„Biorąc pod uwagę powody wykreślenia na podstawie art. 96 ust. 9 ustawy o VAT (m.in. gdy podatnik nie istnieje), należy wskazać, że faktury wystawione przez podmiot nieistniejący nie stanowią podstawy do obniżenia wykazanego w nich podatku przez podatnika, który otrzymał taką fakturę" – pisze wiceminister.
Uważać muszą też firmy nabywające tzw. towary wrażliwe, o których mowa w załączniku nr 13 do ustawy o VAT, jak np. rury stalowe czy paliwa. To dlatego, że wykreślenie z rejestru VAT wpływa na stosowanie przepisów o solidarnej odpowiedzialności podatkowej nabywcy za zaległości sprzedawcy.
Za co odpowie nabywca
MF przypomina, że nabywca nie ponosi takiej odpowiedzialności, jeśli kupi towar od sprzedawcy, który wniósł kaucję gwarancyjną i został wpisany do elektronicznego wykazu MF. Usunięcie sprzedawcy z rejestru VAT oznacza jednak także usunięcie z rejestru podmiotów, które wniosły kaucję. W praktyce nabywca będzie miał kłopoty, jeśli sprzedawca został usunięty z wykazu na dzień dokonania dostawy. Poniesie odpowiedzialność podatkową za zaległości sprzedawcy, jeśli wiedział albo mógł przypuszczać, że ma do czynienia z oszustem.
„Nabywca może sobie zapewnić ochronę poprzez zakup towarów od sprzedawcy figurującego w wykazie podmiotów, które wniosły kaucję gwarancyjną" – czytamy.
Nowe przepisy budzą ogromne kontrowersje. Nie wiadomo np., co z przedsiębiorcą, który został nieświadomie uwikłany w działalność grupy przestępczej.
Przysługuje odwołanie
Ministerstwo wskazuje, że zgodnie z art. 96 ust. 9a pkt 5 ustawy o VAT wykreśleniu podlega przedsiębiorca, który wiedział lub miał uzasadnione podstawy do przypuszczeń, że uczestniczy w karuzeli VAT. Formalne wykreślenie poprzedzone jest czynnościami analitycznymi, postępowaniem kontrolnym, a następnie wydaniem decyzji orzekającej, która musi wskazywać na spełnienie przesłanek wykreślenia. Od takiej decyzji podatnik może odwołać się do organu wyższej instancji oraz – po wyczerpaniu środków zaskarżenia – wnieść skargę do sądu.