- Podatnik prowadzi podatkową księgę przychodów i rozchodów metodą kasową. Na potrzeby prowadzonego zakładu krawieckiego kupił nici (materiał pomocniczy). Zakup został udokumentowany fakturą. Po trzech tygodniach zwrócił towar, bo się rozmyślił (sklep przyjmuje zwroty). Podatnik dostał fakturę korygującą. Czy powinien obie faktury uwzględnić w podatkowej księdze przychodów i rozchodów, czy w ogóle nie ewidencjonować ani faktury, ani korekty? Jeśli powinien wpisać obie, to jak ma zaewidencjonować zakup i zwrot w podatkowej księdze przychodów i rozchodów? – pyta czytelniczka.
Zasady prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów regulują przepisy rozporządzenia ministra finansów z 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (dalej: rozporządzenie).
Rozumiem, że wydatek poniesiony na nabycie materiału pomocniczego spełniał w momencie zakupu definicję kosztu uzyskania przychodów, a więc został poniesiony w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów i nie był wymieniony w art. 23 ustawy o PIT (art. 22 ust. 1 ustawy o PIT) >patrz ramka.
Materiał pomocniczy...
Materiałami pomocniczymi są materiały niebędące materiałami podstawowymi, które są zużywane w związku z działalnością gospodarczą i bezpośrednio oddają wyrobowi swoje właściwości (zob. § 3 ust. 1 pkt 1 lit. c rozporządzenia).
Podstawą zapisów w księdze są dowody księgowe, którymi są m.in. faktury (zob. § 12 ust. 3 pkt 1 rozporządzenia). Podatnik powinien zatem ująć w podatkowej księdze przychodów i rozchodów fakturę potwierdzającą zakup materiału pomocniczego.