Motocykl w kosztach z kilometrówką

Wydatki na używanie motocykla niebędącego środkiem trwałym przedsiębiorcy mogą być rozliczane w ramach limitu będącego iloczynem liczby przejechanych kilometrów oraz stawki za 1 km, pod warunkiem prowadzenia ewidencji przebiegu.

Publikacja: 20.08.2016 05:45

Motocykl w kosztach z kilometrówką

Foto: www.sxc.hu

- Osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą chce w tej działalności wykorzystywać motocykl będący jej własnością. Motocykl ten nie zostanie zaliczony do środków trwałych. Czy w  takim przypadku koszty używania motocykla na potrzeby prowadzonej działalności muszą być rozliczane na podstawie „kilometrówki"? Jeżeli tak, to czy należy stosować stawkę za 1 km przebiegu przewidzianą dla motocykli czy dla samochodów osobowych? – pyta czytelnik.

Kosztami uzyskania przychodów z działalności gospodarczej są m.in. koszty motocykli wykorzystywanych przez podatników w prowadzonej działalności gospodarczej. Dotyczy to kosztów dotyczących motocykli:

- zaliczonych przez podatników do środków trwałych

– Jak czytamy w interpretacji Izby Skarbowej w Katowicach z 14 lipca 2014 r. (IBPBI/1/415-825/14/SK): „wnioskodawca może zaliczać do kosztów uzyskania przychodów prowadzonej działalności gospodarczej wskazane we wniosku wydatki związane z eksploatacją ww. motocykla, tj. poniesione na ubezpieczenie, naprawy i części zamienne, o ile są one należycie udokumentowane. Skoro wydatki te dotyczą motocykla wykorzystywanego na potrzeby prowadzonej przez wnioskodawcę działalności gospodarczej, stanowiącego środek trwały w tej działalności, to spełniają przesłanki, o których mowa w art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych".

- które nie są ujęte w ewidencji środków trwałych.

Ograniczenie

Przepisy ograniczają możliwość zaliczania do kosztów uzyskania przychodów kosztów z tytułu używania samochodów osobowych (w rozumieniu art. 5a pkt 19a ustawy o PIT), które nie są wprowadzone do ewidencji środków trwałych. Z art. 23 ust. 1 pkt 46 oraz art. 23 ust. 5 ustawy o PIT wynika, że koszty używania takich samochodów mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodów:

1) tylko w ramach limitu będącego iloczynem liczby kilometrów faktycznego przebiegu pojazdu oraz stawki za 1 km przebiegu (tzw. kilometrówki),

2) pod warunkiem prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu (na podstawie której ustalany jest faktyczny przebieg pojazdu).

Pojawia się w związku z tym pytanie czy ograniczenie to dotyczy również motocykli, które nie są wprowadzone do ewidencji środków trwałych. Odpowiedź na to pytanie zależy od przyjęcia stanowiska czy motocykle można uznać za samochody osobowe w rozumieniu ustawy o PIT.

Czy są to samochody osobowe

Jak stanowi art. 5a pkt 19a ustawy o PIT, samochodami osobowymi w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych są pojazdy samochodowe w rozumieniu przepisów o ruchu drogowym o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony, konstrukcyjnie przeznaczone do przewozu nie więcej niż dziewięciu osób łącznie z kierowcą, z wyjątkiem pojazdów wymienionych w art. 5a pkt 19a lit. a–d ustawy o PIT.

Motocykle:

1) są pojazdami samochodowymi w rozumieniu przepisów o ruchu drogowym o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony, oraz

2) nie należą do pojazdów wymienionych w art. 5a pkt 19a lit. a–d ustawy o PIT.

W tej sytuacji kluczowe z punktu widzenia ustalenia czy motocykle są samochodami osobowymi w rozumieniu ustawy o PIT jest to, czy są to pojazdy samochodowe „konstrukcyjnie przeznaczone do przewozu nie więcej niż dziewięciu osób łącznie z kierowcą". W mojej ocenie motocykle są takimi pojazdami, gdyż:

1) do tego właśnie faktycznie są przeznaczone,

2)w definicji samochodu osobowego określonej w art. 5a pkt 19a ustawy o PIT nie ma wymogu konstrukcyjnego przeznaczenia do przewozu bagażu przewożonych osób, co prowadzi do wniosku, że pojęcie samochodu osobowego obowiązujące w ustawie o PIT jest szersze od obowiązującego w ustawie – Prawo o ruchu drogowym (gdzie za samochody osobowe uważane są pojazdy samochodowe przeznaczone konstrukcyjnie do przewozu nie więcej niż dziewięciu osób łącznie z kierowcą oraz ich bagażu – zob. art. 2 pkt 40 prawa o ruchu drogowym).

