W związku z rozszerzeniem działalności gospodarczej 1 maja 2016 r. zatrudniłem pierwszego pracownika. Prowadzę podatkową księgę przychodów i rozchodów. Czy w związku z pojawieniem się w firmie pracownika dochodzą mi jakieś obowiązki ewidencyjne? – pyta czytelnik.
Zatrudniając 1 maja 2016 r. pracownika czytelnik powinien dla niego zaprowadzić imienną kartę przychodów.
Obowiązki ewidencyjne podatników prowadzących podatkową księgę przychodów i rozchodów są określone w przepisach rozporządzenia ministra finansów z 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (tekst jedn. DzU z 2014 r., poz. 1037 ze zm.; dalej: rozporządzenie).
Stosownie do § 5 ust. 1 rozporządzenia, podatnicy wypłacający pracownikom należności ze stosunku pracy, o których mowa w art. 12 ustawy o PIT, są obowiązani prowadzić indywidualne (imienne) karty przychodów pracowników, zwane dalej „kartami przychodów".
Oznacza to, że wraz z zatrudnieniem pracownika pojawia się dodatkowy obowiązek ewidencyjny przedsiębiorcy, tj. prowadzenie imiennej karty przychodów pracownika.