Ryczałt obejmuje zwrot kosztów za paliwo przy używaniu samochodu prywatnego do celów służbowych

Ryczałtowy zwrot kosztów używania samochodu prywatnego do celów służbowych (lub do celu prowadzenia działalności gospodarczej) obejmuje wszystkie koszty, w tym koszty paliwa.

Publikacja: 20.10.2016 03:00

Ryczałt obejmuje zwrot kosztów za paliwo przy używaniu samochodu prywatnego do celów służbowych

Foto: www.sxc.hu

Tak uznał Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w wyroku z 14 września 2016 r. (I SA/Kr 824/16).

Stan faktyczny

Obowiązujący w spółce regulamin przewiduje powierzenie samochodów służbowych pracownikom w celach i na potrzeby wykonywania przez nich obowiązków. Regulamin dopuszcza również możliwość używania tych aut do celów prywatnych. Określa on zasady rozliczania się pracownika z jazd prywatnych samochodem służbowym. Pracownik nie jest przy tym upoważniony do korzystania z samochodu służbowego dla celów prywatnych w okresie urlopu wypoczynkowego przekraczającego jednorazowo trzy dni, a jazdy prywatne nie mogą przekroczyć 500 km miesięcznie. Wartość nieodpłatnego świadczenia w przypadku samochodów o pojemności silnika do 1600 cm3 określono na 250 zł miesięcznie, natomiast powyżej 1600 cm3 na 400 zł miesięcznie.

Z wniosku o wydanie interpretacji wynikało, że w przypadku wykorzystywania samochodu służbowego do celów prywatnych przez część miesiąca wysokość wynagrodzenia ustala się za każdy dzień wykorzystywania samochodu do celów prywatnych w wysokości 1/30 kwot określonych powyżej. Jeśli natomiast pracownik nie złoży stosownego oświadczenia, to firma przyjmuje, że wykorzystywał samochód służbowy do celów prywatnych przez okres pełnego miesiąca.

Regulamin nie reguluje odrębnie kwestii rozliczania pracowników z paliwa wykorzystanego do jazd prywatnych. Ponadto pracownicy nie ponoszą żadnych innych opłat w związku z użytkowaniem samochodu spółki dla celów prywatnych. Te ponosi spółka.

Dlatego zapytała czy wartość pieniężna nieodpłatnego świadczenia przysługującego pracownikowi z tytułu wykorzystywania samochodu służbowego do celów prywatnych, obejmuje wszelkie świadczenia, w tym również koszty użytkowania samochodu takie jak: paliwo, ubezpieczenie, bieżące naprawy, przeglądy itp. Sama uważała, że tak.

Fiskus potwierdził to stanowisko w zakresie ubezpieczenia, bieżących napraw i przeglądów. Negatywnie natomiast ocenił kwestię paliwa zużytego przez pracownika w ramach nieodpłatnego użytkowania samochodu służbowego do celów prywatnych. Według urzędników ryczałtowo określona wartość przedmiotowego nieodpłatnego świadczenia obejmuje wyłącznie koszty pracodawcy wynikające z udostępnienia pracownikowi samochodu służbowego do celów prywatnych, tj. koszty ubezpieczenia, bieżące naprawy, przeglądy, wymianę części eksploatacyjnych np. wymianę opon. Chodzi o takie wydatki, do których poniesienia spółka jest zobowiązana niezależnie od tego czy pracownik będzie wykorzystywał samochód służbowy do celów prywatnych, czy nie.

W ocenie fiskusa, używanie tak udostępnionego samochodu wiąże się jednak z dodatkowymi kosztami, podobnie jak w sytuacji, gdy jest on np. wypożyczany. To koszty zużytego paliwa, opłat parkingowych, czy opłat za przejazdy autostradą. W art. 12 ust. 2a ustawy o PIT ustawodawca wyraźnie bowiem wskazał, że chodzi o świadczenia związane z wykorzystaniem samochodu służbowego, a nie o wszelkie pochodne koszty związane z używaniem.

Rozstrzygnięcie

Rację spółce przyznał dopiero WSA w Krakowie. W jego ocenie wykładnia fiskusa jest wadliwa, bo abstrahuje od jednoznacznego brzmienia spornego przepisu. Wynika z niego bowiem, że otrzymanym świadczeniem jest „wykorzystywanie samochodu służbowego do celów prywatnych".