Uważam zatem, że motocykle stanowią samochody osobowe w rozumieniu ustawy o PIT.

Fiskus potwierdza

Podobne stanowisko zajęła Izba Skarbowa w Warszawie w interpretacji z 27 czerwca 2016 r. (IPPB1/4511-515/16-2/AM), w której czytamy, że „w myśl definicji zawartej w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych, motocykl jest samochodem osobowym, chyba że spełnia warunki wyłączenia określone w art. 5a pkt 19a ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W konsekwencji, jeżeli zakupiony motocykl nie będzie posiadał cech wskazanych w przytoczonym przepisie, wyłączających go spod tak określonej definicji wówczas – w myśl przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – będzie samochodem osobowym".

Jaką wartość brać pod uwagę

Jeżeli zatem motocykle nie stanowią środków trwałych podatnika, to koszty ich używania mogą być rozliczane tylko z uwzględnieniem ww. art. 23 ust. 1 pkt 46 oraz art. 23 ust. 5 ustawy o PIT. Uważam jednocześnie, że stosując te przepisy należy przyjmować stawkę za 1 km przebiegu przewidzianą dla motocykli, tj. 0,2302 zł.

Jest tak, ponieważ:

1) stawki za 1 km przebiegu wynikają z przepisów, które nie są przepisami podatkowymi (są jedynie dla celów podatkowych odpowiednio stosowane), a w konsekwencji nie ma powodu, aby przy interpretacji tych przepisów stosować podatkową definicję samochodu osobowego,

2) skoro określone zostały odrębne stawki dla samochodów osobowych oraz dla motocykli, to nielogiczne byłoby ignorowanie stawki przewidzianej dla motocykli i stosowanie dla nich stawki za 1 km przebiegu przewidzianej dla samochodów osobowych.

Skarbówka ma inne zdanie

Odmienne stanowisko w kwestii konieczności stosowania do motocykli niewprowadzonych do ewidencji środków trwałych przepisów art. 23 ust. 1 pkt 46 oraz art. 23 ust. 5 ustawy o PIT zajęła Izba Skarbowa w Bydgoszczy w interpretacji z 7 października 2013 r. (ITPB1/415-768b/13/PSZ). W piśmie tym czytamy, że „jeżeli motocykl nie jest ujęty w ewidencji środków trwałych, wydatków tych nie trzeba rozliczać poprzez ewidencję przebiegu pojazdu. Do motocykli nie ma bowiem zastosowania art. 23 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przepis ten przewiduje obowiązek prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu w celu ustalenia limitu wyznaczającego kwotę wydatków faktycznie poniesionych z tytułu jego używania, które mogą być zaliczone do kosztów. Jednak ograniczenie to nie ma zastosowania do wszystkich pojazdów, a wyłącznie do samochodów osobowych".

Niestety, Izba Skarbowa w Bydgoszczy nie wskazała dlaczego uznała, że motocykle nie stanowią samochodów osobowych w rozumieniu ustawy o PIT, co stanowi istotną wadę tej interpretacji. Tym niemniej jej istnienie stanowi informację, że w przypadkach, o których mowa, istnieje szansa na uzyskanie korzystnej interpretacji indywidualnej.

- Osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą chce w tej działalności wykorzystywać motocykl będący jej własnością. Motocykl ten nie zostanie zaliczony do środków trwałych. Czy w  takim przypadku koszty używania motocykla na potrzeby prowadzonej działalności muszą być rozliczane na podstawie „kilometrówki"? Jeżeli tak, to czy należy stosować stawkę za 1 km przebiegu przewidzianą dla motocykli czy dla samochodów osobowych? – pyta czytelnik.

Pozostało 93% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Sądy i trybunały
Łukasz Piebiak wraca do sądu. Afera hejterska nadal nierozliczona
Praca, Emerytury i renty
Czy każdy górnik może mieć górniczą emeryturę? Ważny wyrok SN
Prawo karne
Kłopoty żony Macieja Wąsika. "To represje"
Sądy i trybunały
Czy frankowicze doczekają się uchwały Sądu Najwyższego?
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Sądy i trybunały
Rośnie lawina skarg kasacyjnych do Naczelnego Sądu Administracyjnego