Tak orzekł Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu w wyroku z 7 września 2017 r. (I SA/WR 594/17).
Bank wystąpił o wydanie interpretacji w sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych. We wniosku wskazał, że jest bankiem krajowym, objętym systemem gwarantowania depozytów. Spełniając nałożony obowiązek, bank na podstawie art. 383 ust. 2 ustawy o Bankowym Funduszu Gwarancyjnym (BFG) wpłacił opłatę ostrożnościową za IV kwartał 2016 roku.
W związku z tym podatnik zwrócił się do organu podatkowego z pytaniem, czy ową opłatę ostrożnościową należy uznać za koszt uzyskania przychodów. Zdaniem wnioskodawcy, uiszczenie opłaty ostrożnościowej jest dla banku celowe, racjonalne, zasadne i niezbędne, a także przyczynia się do zachowywania albo zabezpieczania jego źródła przychodów. Ponadto, podatnik podnosił, że w momencie uiszczenia owej opłaty za IV kwartał 2016 roku, w zamkniętym katalogu art. 16 ust. 1 ustawy o CIT, nie istniał przepis, który wyłączałby taką opłatę z kosztów uzyskania przychodów.
Organ podatkowy w interpretacji z 27 lutego 2017 r. (2461-IBPB-1-3.4510.1095.2016.1.KB) nie zgodził się z podatnikiem i stwierdził, że przepisy ustawy o CIT nie uznają za koszty uzyskania przychodów składek banków, m.in. na fundusz przymusowej restrukturyzacji. Bank wniósł na tę interpretację skargę do WSA we Wrocławiu.
Sąd przyznał rację podatnikowi. Wskazywany art. 16 ust. 1 ustawy o CIT to przepis jasny, obejmujący swoim zakresem jedynie wymienione w nim składki, a samo zasilenie opłatą ostrożnościową funduszu przymusowej restrukturyzacji banku nie powoduje, że staje się ona jedną z przesłanek wymienionych w tym przepisie. Co więcej, art. 16 ust. 1 pkt 71 ustawy o CIT mówi wprost, że chodzi jedynie o składki wymienione w art. 286 ust. 2 i art. 295 ust. 1 i ust. 3 ustawy o BFG, tj. o opłaty na obowiązkowy system gwarantowania depozytu oraz na przymusową restrukturyzację. Zgodnie z art. 383 ust. 1 ustawy o BFG, obowiązkowe składki na rzecz BFG, ujęte w rozdziale drugim w dziale V ustawy, są pobierane na rzecz funduszu przymusowej restrukturyzacji banków dopiero po raz pierwszy za rok 2017. Przy czym przy definiowaniu owych składek brak jest jakiegokolwiek przepisu odsyłającego do opłaty ostrożnościowej. Składki na fundusz przymusowej restrukturyzacji banków nie mogły być pobierane za rok 2016, a to z kolei wskazuje, że opłata ostrożnościowa za IV kwartał 2016 roku nie jest tożsama ze składkami, które powinny być uiszczane dopiero od roku 2017 na fundusz przymusowej restrukturyzacji banków.