Sąd uznał, że wykorzystywać to tyle co „posługiwać się", „używać". Świadczeniem pracodawcy nie jest więc samo udostępnienie samochodu, lecz zapewnienie możliwości prawidłowego jego używania, a więc także ponoszenie niezbędnych wydatków umożliwiających takie używanie. Nie ma przy tym żadnego racjonalnego uzasadnienia, aby jeden rodzaj tych wydatków, jakim są wydatki na paliwo, uznać za jakieś szczególnie odrębne świadczenie. Nie sposób przecież wykorzystywać samochodu bez zakupu do niego paliwa. Za takim rozumieniem spornego przepisu przemawia także przyjęta przez ustawodawcę konstrukcja określania wysokości ryczałtu. Została ona powiązana z pojemnością silnika samochodu, która jest parametrem warunkującym w pierwszej kolejności zużycie paliwa, natomiast jego wpływ na wysokość innych kosztów eksploatacyjnych jest mniejszy. Podobnie skonstruowany ryczałtowy zwrot kosztów używania samochodu prywatnego do celów służbowych (lub do celu prowadzenia działalności gospodarczej) obejmuje wszystkie koszty, w tym koszty paliwa.

Sąd podkreślił, że intencją ustawodawcy było uproszczenie obowiązków pracodawcy w zakresie ustalania przychodu. W konsekwencji rację ma skarżąca, że objęcie ryczałtem samego tylko udostępnienia samochodu lub ewentualnie kosztów stałych związanych z jego eksploatacją przy konieczności odrębnego i skomplikowanego ustalania kosztów zużycia paliwa nie realizowałoby założonego celu.

Zdaniem eksperta

Ewelina Buczkowska, doradca podatkowy, menedżer, Doradztwo Podatkowe WTS & SAJA Sp. z o.o.

Komentowany wyrok to kolejne pozytywne rozstrzygnięcie sądu administracyjnego w sprawie skutków w PIT nieodpłatnego wykorzystania samochodu służbowego do celów prywatnych pracownika.

Wartość świadczenia uzyskanego przez pracownika z tego tytułu została określona w ustawie o PIT i wynosi 250 zł lub 400 zł miesięcznie, w zależności od pojemności silnika. WSA w Krakowie potwierdził, że ustawowy ryczałt obejmuje zarówno udostępnienie samochodu, jak i koszt zużytego paliwa. Przemawia za tym wykładnia językowa przepisów ustawy o PIT („wykorzystanie" samochodu oznacza jego użytkowanie zgodnie z przeznaczeniem, a w tym celu potrzebne jest paliwo), wykładnia celowościowa (intencją ustawodawcy było uproszczenie rozliczeń PIT) oraz konstrukcja ryczałtu (uzależnienie wysokości ryczałtu od pojemności silnika wskazuje, że ryczałt obejmuje też paliwo).

Rozstrzygnięcie krakowskiego sądu wpisuje się w ugruntowaną już linię orzeczniczą, którą zapoczątkował WSA we Wrocławiu w przełomowym wyroku z 23 listopada 2015 r. (I SA/Wr 1595/15).

Stanowisko fiskusa pozostaje jednak niekorzystne dla podatników. W wydawanych interpretacjach indywidualnych organy wskazują, że koszt paliwa sfinansowanego przez pracodawcę i wykorzystanego do celów prywatnych pracownika to odrębne świadczenie, którego wartość należy ustalić niezależnie od ustawowego ryczałtu. W praktyce oznacza to, że podatnicy i płatnicy PIT mają szansę na zabezpieczenie optymalnego modelu rozliczeń dopiero na etapie postępowania przed sądem administracyjnym. Warto jednak zaznaczyć, że pozytywne wyroki WSA są nieprawomocne. Temat PIT od paliwa powinien zostać ostatecznie rozstrzygnięty przez NSA.

Tak uznał Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w wyroku z 14 września 2016 r. (I SA/Kr 824/16).

Stan faktyczny

Pozostało 98% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Nieruchomości
Trybunał: nabyli działkę bez zgody ministra, umowa nieważna
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Praca, Emerytury i renty
Czy każdy górnik może mieć górniczą emeryturę? Ważny wyrok SN
Prawo karne
Kłopoty żony Macieja Wąsika. "To represje"
Sądy i trybunały
Czy frankowicze doczekają się uchwały Sądu Najwyższego?
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Sądy i trybunały
Łukasz Piebiak wraca do sądu. Afera hejterska nadal nierozliczona