Bez faktury trudno odliczyć koszty

Spółka, która odliczyła wydatek, mimo iż kontrahent nie wystawił jej faktury, a ona nie uregulowała należności, będzie musiała skorygować koszty uzyskania przychodu.

Aktualizacja: 31.12.2015 13:52 Publikacja: 31.12.2015 13:22

Bez faktury trudno odliczyć koszty

Foto: 123RF

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach rozstrzygnął w wyroku z 14 grudnia 2015 r. (I SA/Gl 591/15) kwestię zastosowania art. 15b ustawy o CIT w przypadku nieotrzymania faktury od kontrahenta. Co istotne, przepis ten przestanie obowiązywać od 1 stycznia 2016 r.

Sprawa dotyczyła spółki, która prowadzi działalność polegającą na zbieraniu i przetwarzaniu odpadów. Spółka nabywa również odpady od innych podmiotów, za które płaci na podstawie faktury otrzymanej od kontrahenta. Termin zapłaty wynika z treści faktury. Zdarza się jednak, że spółka pomimo otrzymania odpadów, przez długi okres nie dostaje faktury od kontrahenta. Wówczas, do czas otrzymania faktury nie płaci kontrahentowi, jednak koszty odlicza na podstawie innego dowodu księgowego.

Spółka wystąpiła o interpretację i zapytała, czy w takiej sytuacji będzie zobowiązana do korekty kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 15b ustawy o CIT.

Jej zdaniem, niewystawienie faktury - wobec braku ustalenia terminu płatności - nie będzie oznaczać dla niej obowiązku korekty. Obowiązek korekty występuje wówczas, gdy – po pierwsze - kontrahent wystawi fakturę z określonym terminem płatności wynoszącym do 60 dni i – po drugie - spółka nie zapłaci w terminie 30 dni od wskazanego na fakturze terminu płatności.

W ocenie spółki 30-dniowy termin, o którym mowa w art. 15b ust. 1 ustawy o CIT, zaczyna swój bieg od daty upływu terminu płatności.

Tymczasem, do momentu skonkretyzowania terminu płatności na fakturze wystawianej przez kontrahenta, brak jest podstaw do skorygowania kosztów uzyskania przychodów.

Organ podatkowy uznał w interpretacji, że stanowisko spółki jest nieprawidłowe. Zdaniem fiskusa, w przypadku gdy ustalono terminu płatności, dla określenia, który z przepisów (art. 15b ust. 1 czy ust. 2) znajdzie zastosowanie, decydujące znaczenie będzie miał upływ terminu 60 dni. Termin ten będzie wówczas liczony od dnia dostawy towarów i będzie jednocześnie uzależniony od podjęcia przez wierzyciela stosownych czynności, np. wezwania dłużnika do spełnienia świadczenia.

Jeśli więc spółka ujęła w kosztach wydatki na zakup odpadów, ale nie otrzymała od kontrahenta faktury i nie uregulowała zobowiązania w terminie 90 dni od daty odliczenia kosztów, to powinna skorygować koszty z upływem 90 dni od dnia ich odliczenia.

Spółka zaskarżyła interpretację do sądu, który w wyroku z 14 grudnia 2015 r. (I SA/Gl 591/15) oddalił skargę i przyznał rację organowi podatkowemu.

- Sąd orzekł, że zaliczenie wydatku do kosztów podatkowych na podstawie dokumentu innego niż faktura, nie zwalnia podatników z obowiązku korygowania kosztów uzyskania przychodu z tytułu art. 15b ust. 2 ustawy o CIT. Zatem, jeżeli podatnik ujmie w kosztach uzyskania przychodu wydatek, na który nie otrzymał jeszcze faktury (a co za tym idzie nie zna terminu płatności), aby uniknąć obowiązku zmniejszenia kosztów podatkowych, powinien dokonać płatności przed upływem 90 dni od momentu ujęcia wydatku w kosztach uzyskania przychodu. Niemniej jednak, podkreślenia wymaga, że z dniem 1 stycznia 2016 r. uciążliwy dla przedsiębiorców art. 15b ustawy o CIT zostanie uchylony. – mówi Anna Skrzypczak, ekspert podatkowy w KPMG w Polsce.

Nieruchomości
Odszkodowanie dla Agnes Trawny za ziemię na Mazurach. Będzie apelacja
Sądy i trybunały
Wierzyciel powinien sprawdzić, czy dłużnik jeszcze żyje
Za granicą
Polacy niewpuszczeni na obchody wyzwolenia obozu w Ravensbrück
Sfera Budżetowa
Setki milionów dla TVP po cichu. Posłowie w Komisji Finansów Publicznych zdecydowali
Zawody prawnicze
Prokuratura Krajowa podjęła kolejne działania ws. Ewy Wrzosek