Definicja konkursu i zasady opodatkowania nagród dla partnerów handlowych - wyrok NSA

Gdy nie ma rywalizacji i wszyscy mogą być wygrani, nie można mówić o konkursie. Nagrody więc nie podlegają preferencyjnemu PIT.

Aktualizacja: 18.10.2017 07:10 Publikacja: 18.10.2017 07:00

Definicja konkursu i zasady opodatkowania nagród dla partnerów handlowych - wyrok NSA

Foto: www.sxc.hu

Naczelny Sąd Administracyjny uwzględni skargę kasacyjną fiskusa, który spierał się z firmą o definicję konkursu i zasady opodatkowania nagród dla partnerów handlowych.

We wniosku o interpretację spółka wyjaśniła, że w swojej działalności handlowej posiłkuje się m.in. siecią pośredników, tzw. partnerów. Dalej firma tłumaczyła, że w celu zwiększenia poziomu sprzedaży towarów za pośrednictwem partnerów postanowiła wprowadzić w życie konkurs sprzedażowy. Będzie przeznaczony dla handlowców i dyrektorów, a także zatrudnionych u danego partnera na podstawie umowy o pracę czy innej cywilnoprawnej. Nagrodą za określony pułap sprzedażowy miała być możliwość nabycia towarów z asortymentu spółki po znacznie niższej cenie niż rynkowa (złoto inwestycyjne).

Firma zapytała, czy opisane przedsięwzięcie na rzecz pracowników partnera może zostać zakwalifikowane jako konkurs w rozumieniu art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT. Sama uważała, że to konkurs. W konsekwencji ciąży na niej jedynie obowiązek pobrania i odprowadzenia PIT w zryczałtowanej wysokości 10 proc. od wartości całej nagrody.

Fiskus nie potwierdził tego stanowiska. Jego zdaniem przedsięwzięcie organizowane przez spółkę nosi cechy programu motywacyjnego, a nie konkursu. Dlatego nie będzie nagrody w konkursie, bo to, co otrzymają uczestnicy, to jedynie dodatkowa gratyfikacja za dobre wyniki sprzedaży i zachęta do dalszego jej zwiększania. Dlatego dla pracowników będzie stanowić przychód z innych źródeł, a dla tych, którzy mają firmę, przychód z działalności.

Spółce do swoich racji udało się przekonać Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu. Ostatecznie jednak tego, że w spółka zorganizowała konkurs, nie potwierdził NSA.

Zgodził się co prawda, że przepisy podatkowe nie zawierają legalnej definicji konkursu. Pojęcie to należy więc oceniać pod kątem językowym. Niemniej, jak podkreślił sędzia NSA Maciej Jaśniewicz, to szczegóły decydują, czy coś jest konkursem czy nie. Jednym z takich elementów bardzo istotnych dla konkursu jest rywalizacja, bo wskazuje, że ktoś wygra.

Tymczasem w opisanym przypadku wszyscy mogą być wygrani, bo mogą osiągnąć założony próg sprzedaży. Nie ma więc rywalizacji, a co za tym idzie, także nagrody. Jest premia stanowiąca element programu motywacyjnego. Wyrok jest prawomocny – tłumaczył NSA.

sygnatura akt: II FSK 2540/15

Naczelny Sąd Administracyjny uwzględni skargę kasacyjną fiskusa, który spierał się z firmą o definicję konkursu i zasady opodatkowania nagród dla partnerów handlowych.

We wniosku o interpretację spółka wyjaśniła, że w swojej działalności handlowej posiłkuje się m.in. siecią pośredników, tzw. partnerów. Dalej firma tłumaczyła, że w celu zwiększenia poziomu sprzedaży towarów za pośrednictwem partnerów postanowiła wprowadzić w życie konkurs sprzedażowy. Będzie przeznaczony dla handlowców i dyrektorów, a także zatrudnionych u danego partnera na podstawie umowy o pracę czy innej cywilnoprawnej. Nagrodą za określony pułap sprzedażowy miała być możliwość nabycia towarów z asortymentu spółki po znacznie niższej cenie niż rynkowa (złoto inwestycyjne).

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Prawo karne
Przeszukanie u posła Mejzy. Policja znalazła nieujawniony gabinet
Prawo dla Ciebie
Nowe prawo dla dronów: znikają loty "rekreacyjne i sportowe"
Edukacja i wychowanie
Afera w Collegium Humanum. Wykładowca: w Polsce nie ma drugiej takiej „drukarni”
Edukacja i wychowanie
Rozporządzenie o likwidacji zadań domowych niezgodne z Konstytucją?
Praca, Emerytury i renty
Są nowe tablice GUS o długości trwania życia. Emerytury będą niższe