Koszty podatkowe: występ artystyczny to reprezentacja, a nie promocja

Fiskus twierdzi, że wydatki na spotkania biznesowe w części poniesionej na jego część rozrywkową nie mogą być zaliczone do kosztów. Naczelny Sąd Administracyjny ostatnio wyraził jednak odmienne zdanie na ten temat.

Publikacja: 28.12.2017 05:15

Koszty podatkowe: występ artystyczny to reprezentacja, a nie promocja

Foto: Adobe Stock

Prowadzenie działalności gospodarczej nieodzownie związane jest z podejmowaniem przez przedsiębiorców działań marketingowych mających na celu zainteresowanie jak najszerszej grupy potencjalnych klientów oferowanymi przez nich towarami czy usługami. Niejednokrotnie zdarza się, że działania te przybierają formę zorganizowanych i kompleksowych akcji marketingowych, w których uczestniczyć mogą nie tylko aktualni czy potencjalni kontrahenci przedsiębiorcy, ale również inne osoby np. członkowie ich rodzin, czy przedstawiciele mediów. W takich przypadkach często pojawiają się wątpliwości, czy wszystkie wydatki ponoszone na takie zorganizowane kampanie marketingowe, na które składa się wiele poszczególnych wydarzeń, działań czy atrakcji, mogą być przez nich rozliczone jako koszt uzyskania przychodów.

Przykład

Spółka prowadzi działalność w zakresie produkcji i serwisowania urządzeń wykorzystywanych w branży budowlanej. Wprowadzając na rynek nowe produkty oraz usługi często organizuje spotkania dla aktualnych oraz potencjalnych kontrahentów i partnerów biznesowych, służące promocji oraz reklamie nowych produktów i usług.

W ramach tych działań zdarza się, że spółka organizuje spotkania dla klientów oraz partnerów biznesowych przybierające formę m.in. prezentacji produktów lub usług, szkoleń poświęconych oferowanym produktom, usługom i rozwiązaniom technicznym, wyjazdów prezentacyjnych do fabryk oraz spotkań z kontrahentami służących poznaniu ich bieżących potrzeb, opinii na temat oferty spółki oraz budowaniu i podtrzymywaniu relacji biznesowych w ramach danej grupy obecnych i docelowych klientów. Na organizowane spotkania – w zależności od rodzaju akcji promocyjnej – zapraszane są, oprócz kontrahentów, niekiedy także osoby towarzyszące, np. członkowie ich rodzin. Niekiedy spotkania takie, prócz części merytorycznej związanej bezpośrednio z prezentacją produktu, zawierają również część artystyczną obejmującą występy tancerzy, muzyków lub aktorów uczestniczących w prezentacji danego produktu. Spółka zastanawia się czy koszt organizacji takich spotkań może ująć w kosztach uzyskania przychodów.

Kreowanie wizerunku

W praktyce organów skarbowych, co do zasady, wydatki na działania marketingowe, jako wydatki o charakterze reklamowym i promocyjnym, związane z osiąganiem przychodów z prowadzonej działalności, uznaje się za stanowiące koszt uzyskania przychodu podatnika. Aby jednak dany wydatek poniesiony w ramach takiej akcji marketingowej został zaliczony do kosztów podatkowych, powinien być bezpośrednio związany z promocją czy reklamą produktu. W ocenie organów skarbowych związku takiego pozbawione są wydatki poniesione na występy artystyczne oraz transport i zakwaterowanie osób towarzyszących kontrahentom. Występy artystyczne składają się na część rozrywkową spotkania i mają na celu jedynie wykreowanie pozytywnego wizerunku podatnika i stworzenie miłej atmosfery podczas spotkania. Przedmiotowe koszty nie służą realizacji celów szkolenia produktowego, lecz wytworzeniu korzystnych warunków do zawarcia umowy. Mają one zatem charakter reprezentacyjny. Jako takie nie mogą więc być uznane za koszt podatkowy w związku z art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Trzeba wyodrębnić

W przypadku zorganizowanych akcji promocyjnych trzeba zatem odrębnie zakwalifikować te wydatki na organizację spotkań promujących produkt lub usługę, które są powiązane z częścią merytoryczną konferencji i odrębnie wydatki związane z częścią rozrywkową. Są to bowiem dwa różne zdarzenia, o odrębnym charakterze i celu, przez co wymagają odrębnej oceny kwalifikacji dla celów rozliczenia podatkowego. Fakt, że pozostają one w związku czasowym i miejscowym z organizowanymi konferencjami (prezentacjami, inauguracjami, seminariami, prezentacjami) nie może sam w sobie przesądzać, że należy te wydatki oceniać jako część jednego wydatku i uznać, że taki związek determinuje także ocenę podatkową wydatków na oprawę rozrywkową konferencji.

