Rz: Czy firma może rozliczać w podatkowych kosztach budynek będący jej własnością?
Aleksandra Kasińska: Tak, jeśli wykorzystuje go na potrzeby działalności gospodarczej. Budynek trzeba wprowadzić do ewidencji środków trwałych (co do zasady według ceny nabycia) i amortyzować. Odpisy zaliczamy do kosztów uzyskania przychodów. Stawka amortyzacji zależy od tego z jaką nieruchomością mamy do czynienia, np. mieszkalną czy użytkową. Stawkę można też zwiększyć, np. przy nieruchomościach używanych.
Co zrobić, jeśli część nieruchomości oddaliśmy do nieodpłatnego używania?
Wtedy nie możemy zaliczyć do kosztów podatkowych całego odpisu amortyzacyjnego. Kosztem jest wyłącznie część odpisu przypadająca na powierzchnię wykorzystywaną do działalności gospodarczej. Oznacza to, że musimy wyliczyć jaka powierzchnia jest wykorzystywana na potrzeby firmy, a jaka na inne cele.
W wyroku z 15 lipca 2016 r. (II FSK 2735/14) Naczelny Sąd Administracyjny potwierdził, że ta zasada dotyczy też nieruchomości, których część została oddana do wykorzystywania przez organizację charytatywną. Czy odpisy powinniśmy rozliczać proporcjonalnie?