Crowdfunding to stosunkowo nowy termin, określający rodzaj społecznego finansowania rozmaitych przedsięwzięć. Źródłosłów tego pojęcia to połączenie dwóch angielskich słów: „crowd" czyli tłum oraz „funding", czyli finansowanie. Zgodnie z definicją crowdfunding (inaczej finansowanie społecznościowe) to „forma finansowania różnego rodzaju projektów przez społeczność, która jest lub zostanie wokół tych projektów zorganizowana. Przedsięwzięcie jest w takim przypadku finansowane poprzez dużą liczbę drobnych, jednorazowych wpłat dokonywanych przez osoby zainteresowane projektem."
Powszechny dostęp do internetu oraz wzrost znaczenia mediów społecznościowych umożliwiły szybkie i efektywne rozpowszechniane informacji o zbiórce pieniędzy na dany cel.
Crowdfunding wydaje się być atrakcyjną formą pozyskiwania środków pieniężnych na realizację zaplanowanych przez daną jednostkę inwestycji, ponieważ w przeciwieństwie do kredytu lub pożyczki nie wymaga przedkładania kredyto- lub pożyczkodawcy określonych dokumentów oraz wypracowania konkretnych wyników finansowych. Otrzymanie wsparcia jest zatem w mniejszym stopniu uzależnione od sytuacji majątkowo-ekonomicznej podmiotu, a w większym od sprawnej kampanii promującej projekt biznesowy, m.in. w mediach społecznościowych.
Szukanie wsparcia w sieci
W sieci stworzono specjalne platformy internetowe, na których twórcy projektu przedstawiają swój pomysł, i które pośredniczą w gromadzeniu środków finansowych na jego realizację. Istotą crowdfundingu jest również to, że pomysłodawcy określają w serwisie crowdfundingowym minimalny budżet realizacji, tj. wysokość funduszy, których zgromadzenie umożliwi realizację idei. Ponadto, proszący o środki finansowe ustalają rodzaj gratyfikacji dla osób, które wsparły finansowo ich projekt. Warto w tym miejscu podkreślić, że ta forma gromadzenia środków pieniężnych na realizację projektu biznesowego powoduje określone skutki podatkowe dla osób apelujących o wsparcie finansowe swoich przedsięwzięć – zarówno w podatku dochodowym, jak i w podatku od towarów i usług. Obecnie wyróżnia się dwa rodzaje crowdfundingu:
- dotacyjny oraz