- Prowadzę piekarnię, przy której znajduje się sklep firmowy. Podatek dochodowy rozliczam liniowo prowadząc podatkową księgę przychodów i rozchodów metodą kasową. Jestem podatnikiem VAT czynnym. Na życzenie klientów sklepu wytwarzane przeze mnie pieczywo (chleb, bułki) jest pakowane w torebki foliowe z nadrukiem logo mojej firmy. Zakup tych torebek udokumentowany jest fakturą. Podatek naliczony od zakupu tych torebek odliczę w deklaracjach VAT-7. Jak ujmować wydatki na zakup tych torebek w podatkowej księdze przychodów i rozchodów? – pyta czytelnik.
Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy o PIT, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23 ust. 1 ustawy o PIT.
Wydatki poniesione przez czytelnika na zakup torebek foliowych, w które ma być pakowane wytwarzane przez niego pieczywo, a których zakup jest udokumentowany fakturą, dla czytelnika kosztami uzyskania przychodów w kwocie netto. VAT naliczony przy ich nabyciu, jako podlegający odliczeniu, nie stanowi bowiem dla czytelnika kosztu uzyskania przychodów.
Dzień wystawienia faktury
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że czytelnik prowadzi podatkową księgę przychodów i rozchodów metodą kasową. Stosownie zatem do zasady zawartej w art. 22 ust. 4 ustawy o PIT, koszty uzyskania przychodów są potrącane tylko w tym roku podatkowym, w którym zostały poniesione.W przypadku podatników prowadzących podatkową księgę przychodów i rozchodów za dzień poniesienia kosztu uważa się, co do zasady, dzień wystawienia faktury (rachunku) lub innego dowodu będącego podstawą do zaksięgowania (ujęcia) kosztu (zob. art. 22 ust. 6b ustawy o PIT).
Przykład