Tak orzekł Naczelny Sąd Administracyjny w wyrokach z 28 marca 2017 r. (II FSK 536/15 oraz II FSK 568/15).
Spółka prowadzi działalność w branży autobusów, maszyn budowlanych i samochodów ciężarowych. Równolegle organizuje spotkania dla aktualnych oraz potencjalnych kontrahentów. Na organizowane spotkania czasami są zapraszane także osoby towarzyszące kontrahentów, np. członkowie ich rodzin. W związku z tymi spotkaniami spółka będzie ponosiła koszty, takie jak koszt wynajmu lokalizacji, oprawy audiowizualnej podczas prezentacji produktów, czy transportu i zakwaterowania zaproszonych osób.
Spółka miała wątpliwość czy będzie mogła zaliczyć te wydatki związane z organizacją spotkań do kosztów uzyskania przychodów. Zdaniem spółki, wydatki te kwalifikują się do zaliczenia w poczet kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o CIT, ponieważ mają charakter reklamowo-marketingowy.
Organ interpretacyjny uznał stanowisko spółki za nieprawidłowe. Jego zdaniem, wydatki poniesione na występy artystyczne niezwiązane bezpośrednio z reklamą, transport zaproszonych osób oraz osoby towarzyszące nie mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów. Pomimo tego, że właściwym czynnikiem spotkań będzie aspekt reklamowy, to ww. koszty nie będą realizowały przesłanki wynikającej z art. 15 ust. 1 ustawy o CIT.
Sąd I instancji częściowo podzielił stanowisko spółki. Stwierdził, że wydatki związane z usługą transportu zaproszonych osób, jako zwyczajowo przyjęte „w tych czasach" i przy tego typy okazjach, są „zwykłymi" kosztami uzyskania przychodów. Natomiast wydatki na organizację występów artystycznych lub inne atrakcje towarzyszące, niezwiązane bezpośrednio z kampanią promocyjną i prezentacją produktu, mają na celu jedynie wykreowanie pozytywnego obrazu spółki i stworzenie miłej atmosfery podczas szkolenia. Takie koszty programu artystycznego są wydatkami o charakterze reprezentacyjnym.