Czy mam prawo żądać od pracownika urzędu skarbowego, który „odwiedził" w konkretnych celach, np. kontroli, moją firmę, aby okazał mi swoją legitymację? – pyta czytelnik.
Organy podatkowe działają na podstawie przepisów prawa z poszanowaniem zasady praworządności. Dla podatnika musi być jasne, kto przeprowadza czynności służbowe, które dotyczą jego firmy. Nie można bowiem wykluczyć, że w przyszłości będzie chciał zakwestionować decyzję organu podatkowego, wskazując zarzuty przeciw temu rozstrzygnięciu, a jednym z takich zarzutów może być np. wskazanie, że jedną z osób przeprowadzających czynności służbowe jest osoba podlegająca wyłączeniu od udziału w czynności.
Podatnik, u którego czynności służbowe wykonują pracownicy organu podatkowego, powinien zwracać szczególną uwagę na datę ważności legitymacji służbowej. Musi ona być ważna w trakcie przeprowadzania czynności służbowych przez pracownika urzędu skarbowego. Jeśli taka czynność będzie wykonywana przez pracownika urzędu skarbowego nieposiadającego ważnej legitymacji, to podatnik może skutecznie w przyszłości zakwestionować daną czynność, co może spowodować konieczność ponownego jej przeprowadzenia.
Pracownicy organu podatkowego, którzy chcą podjąć czynności służbowe u podatnika, powinni bez wezwania okazać legitymację służbową podatnikowi. Podatnik może zażądać okazania takiego dokumentu, jednak to pracownik organu powinien sam okazać dokument identyfikujący go jako pracownika organu podatkowego.
Zgodnie bowiem z art. 284 § 1 ordynacji podatkowej, co do zasady, wszczęcie kontroli podatkowej następuje przez doręczenie kontrolowanemu upoważnienia do jej przeprowadzenia oraz okazanie legitymacji służbowej.