliczeniach podatnika w toku kontroli podatkowej lub w ramach innych postępowań, takich jak czynności sprawdzające, czy tzw. kontrola krzyżowa, jak i w przypadku braku ich uprzedniego przeprowadzenia.

Pozostało 96% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Spadki i darowizny
Poświadczenie nabycia spadku u notariusza: koszty i zalety
Prawo w Firmie
Trudny państwowy egzamin zakończony. Zdało tylko 6 osób
Podatki
Składka zdrowotna na ryczałcie bez ograniczeń. Rząd zdradza szczegóły
Ustrój i kompetencje
Kiedy można wyłączyć grunty z produkcji rolnej
Sądy i trybunały
Reforma TK w Sejmie. Możliwe zmiany w planie Bodnara