Warto zatem zadbać o sprawdzenie poprawności swoich rozliczeń, a jak będzie taka potrzeba, to pójść do sądu.
Nierzadko zdarza się, że przedsiębiorca otrzymuje pismo z urzędu gminy, z którego dowiaduje się o wszczęciu kontroli czy nawet od razu postępowania w zakresie sprawdzenia poprawności rozliczeń w podatku od nieruchomości. Przedsiębiorstwa, które dysponują halami produkcyjnymi, obiektami przemysłowymi, w tym złożonymi instalacjami produkcyjnymi lub gruntami o znacznej powierzchni, odprowadzają do budżetu samorządów kwoty podatku od nieruchomości sięgające nawet kilku milionów złotych rocznie. Duża skala działalności, liczne firmowe budynki i budowle, a przede wszystkim skomplikowane i niejasne przepisy mogą powodować, że o pomyłkę wcale tu nietrudno. Nic więc dziwnego, że urzędnicy chcą sprawdzić czy rozliczenia są prawidłowe, a podatek został wpłacony w odpowiedniej wysokości. Gdy jednak pismo ze skarbówki już pojawi się na biurku przedsiębiorcy, warto zachować spokój i zaplanować działania. Jak może wyglądać cała procedura?
Krok 1: Pismo ze skarbówki
Przedsiębiorca otrzymuje pismo z urzędu gminy o zamiarze wszczęcia kontroli albo postępowania podatkowego w zakresie prawidłowości rozliczeń podatku od nieruchomości. W piśmie tym zazwyczaj organ określi, jaki okres jest objęty czynnościami kontrolnymi. Trzeba będzie przygotować dokumentację podatkową dotyczącą tego okresu, bo urzędnicy będą chcieli ją sprawdzić. W tym czasie można odpowiednio przygotować się do właściwych czynności kontrolnych.
Krok 2: Czynności urzędników
Po wszczęciu kontroli / postępowania urzędnicy sprawdzają firmową dokumentację. Mają również prawo przyjechać do firmy i przeprowadzić oględziny nieruchomości czy nawet stosowne jej pomiary, aby zweryfikować czy przedsiębiorca właściwie wylicza powierzchnię podlegającą opodatkowaniu. To najbardziej istotny etap całej procedury z perspektywy prawidłowych ustaleń faktycznych. Warto zatem zadbać o aktywne uczestnictwo w podejmowanych czynnościach kontrolnych i odpowiednie udokumentowanie poprawności rozliczeń.
Krok 3: Zapada decyzja
Po zakończeniu czynności urzędnicy wydadzą protokół kontroli albo decyzję, w której mogą zakwestionować wysokość podatku wpłaconego przez podatnika. Doręczony protokół kontroli należy dokładnie przeanalizować pod kątem przygotowania odpowiednich zastrzeżeń i wyjaśnień. Decyzja natomiast kończy postępowanie i zastępuje deklarację podatnika.