Przekazanie prezentów kontrahentom wywołuje skutki podatkowe zarówno u przedsiębiorcy, jak i u obdarowanego – w podatkach dochodowych, ale także w VAT. Przedsiębiorca, który decyduje się na wręczenie upominku, zastanawia się z czego sfinansować zakup prezentów i jak powiązać ten wydatek ze swoim przychodem. Z kolei obdarowani kontrahenci nie zawsze są świadomi tego, że otrzymanie prezentu może wiązać się z powstaniem po ich stronie przychodu, który trzeba opodatkować.
Podatki dochodowe
Mogłoby się wydawać, że przekazanie prezentu kontrahentowi jest raczej obojętne podatkowo. Nic bardziej mylnego, gdyż zdarzenie to wiąże się z powstaniem przychodu, który podlega opodatkowaniu PIT. Co powoduje powstanie przychodu? Jest to nieodpłatne świadczenie, którym w tym przypadku jest otrzymanie prezentu. Jest to tzw. przychód z innych źródeł. W zależności od tego, co jest przedmiotem prezentu i jakie stosunki łączą przedsiębiorcę z osobą, która otrzymała prezent, przychód z tego tytułu może być zwolniony z obowiązku zapłaty podatku.
Prezent prezentowi nierówny
Przedsiębiorca powinien się przede wszystkim zastanowić czy prezent ma być neutralny, czy raczej wiązać się z działalnością jego firmy i ją promować. Podjęcie właściwej decyzji ma daleko idące konsekwencje, ponieważ przychód może być objęty zwolnieniem podatkowym po spełnieniu trzech warunków.
1. Wręczenie przez przedsiębiorcę prezentu świątecznego musi się wiązać z promocją lub reklamą jego firmy. Najczęściej do spełnienia tego warunku dochodzi wówczas, gdy na prezentach znajdzie się firmowe logo.
2. Jednorazowa wartość prezentu nie może przekroczyć kwoty 200 zł.