Wakacje to czas, w którym znajdujące się w kurortach restauracje, kawiarnie i inne punkty gastronomiczne mają szczególnie dużo klientów. W tym okresie znacząco rośnie więc zapotrzebowanie właścicieli takich lokali na personel obsługujący gości. Z kolei dla wielu, zwłaszcza młodych ludzi, zatrudnienie takie jest szansą na wakacyjną pracę i dodatkowy zarobek.
Z punktu widzenia opodatkowania osiąganych przez te osoby dochodów należy zwrócić uwagę na kwestię kwalifikacji przychodów osiąganych przez personel takich placówek, wynikających nie tyle z samego zatrudnienia (umowa pracę, umowa zlecenie), co zwłaszcza z tytułu zwyczajowo wręczanych przez klientów napiwków. Kwestia ta wiąże się zarówno z nałożonymi na przedsiębiorcę – pracodawcę obowiązkami płatnika PIT, jak również z koniecznością prawidłowego rozpoznania przychodów z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej. Opodatkowanie takich gratyfikacji otrzymywanych przez kelnerów od klientów zależy od przyjętej formy rozliczania tych kwot w danym lokalu. W praktyce przyjęte są trzy sposoby ich rozliczania:
- doliczanie zwyczajowego napiwku do rachunku,
- wpłacanie otrzymanych przez pracowników (np. kelnerów) napiwków do wspólnej firmowej kasy, która podlega rozliczeniu przez pracodawcę na rzecz osób zatrudnionych po zakończeniu danego okresu, z uwzględnieniem przyjętych w placówce zasad rozliczeń,
- przyjęcie zasady, że otrzymane dobrowolnie napiwki są zatrzymywane przez tych pracowników, którzy zostali nimi wynagrodzeni przez klientów.