Zakorkowane ulice, ograniczenia w parkowaniu samochodów, a także koszty bieżącej eksploatacji sprzyjają podejmowaniu decyzji o nabyciu na potrzeby firmy niewielkich motocykli, powszechnie nazywanych skuterami. Pojazdy te wpisały się już w krajobraz miejskich ulic. Zauważalnie wzrasta ich liczba na naszych drogach. Obok argumentów czysto praktycznych, nabycie lub wykorzystywanie skutera do celów firmowych stawia przed przedsiębiorcami konieczność rozpoznania skutków podatkowych takiego działania.
Skuter może być wykorzystywany zarówno jako składnik majątku firmowego, jak i prywatny pojazd przedsiębiorcy. Pierwszą niespodzianką, która może spotkać podatników, jest możliwość uznania skutera za samochód osobowy w rozumieniu ustaw o PIT i o CIT. Jak bowiem stanowią ich regulacje, samochodem osobowym jest pojazd samochodowy w rozumieniu przepisów o ruchu drogowym o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony, konstrukcyjnie przeznaczony do przewozu nie więcej niż dziewięciu osób łącznie z kierowcą, z wyjątkiem wskazanych pojazdów szczególnych, wśród których nie są wymienione motocykle. Prawo o ruchu drogowym definiuje motocykl jako pojazd samochodowy zaopatrzony w silnik spalinowy o pojemności skokowej przekraczającej 50 cm3, dwukołowy lub z bocznym wózkiem – wielośladowy (również pojazd trójkołowy o symetrycznym rozmieszczeniu kół). Skuter o pojemności skokowej przekraczającej 50cm3 uznawany jest zatem za motocykl, a ten z kolei – będąc pojazdem samochodowym w prawie o ruchu drogowym – jest traktowany w ustawach podatkowych jako samochód osobowy. Wyjątkiem będą te skutery, których właściwości pozwalają na ich zakwalifikowanie jako motorowery. Uznaje się za nie pojazdy dwu- lub trójkołowe zaopatrzone w silnik spalinowy o pojemności skokowej nieprzekraczajcej 50 cm3 lub w silnik elektryczny o mocy nie większej niż 4 kW, którego konstrukcja ogranicza prędkość jazdy do 45 km/h.
Skutery, które nie mogą być uznane za motorower, kwalifikowane są w ustawach o PIT i o CIT jako samochody osobowe. Stosuje się do nich regulacje szczególne w zakresie kosztów uzyskania przychodów, które są właściwe dla samochodów osobowych, czyli:
- w przypadku nabycia takiego pojazdu i zaliczenia go do środków trwałych, kosztem uzyskania przychodów nie będzie część odpisów amortyzacyjnych od wartości motocykla przewyższającej równowartość 20 tys. euro przeliczonej na złote według kursu średniego ogłaszanego przez NBP z dnia przekazania pojazdu do używania;
- nie jest możliwa jednorazowa amortyzacja takiego pojazdu w ramach limitu 50 tys. euro dostępnego dla małych podatników oraz podatników rozpoczynających w roku podatkowym działalność gospodarczą; możliwa jest jednak amortyzacja jednorazowa, gdy wartość początkowa skutera nie przekracza kwoty 3500 zł;