Cztery tysiące opon każdego dnia

14,5 tysiąca metrów kwadratowych nowej powierzchni produkcyjnej powstanie w podszczecińskim Stargardzie. Japoński koncern Bridgestone szykuje się do rozbudowy swojej fabryki.

Publikacja: 21.02.2018 20:00

Już teraz Bridgestone ma w Stargardzie ma 155 000 mkw. Zakład uchodzi za jeden z najnowocześniejszyc

Już teraz Bridgestone ma w Stargardzie ma 155 000 mkw. Zakład uchodzi za jeden z najnowocześniejszych w grupie

Foto: materiały prasowe

Plany są ambitne. Już teraz Bridgestone ma w Stargardzie 155 tys. mkw. powierzchni, na której dziennie powstaje 4 tys. opon. I to tych największych, bo do samochodów ciężarowych. Stargardzki zakład uchodzi za jeden z najnowocześniejszych w grupie Bridgestone. Dzięki inwestycji do 2022 roku produkcja ma ulec zwiększeniu.

Ciągle rosnący popyt na nasze opony wymógł na nas realizację dalszych inwestycji – wyjaśnia Paolo Ferrari, CEO i prezes Bridgestone EMEA.

– To dla nas ważny krok w procesie umacniania obecności Bridgestone w Polsce, który zapewni dostępność produktów dla naszych partnerów biznesowych.

Celem nowej inwestycji jest zwiększenie innowacyjności zakładu poprzez instalację nowoczesnego miksera, który poprzez poprawę własności mieszanek gumowych pozwoli uzyskać znacząco polepszone wyniki opon ciężarowych – dodaje Przemysław Trzaskowski z Bridgestone. – Jednocześnie firma przygotowuje się do rozbudowy i zwiększenia produkcji.

Jak podaje Przemysław Trzaskowski inwestycja jest na etapie uzyskiwania pozwoleń, tworzenia dokumentacji i zamawiania maszyn. Nowa część ma być gotowa w 2021 roku. Rozbudowa jest jedną z trzech zaplanowanych przez Bridgestone w Europie – w tym samym czasie prace ruszą w Poznaniu i hiszpańskim Burgos. Łącznie pochłoną 266 mln euro.

Opony, gumy i testy

Japońskie opony Bridgestone znane są z pewnością każdemu posiadaczowi samochodu. Ta stara marka istnieje od 1931 roku. Jej opony używane są do samochodów osobowych, dostawczych, ciężarowych, motocykli, maszyn rolniczych, samolotów i maszyn robót ziemnych. Bridgestone było dostawcą opon dla Formuły 1 w latach 1976-1977 i 1997-2000. Michael Schumacher zdobył na tych oponach pięć z siedmiu tytułów mistrza świata. Od 2014 r. Bridgestone jest globalnym partnerem Międzynarodowego Komitetu Olimpijskiego.

Dzisiaj ten gigant ma 170 fabryk na całym świecie i zatrudnia 144 tys. pracowników.

Europejski dział opon Bridgestone zatrudnia 13 tys. osób i prowadzi pełen zakres działań obejmujących produkcję, rozwój, testy, sprzedaż oraz posiada własną sieć serwisów First Stop. W Polsce grupa posiada cztery fabryki, centrum usług finansowych i jedną spółkę sprzedażową w Warszawie. Fabryka w Poznaniu produkuje opony do samochodów osobowych, z kolei Bridgestone Diversified Products Poland w Żarowie na Dolnym Śląsku i Firestone Industrial Products Poland w Wolsztynie w Wielkopolsce zajmują się produkcją wyrobów gumowych.

Dostęp do portu i autostrady

Stargardzka spółka Bridgestone powstała już w 2006 roku, a zakłady zostały uruchomione w 2009 r. O wyborze miejsca zadecydowała lokalizacja – dobry dostęp do dróg, bliskość rynków zachodniej Europy, a także dostępność pracowników.

