Podatek od nieruchomości: jak firmy mogą walczyć z decyzjami samorządów

Jednostki samorządu terytorialnego szukają dodatkowych źródeł dochodów. Coraz częściej kontrolują rozliczenia przedsiębiorców w podatku od nieruchomości i żądają wpłaty wyższych kwot.

Publikacja: 03.04.2017 06:40

Podatek od nieruchomości: jak firmy mogą walczyć z decyzjami samorządów

Foto: 123RF

Warto zatem zadbać o sprawdzenie poprawności swoich rozliczeń, a jak będzie taka potrzeba, to pójść do sądu.

Nierzadko zdarza się, że przedsiębiorca otrzymuje pismo z urzędu gminy, z którego dowiaduje się o wszczęciu kontroli czy nawet od razu postępowania w zakresie sprawdzenia poprawności rozliczeń w podatku od nieruchomości. Przedsiębiorstwa, które dysponują halami produkcyjnymi, obiektami przemysłowymi, w tym złożonymi instalacjami produkcyjnymi lub gruntami o znacznej powierzchni, odprowadzają do budżetu samorządów kwoty podatku od nieruchomości sięgające nawet kilku milionów złotych rocznie. Duża skala działalności, liczne firmowe budynki i budowle, a przede wszystkim skomplikowane i niejasne przepisy mogą powodować, że o pomyłkę wcale tu nietrudno. Nic więc dziwnego, że urzędnicy chcą sprawdzić czy rozliczenia są prawidłowe, a podatek został wpłacony w odpowiedniej wysokości. Gdy jednak pismo ze skarbówki już pojawi się na biurku przedsiębiorcy, warto zachować spokój i zaplanować działania. Jak może wyglądać cała procedura?

Krok 1: Pismo ze skarbówki

Przedsiębiorca otrzymuje pismo z urzędu gminy o zamiarze wszczęcia kontroli albo postępowania podatkowego w zakresie prawidłowości rozliczeń podatku od nieruchomości. W piśmie tym zazwyczaj organ określi, jaki okres jest objęty czynnościami kontrolnymi. Trzeba będzie przygotować dokumentację podatkową dotyczącą tego okresu, bo urzędnicy będą chcieli ją sprawdzić. W tym czasie można odpowiednio przygotować się do właściwych czynności kontrolnych.

Krok 2: Czynności urzędników

Po wszczęciu kontroli / postępowania urzędnicy sprawdzają firmową dokumentację. Mają również prawo przyjechać do firmy i przeprowadzić oględziny nieruchomości czy nawet stosowne jej pomiary, aby zweryfikować czy przedsiębiorca właściwie wylicza powierzchnię podlegającą opodatkowaniu. To najbardziej istotny etap całej procedury z perspektywy prawidłowych ustaleń faktycznych. Warto zatem zadbać o aktywne uczestnictwo w podejmowanych czynnościach kontrolnych i odpowiednie udokumentowanie poprawności rozliczeń.

Krok 3: Zapada decyzja

Po zakończeniu czynności urzędnicy wydadzą protokół kontroli albo decyzję, w której mogą zakwestionować wysokość podatku wpłaconego przez podatnika. Doręczony protokół kontroli należy dokładnie przeanalizować pod kątem przygotowania odpowiednich zastrzeżeń i wyjaśnień. Decyzja natomiast kończy postępowanie i zastępuje deklarację podatnika.

Krok 4: Zgoda na zapłatę nie jest jedynym wyjściem

Jeśli podatnik nie zgadza się z ustaleniami urzędników, które nakazują dopłatę podatku, to ma prawo odwołać się od niekorzystnej decyzji do organu administracyjnego II instancji, czyli Samorządowego Kolegium Odwoławczego. Postępowanie odwoławcze to niezbędny etap, aby dochodzić swoich racji przed sądem administracyjnym. Również na tym etapie odpowiednie przedstawienie argumentów podatnika i przytoczenie dowodów na ich poparcie, może skutecznie przekonać organ odwoławczy do uchylenia niekorzystnej decyzji organu I instancji.

Krok 5: Droga do sądu

Gdy SKO podtrzyma ustalenia urzędników, kolejnym krokiem jest droga sądowa, czyli wniesienie skargi do wojewódzkiego sądu administracyjnego. Na tym etapie istotna jest już nie tylko znajomość przepisów prawa materialnego, ale także odpowiedniej procedury. Niejednokrotnie sprawę przed sądem można bowiem wygrać również dostrzeżonymi uchybieniami procedury administracyjnej. Gdy i ta instancja wyda rozstrzygnięcie niekorzystne dla przedsiębiorcy, ostatnim możliwym krokiem jest wniesienie skargi kasacyjnej do Naczelnego Sądu Administracyjnego.

****

Warto przejść tę drogę, zwłaszcza przy wsparciu odpowiednich specjalistów. Tylko walka o własne racje przed organem podatkowym lub sądem, przy użyciu odpowiednich argumentów może przynieść sukces. Trzeba też pamiętać, że nie ma dwóch identycznych spraw. Dobrze jest zatem prezentować swoje racje, bo gra może być warta świeczki. Zwłaszcza tej finansowej.

Autor jest partnerem w Nielepkowicz & Partnerzy

podstawa prawna: Ustawa z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (tekst jedn. DzU z 2017 r., poz. 201 ze zm.)

Warto zatem zadbać o sprawdzenie poprawności swoich rozliczeń, a jak będzie taka potrzeba, to pójść do sądu.

Nierzadko zdarza się, że przedsiębiorca otrzymuje pismo z urzędu gminy, z którego dowiaduje się o wszczęciu kontroli czy nawet od razu postępowania w zakresie sprawdzenia poprawności rozliczeń w podatku od nieruchomości. Przedsiębiorstwa, które dysponują halami produkcyjnymi, obiektami przemysłowymi, w tym złożonymi instalacjami produkcyjnymi lub gruntami o znacznej powierzchni, odprowadzają do budżetu samorządów kwoty podatku od nieruchomości sięgające nawet kilku milionów złotych rocznie. Duża skala działalności, liczne firmowe budynki i budowle, a przede wszystkim skomplikowane i niejasne przepisy mogą powodować, że o pomyłkę wcale tu nietrudno. Nic więc dziwnego, że urzędnicy chcą sprawdzić czy rozliczenia są prawidłowe, a podatek został wpłacony w odpowiedniej wysokości. Gdy jednak pismo ze skarbówki już pojawi się na biurku przedsiębiorcy, warto zachować spokój i zaplanować działania. Jak może wyglądać cała procedura?

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Prawo karne
CBA zatrzymało znanego adwokata. Za rządów PiS reprezentował Polskę
Spadki i darowizny
Poświadczenie nabycia spadku u notariusza: koszty i zalety
Podatki
Składka zdrowotna na ryczałcie bez ograniczeń. Rząd zdradza szczegóły
Ustrój i kompetencje
Kiedy można wyłączyć grunty z produkcji rolnej
Sądy i trybunały
Sejm rozpoczął prace nad reformą TK. Dwie partie chcą odrzucenia projektów