Jak liczyć limit dla płatności gotówkowych? Czy należy sumować pozycje z faktury? Co zrobić, jeśli kontrahentowi zapłacimy część gotówką, a część przelewem? Takie pytania o nowe przepisy o rozliczeniach gotówkowych pojawiają się wśród przedsiębiorców. Regulacje wchodzą w życie dopiero 1 stycznia 2017 r., ale już teraz budzą spore wątpliwości.
– W wielu branżach, np. budowlanej albo transportowej, płatności gotówkowe są ciągle popularne – mówi Paweł Mazurkiewicz, doradca podatkowy, partner w kancelarii MDDP. – Po Nowym Roku przedsiębiorcy będą musieli na nie uważać.
Rozbicie zakupów nic nie da
Z nowych przepisów wynika, że płatności dotyczące transakcji powyżej 15 tys. zł w rozliczeniach między przedsiębiorcami będą musiały być przeprowadzane za pośrednictwem rachunku płatniczego. Inaczej firma nie zaliczy wydatku do podatkowych kosztów. Jeśli już to zrobiła, będzie musiała je pomniejszyć.
Zgodnie z nowymi regulacjami kwota 15 tys. zł to jednorazowa wartość transakcji, bez względu na liczbę wynikających z niej płatności.