Rozpoczynający się właśnie sezon wakacyjny prowadzi do wznowienia zawieszonej, a często także założenia nowej działalności gospodarczej w miejscowościach, dla mieszkańców których lato jest czasem wytężonej aktywności gospodarczej w związku z obecnością urlopowiczów. Te często senne przez pozostałą część roku wakacyjne kurorty właśnie w okresie letnim stają się pełne różnorodnych tablic informacyjnych, banerów reklamowych czy innych nośników informacji, które kuszą wczasowiczów ofertą świadczonych na ich rzecz usług. Często jednak podmioty umieszczające te reklamy nie mają świadomości bądź zapominają o ciążących na nich obowiązkach publicznoprawnych wynikających z ustawy o podatkach i opłatach lokalnych (dalej: u.p.o.l.). Ta bowiem przewiduje możliwość wprowadzenia przez samorząd lokalny szczególnej daniny należnej od reklam eksponowanych w przestrzeni publicznej.
Z art. 17a ust. 1 i 2 u.p.o.l. wynika, że rada gminy może wprowadzić opłatę reklamową od umieszczonych tablic reklamowych lub urządzeń reklamowych, przy czym opłata może być pobierana jedynie na obszarach, dla których obowiązują zasady i warunki sytuowania obiektów małej architektury, tablic reklamowych i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń. Jednocześnie, art. 17a ust. 3 u.p.o.l. wskazuje, że jeżeli na nieruchomościach lub obiektach budowlanych znajdują się tablice lub urządzenia reklamowe, niezależnie od tego czy jest na nich eksponowana reklama, to opłatę reklamową pobiera się od:
- właścicieli nieruchomości lub obiektów budowlanych, z wyłączeniem nieruchomości gruntowych oddanych w użytkowanie wieczyste,
- użytkowników wieczystych nieruchomości gruntowych,
- posiadaczy samoistnych nieruchomości lub obiektów budowlanych,