Prowadzenie działalności gospodarczej nieodzownie związane jest z podejmowaniem przez przedsiębiorców działań marketingowych mających na celu zainteresowanie jak najszerszej grupy potencjalnych klientów oferowanymi przez nich towarami czy usługami. Niejednokrotnie zdarza się, że działania te przybierają formę zorganizowanych i kompleksowych akcji marketingowych, w których uczestniczyć mogą nie tylko aktualni czy potencjalni kontrahenci przedsiębiorcy, ale również inne osoby np. członkowie ich rodzin, czy przedstawiciele mediów. W takich przypadkach często pojawiają się wątpliwości, czy wszystkie wydatki ponoszone na takie zorganizowane kampanie marketingowe, na które składa się wiele poszczególnych wydarzeń, działań czy atrakcji, mogą być przez nich rozliczone jako koszt uzyskania przychodów.
Przykład
Spółka prowadzi działalność w zakresie produkcji i serwisowania urządzeń wykorzystywanych w branży budowlanej. Wprowadzając na rynek nowe produkty oraz usługi często organizuje spotkania dla aktualnych oraz potencjalnych kontrahentów i partnerów biznesowych, służące promocji oraz reklamie nowych produktów i usług.
W ramach tych działań zdarza się, że spółka organizuje spotkania dla klientów oraz partnerów biznesowych przybierające formę m.in. prezentacji produktów lub usług, szkoleń poświęconych oferowanym produktom, usługom i rozwiązaniom technicznym, wyjazdów prezentacyjnych do fabryk oraz spotkań z kontrahentami służących poznaniu ich bieżących potrzeb, opinii na temat oferty spółki oraz budowaniu i podtrzymywaniu relacji biznesowych w ramach danej grupy obecnych i docelowych klientów. Na organizowane spotkania – w zależności od rodzaju akcji promocyjnej – zapraszane są, oprócz kontrahentów, niekiedy także osoby towarzyszące, np. członkowie ich rodzin. Niekiedy spotkania takie, prócz części merytorycznej związanej bezpośrednio z prezentacją produktu, zawierają również część artystyczną obejmującą występy tancerzy, muzyków lub aktorów uczestniczących w prezentacji danego produktu. Spółka zastanawia się czy koszt organizacji takich spotkań może ująć w kosztach uzyskania przychodów.
Kreowanie wizerunku
W praktyce organów skarbowych, co do zasady, wydatki na działania marketingowe, jako wydatki o charakterze reklamowym i promocyjnym, związane z osiąganiem przychodów z prowadzonej działalności, uznaje się za stanowiące koszt uzyskania przychodu podatnika. Aby jednak dany wydatek poniesiony w ramach takiej akcji marketingowej został zaliczony do kosztów podatkowych, powinien być bezpośrednio związany z promocją czy reklamą produktu. W ocenie organów skarbowych związku takiego pozbawione są wydatki poniesione na występy artystyczne oraz transport i zakwaterowanie osób towarzyszących kontrahentom. Występy artystyczne składają się na część rozrywkową spotkania i mają na celu jedynie wykreowanie pozytywnego wizerunku podatnika i stworzenie miłej atmosfery podczas spotkania. Przedmiotowe koszty nie służą realizacji celów szkolenia produktowego, lecz wytworzeniu korzystnych warunków do zawarcia umowy. Mają one zatem charakter reprezentacyjny. Jako takie nie mogą więc być uznane za koszt podatkowy w związku z art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Trzeba wyodrębnić
W przypadku zorganizowanych akcji promocyjnych trzeba zatem odrębnie zakwalifikować te wydatki na organizację spotkań promujących produkt lub usługę, które są powiązane z częścią merytoryczną konferencji i odrębnie wydatki związane z częścią rozrywkową. Są to bowiem dwa różne zdarzenia, o odrębnym charakterze i celu, przez co wymagają odrębnej oceny kwalifikacji dla celów rozliczenia podatkowego. Fakt, że pozostają one w związku czasowym i miejscowym z organizowanymi konferencjami (prezentacjami, inauguracjami, seminariami, prezentacjami) nie może sam w sobie przesądzać, że należy te wydatki oceniać jako część jednego wydatku i uznać, że taki związek determinuje także ocenę podatkową wydatków na oprawę rozrywkową konferencji.