Bridgestone wybrał Pomorze Zachodnie na miejsce inwestycji ze względu na kilka czynników, między innymi dostęp do portu i autostrady oraz dobre skomunikowanie z Europą Zachodnią. Dodatkowym atutem była bliskość Poznania, w którym znajduje się nasz oddział, produkujący opony do samochodów osobowych – wyjaśnia Piotr Kozłowski, dyrektor stargardzkiego Bridgestone.

Ważne było też to, że obszary w Stargardzie zostały włączone do Pomorskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej. Dzisiaj powierzchnia zakładów to 155 tys. mkw., na której pracuje 940 osób. Po uruchomieniu nowej części w 2022 r. zatrudnienie może wzrosnąć o kolejne 140 osób. W Stargardzie powstają opony dla ciężarówek, autobusów i ciężkich pojazdów specjalistycznych, jak np. betoniarki. Dziennie powstaje 4 tys. opon i 8800 kg pasów bieżnika. Najmniejsze z opon mają szerokość 215 mm, a największe 385 mm. Główni klienci to Daimler, Scania, Man i Volvo.

Koncertowo i sportowo

Japońska firma stara się realizować strategię społecznej odpowiedzialności biznesu. Zgodnie z jej deklaracjami skupia się w niej na trzech obszarach: mobilności, ludziach i środowisku, a hasłem przewodnim jest „Nasz sposób, aby służyć". W ramach CSR organizowane są różne akcje, jedna z nich to Sofar by Firestone. Sofar to skrót od Songs from a room, a Firestone to marka opon należąca do Bridgestone. Akcja polega na organizacji małych koncertów, gdzie publiczność może wejść w bliską interakcję z artystą. Miejsca występów są trzymane w tajemnicy i nie muszą być to typowe sale koncertowe. W ciągu dziewięciu lat trwania akcji udało się zorganizować 350 koncertów na całym świecie. W tym roku – w lutym i marcu zaplanowano je w kolejnych miastach, w tym w Warszawie. Polscy artyści regularnie biorą w nich udział, na scenie Firestone pojawili się m.in. Brodka, Kortez, Fismoll. Bridgestone do innej swojej kampanii „Podążaj za marzeniami, bez względu na wszystko" zaangażowało dwójkę polskich olimpijczyków – skoczka Macieja Kota i lekkoatletkę Joannę Jóźwik. To część większego zaangażowania w sporty olimpijskie.

Są też mniejsze, lokalne akcje związane z CSR.

– Od samego początku ściśle współpracujemy z lokalnymi władzami, wspieramy okolicznych przedsiębiorców oraz społeczność – deklaruje Piotr Kozłowski.

Co roku firma organizuje konkurs plastyczny dla dzieci pracowników o tematyce związanej z ochroną środowiska. Finał konkursu odbywa się podczas obchodów Dnia Ziemi w Stargardzie, którego elementem jest też rowerowa Masa Krytyczna. Bridgestone objął umową patronacką stargardzkie technikum, którego uczniów przyjmuje na praktyki i staże, od lat też pomaga lokalnemu domowi dziecka. Biegacze z Bridgestone biorą udział w Biegu o Błękitną Wstęgę, a za przebiegnięte kilometry dom dziecka otrzymuje dotację. ©?

Plany są ambitne. Już teraz Bridgestone ma w Stargardzie 155 tys. mkw. powierzchni, na której dziennie powstaje 4 tys. opon. I to tych największych, bo do samochodów ciężarowych. Stargardzki zakład uchodzi za jeden z najnowocześniejszych w grupie Bridgestone. Dzięki inwestycji do 2022 roku produkcja ma ulec zwiększeniu.

Ciągle rosnący popyt na nasze opony wymógł na nas realizację dalszych inwestycji – wyjaśnia Paolo Ferrari, CEO i prezes Bridgestone EMEA.

Pozostało 92% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Materiał partnera
Dolny Śląsk mocno stawia na turystykę
Regiony
Samorządy na celowniku hakerów
Materiał partnera
Niezależność Energetyczna Miast i Gmin 2024 - Energia Miasta Szczecin
Regiony
Nie tylko infrastruktura, ale też kultura rozwijają regiony
Regiony
Tychy: Rządy w mieście przejmuje komisarz wybrany przez Mateusza Morawieckiego