Brak związku z przychodami

Kosztem podatkowym nie mogą być, zdaniem organów skarbowych, również wydatki poniesione na transport i zakwaterowanie osób towarzyszących kontrahentom. Odbiorcami, nawet potencjalnymi, produktów i usług podatnika nie mogą być bowiem rodziny kontrahentów. Specyfika oferowanych produktów i usług jest tego rodzaju, że jej potencjalnymi odbiorcami mogą być tylko określone, odznaczające się specyficznymi właściwościami podmioty (w przypadku opisanym w przykładzie będą to firmy z branży budowlanej). Trudno przyjąć, że realnymi odbiorcami maszyn budowlanych oraz usług serwisowych mogą być osoby zupełnie postronne względem tej działalności. Wydatek poniesiony na rzecz osób, które nie mogą być klientami podatnika, a przynajmniej jest bardzo mało prawdopodobne aby nimi były, nie może stanowić kosztu uzyskania przychodów, gdyż nie przyczyni się do powstania przychodów spółki.

Zgodnie z orzecznictwem NSA

Pogląd ten jest podzielany również w orzecznictwie sądów administracyjnych (tak przykładowo Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 28 marca 2017 r., II FSK 568/15), w którym – w analogicznym stanie faktycznym – wskazano, że wydatki na część artystyczną czy na transport i zakwaterowanie osób towarzyszących kontrahentom, należałoby uznać za wydatki związane z reprezentacją, czyli kreowaniem pozytywnego wizerunku przedsiębiorcy, które nie stanowią kosztów uzyskania przychodów. Można mieć jednak nadzieję, że ostatnio wydany wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 15 listopada 2017 r. (II FSK 2725/15) zapoczątkuje zmianę linii orzeczniczej na korzyść podatnika. W wyroku tym Naczelny Sąd Administracyjny uznał bowiem, że wszystkie elementy targów: począwszy od rejestracji i przywitania uczestników, poprzez prezentację produktów i zwiedzanie zakładów, skończywszy na kolacji i noclegu, tworzą nierozerwalną całość. Trzeba je więc rozliczać wspólnie. Skoro celem targów była przede wszystkim promocja i reklama, to wszystkie związane z nimi wydatki mogą być kosztem uzyskania przychodów.

Autorka jest radcą prawnym w AXELO Prawo i Podatki

Prowadzenie działalności gospodarczej nieodzownie związane jest z podejmowaniem przez przedsiębiorców działań marketingowych mających na celu zainteresowanie jak najszerszej grupy potencjalnych klientów oferowanymi przez nich towarami czy usługami. Niejednokrotnie zdarza się, że działania te przybierają formę zorganizowanych i kompleksowych akcji marketingowych, w których uczestniczyć mogą nie tylko aktualni czy potencjalni kontrahenci przedsiębiorcy, ale również inne osoby np. członkowie ich rodzin, czy przedstawiciele mediów. W takich przypadkach często pojawiają się wątpliwości, czy wszystkie wydatki ponoszone na takie zorganizowane kampanie marketingowe, na które składa się wiele poszczególnych wydarzeń, działań czy atrakcji, mogą być przez nich rozliczone jako koszt uzyskania przychodów.

Pozostało 88% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Prawo karne
CBA zatrzymało znanego adwokata. Za rządów PiS reprezentował Polskę
Spadki i darowizny
Poświadczenie nabycia spadku u notariusza: koszty i zalety
Podatki
Składka zdrowotna na ryczałcie bez ograniczeń. Rząd zdradza szczegóły
Ustrój i kompetencje
Kiedy można wyłączyć grunty z produkcji rolnej
Sądy i trybunały
Sejm rozpoczął prace nad reformą TK. Dwie partie chcą odrzucenia projektów