Prowizja za zakup biletów lotniczych a CIT

Spółka, która uiszcza za bilety lotnicze cenę powiększoną o prowizję należną pośrednikowi, ponosi ekonomiczny ciężar świadczenia, ale nie dokonuje wypłaty środków z tytułu określonego w art. 21 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT.

Publikacja: 09.08.2017 04:00

Prowizja za zakup biletów lotniczych a CIT

Foto: Fotolia.com

Na potrzeby wykonywanej działalności gospodarczej, w związku z podróżami służbowymi pracowników, spółka nabywa bilety lotnicze uprawniające do przelotu na trasach obsługiwanych przez zagranicznych przewoźników. Ci nie posiadają miejsca siedziby ani zarządu na terytorium RP, nie prowadzą oni również działalności w Polsce za pośrednictwem zakładu. W większości przypadków bilety lotnicze nabywane są za pośrednictwem polskich biur podróży oraz agencji turystycznych. Potwierdzeniem zakupu biletów lotniczych jest faktura wystawiana przez pośrednika zawierająca takie dane jak nazwa (firma) zagranicznego przewoźnika oraz trasa przelotu.

Firma zaznaczyła, że na niektórych fakturach pośrednik umieszcza adnotację, że działa w imieniu i na rzecz zagranicznego przewoźnika. Zapytała czy w sytuacji nabycia biletów lotniczych za pośrednictwem polskich biur podróży lub agencji turystycznych ciąży na niej obowiązek pobrania i zapłaty zryczałtowanego podatku dochodowego od wypłat dokonywanych na rachunek pośredników. Jej zdaniem w opisanym przypadku podmiotami zobligowanymi do pobrania i zapłaty podatku u źródła są pośrednicy, bo to oni realizują wpłaty na właściwe rachunki zagranicznych przewoźników.

Inaczej sprawę widział fiskus, który zróżnicował skutki nabywania biletów lotniczych zagranicznych przewoźników u niezależnych pośredników oraz u zależnych. Uznał, że stanowisko spółki jest prawidłowe tylko w odniesieniu do niezależnych pośredników.

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gorzowie Wielkopolskim uznał, że zróżnicowanie statusu pośredników to nieuprawnione rozszerzenie zakresu oceny stanowiska skarżącej poza dane wynikające ze stanu faktycznego. WSA przyznał rację firmie, że zaskarżona interpretacja jest w istocie warunkowa. Co do meritum sporu, tj. oceny czy w sytuacji nabycia biletów lotniczych za pośrednictwem polskich biur podróży lub agencji turystycznych na spółce ciąży obowiązek pobrania i zapłaty zryczałtowanego podatku dochodowego od wypłat dokonywanych na rachunek pośredników, sąd podzielił w pełni pogląd wyrażony już w orzecznictwie. Wynika z niego, że ustawodawca nie eksponuje kwestii ponoszenia wydatku w sensie ciężaru ekonomicznego określonego świadczenia ani kwestii stosunku prawnego pomiędzy oferującym usługę przewozu zagranicznym przedsiębiorstwem a jego klientem. Odwołuje się w sposób wyraźny do czynności wypłaty należności z określonych tytułów. Należy zatem uznać, że to kwestia wypłaty środków z określonych w ustawie tytułów ma zasadnicze znaczenie dla wskazania płatnika, zobowiązanego do ewentualnego poboru zryczałtowanego podatku dochodowego.

Skarżąca podała we wniosku, że w większości przypadków bilety lotnicze nabywa za pośrednictwem polskich podmiotów zajmujących się organizowaniem podróży krajowych i zagranicznych, w szczególności biur podróży oraz agencji turystycznych. Potwierdzeniem zakupu biletów lotniczych jest faktura wystawiana przez pośrednika, w której zawarte są takie dane jak nazwa (firma) zagranicznego przewoźnika oraz trasa przelotu. Wskazaną na fakturze kwotę, obejmującą cenę biletu lotniczego oraz wartość prowizji przysługującej pośrednikowi, spółka przelewa na rachunek bankowy pośrednika. W treści zadanego pytania firma akcentowała fakt wypłaty (zapłaty z tytułu nabycia biletów lotniczych) na rzecz i na rachunek pośredników – polskich biur podróży lub agencji turystycznych (rezydentów podatkowych). W takiej sytuacji, w ocenie WSA, nie ma podstaw do uznania, że skarżąca uiszczając równowartość ekonomiczną ceny biletu lotniczego, powiększoną o należną pośrednikowi prowizję, spełnia desygnaty normy z art. 26 ust. 1 ustawy o CIT. Choć ponosi ekonomiczny ciężar świadczenia, to nie dokonuje wypłaty środków z tytułu określonego w art. 21 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT. Bezpośrednich wypłat z tego tytułu dokonuje pośrednik.

Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim z 22 czerwca 2017 r. (I SA/Go 414/16).

masz pytanie, wyślij e-mail do autorki: a.tarka@rp.pl

Komentarz eksperta

Adam Ossowski, doradca podatkowy w Kancelarii Ożóg Tomczykowski

Wyrok WSA zasługuje na aprobatę. Organ udzielający interpretacji niesłusznie rozszerzył zakres oceny stanowiska spółki, uprościł stan faktyczny tak, aby odpowiadał postawionej przez niego tezie oraz wydał interpretację warunkową.

We wniosku o interpretację spółka wskazała, że na części faktur otrzymywanych w związku z nabyciem biletów lotniczych widniała adnotacja, iż pośrednik działa w imieniu i na rzecz zagranicznego przewoźnika. Organ interpretacyjny, opierając się wyłącznie na tej wzmiance, nie podejmując próby wyjaśnienia stanu faktycznego będącego przedmiotem wniosku, uznał, że bilety mogły być nabywane od tzw. zależnego przedstawiciela. Organ powinien wezwać wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku, aby ustalić tę okoliczność, zamiast opierać się na samej wzmiance. Takie pójście na skróty w ustalaniu stanu faktycznego doprowadziło w efekcie do wydania przez organ nieprawidłowego rozstrzygnięcia, które w dodatku miało charakter warunkowy. Na tej podstawie spółka sformułowała zarzut, który podniosła w skardze, a sąd uznał ten zarzut za uzasadniony i uchylił interpretację.

Pomijając jednak techniczne aspekty sporu podatnika z organem należy wskazać, że dotyka on drażliwej kwestii obowiązku pobierania tzw. podatku u źródła przez osoby (fizyczne i prawne) nabywające bilety lotnicze. Na czym polega ten obowiązek? Otóż przedsiębiorca kupujący bilet lotniczy z mocy prawa zobowiązany jest do:

- pomniejszenia ceny biletu o 10 proc.,

- przekazania potrąconej kwoty na konto urzędu skarbowego do 7. dnia kolejnego miesiąca,

- przesłania do przewoźnika oraz urzędu skarbowego informacji o pobranym podatku (IFT-2R),

- złożenia rocznej deklaracji (CIT-10Z).

Czy można nie pobierać podatku u źródła? Owszem, należy jednak uzyskać najpierw aktualny certyfikat rezydencji przewoźnika. W praktyce jednak uzyskanie takiego certyfikatu może się okazać nierealne. W jaki sposób podróżujący ma choćby pobrać 10 proc. podatku z ceny biletu? Przecież nie kupi biletu za 90 proc. ceny. Wydaje się, że o to martwić ma się sam podatnik.

Szczęśliwie ten anachronizm wkrótce zostanie wyeliminowany. Minister rozwoju i finansów pozytywnie odniósł się do wniosku Zrzeszenia Agentów IATA, aby znieść obowiązek poboru podatku u źródła w przypadku zakupu biletów lotniczych (w odniesieniu do przewozów pasażerskich). Zostało to uwzględnione w nowelizacji przepisów, która wejdzie w życie 11 sierpnia br.

Na potrzeby wykonywanej działalności gospodarczej, w związku z podróżami służbowymi pracowników, spółka nabywa bilety lotnicze uprawniające do przelotu na trasach obsługiwanych przez zagranicznych przewoźników. Ci nie posiadają miejsca siedziby ani zarządu na terytorium RP, nie prowadzą oni również działalności w Polsce za pośrednictwem zakładu. W większości przypadków bilety lotnicze nabywane są za pośrednictwem polskich biur podróży oraz agencji turystycznych. Potwierdzeniem zakupu biletów lotniczych jest faktura wystawiana przez pośrednika zawierająca takie dane jak nazwa (firma) zagranicznego przewoźnika oraz trasa przelotu.

Pozostało 90% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Prawo karne
Przeszukanie u posła Mejzy. Policja znalazła nieujawniony gabinet
Prawo dla Ciebie
Nowe prawo dla dronów: znikają loty "rekreacyjne i sportowe"
Edukacja i wychowanie
Afera w Collegium Humanum. Wykładowca: w Polsce nie ma drugiej takiej „drukarni”
Edukacja i wychowanie
Rozporządzenie o likwidacji zadań domowych niezgodne z Konstytucją?
Praca, Emerytury i renty
Są nowe tablice GUS o długości trwania życia. Emerytury będą niższe