Dozwoloną formą prowadzenia reklamy produktów leczniczych kierowanej wyłącznie do profesjonalistów (tj. lekarzy czy osób zajmujących się obrotem produktami leczniczymi) jest finansowanie różnorodnych spotkań o charakterze komercyjnym, pod warunkiem, że głównym celem spotkania będzie przekazanie gościom informacji medycznych, a nie utrzymanie relacji i więzi towarzyskich.
Zgodnie z art. 57 ust. 1 prawa farmaceutycznego, zabrania się kierowania do osób uprawnionych do wystawiania recept oraz osób prowadzących obrót produktami leczniczymi reklamy produktu leczniczego polegającej na wręczaniu, oferowaniu i obiecywaniu korzyści materialnych, prezentów i różnych ułatwień, nagród, wycieczek oraz organizowaniu i finansowaniu spotkań promocyjnych produktów leczniczych, podczas których przejawy gościnności wykraczają poza główny cel tego spotkania. Co więcej, firmy farmaceutyczne zrzeszają się w różnych organizacjach branżowych, co wymusza na nich dodatkowo respektowanie regulacji przez nie ustanowionych.
W Polsce większość przedsiębiorców farmaceutycznych należy do Stowarzyszenia Przedstawicieli Innowacyjnych Firm Farmaceutycznych INFARMA. Dbając o wysokie standardy etyczne podmioty z branży farmaceutycznej zrzeszone w stowarzyszeniu przyjęły w 2008 r. Kodeks Dobrych Praktyk Przemysłu Farmaceutycznego oraz Kodeks Przejrzystości. Z ich postanowień wynikają ograniczenia w zakresie m. in. wyboru miejsca wydarzenia, prawnie dopuszczalnego limitu finansowania udziału lekarza w imprezie naukowej, czy wreszcie obowiązku polegającego na publicznym ujawnianiu wartości świadczeń przekazanych lekarzom współpracującym z podmiotami z branży farmaceutycznej. (...)
Jak czytamy w kodeksie, przejawy gościnności oferowane uczestnikom wydarzeń nie powinny być bowiem nadmierne i muszą pozostawać w ścisłym związku z podstawowym celem wydarzenia, tj. powinny ograniczać się do pokrycia kosztów: podróży, zakwaterowania, wyżywienia oraz opłat rejestracyjnych związanych z udziałem w wydarzeniu. Analizując zasadność poziomu oferowanej gościnności należy przyjąć warunki, które przeciętny uczestnik wydarzenia byłby skłonny zapewnić sobie we własnym zakresie (art. 27 ust. 1 Kodeksu Dobrych Praktyk).
Jakie skutki
Finansowanie przedsięwzięć komercyjnych z udziałem przedstawicieli służby zdrowia lub osób zajmujących się obrotem produktami leczniczymi odbywa się najczęściej na podstawie umów sponsoringu.