Lobbing to wywieranie wpływu na organy władzy państwowej w interesie określonych grup, np. gospodarczych (Słownik Języka Polskiego PWN). Z wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie wynika, że firma, która podejmuje takie działania, może mieć problemy z fiskusem.
Przekonała się o tym spółka działająca w branży elektronicznej. Jest częścią międzynarodowego koncernu i w Polsce sprzedaje jego produkty. Podjęła współpracę z agencją konsultingową, która prowadzi na jej rzecz działania lobbingowe. Między innymi zajmuje się pozyskiwaniem informacji i budowaniem relacji z administracją publiczną. Są to np. kontakty z politykami, przedstawicielami rządu oraz władz samorządowych i prowadzenie z nimi wspólnych akcji.
Dzięki temu kreowany jest wizerunek spółki jako eksperta i partnera administracji publicznej. Wpływa to pozytywnie na postrzeganie firmy przez przeciętnego konsumenta.
Wsparcie biznesu
Spółka podkreśliła, że te działania nie mają bezpośredniego wpływu na zwiększenie sprzedaży. Ich celem jest wsparcie rozwoju biznesu, w szczególności na polskim rynku urządzeń cyfrowych, w długoterminowej perspektywie. Mogą się przyczynić nie tylko do utrzymania pozycji spółki na rynku, ale także do jej dalszego, intensywnego rozwoju. Co się przełoży pośrednio na sprzedaż.
Spółka chce zaliczyć wydatki na te usługi do podatkowych kosztów. Argumentuje, że są one gospodarczo uzasadnione i wpisują się w strategię ekspansji koncernu w Polsce.