Stosownie do art. 16b ust. 1 pkt 5 ustawy o CIT wartości niematerialne i prawne to nabyte i nadające się do gospodarczego wykorzystania w dniu przyjęcia do używania licencje na potrzeby związane z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą albo oddane przez niego do używania na podstawie umowy licencyjnej (sublicencji), umowy najmu, dzierżawy lub umowy określonej w art. 17a pkt 1 ustawy o CIT, tj. umowy leasingu. Wartości te podlegają amortyzacji.
Za wartość początkową środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych uważa się – w razie odpłatnego nabycia – cenę ich nabycia (zob. art. 16g ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT) >patrz ramka. Wartość początkową nabytych praw majątkowych, w tym licencji i autorskich praw majątkowych, stanowi zatem cena nabycia tych praw. Jeżeli wynagrodzenie (opłaty) wynikające z umowy licencyjnej albo z umowy o przeniesienie innych praw majątkowych jest uzależnione od wysokości przychodów z licencji lub praw uzyskanych przez licencjobiorcę albo nabywcę, to przy ustalaniu wartości początkowej praw majątkowych, w tym licencji, nie uwzględnia się tej części wynagrodzenia (art. 16g ust. 14 ustawy o CIT).
Także inne wydatki
Do wartości początkowej wartości niematerialnych i prawnych zalicza się nie tylko kwotę należną licencjodawcy, ale także inne wydatki związane z wdrożeniem systemu, naliczone do dnia przekazania składnika majątku do używania. Koszt wynagrodzenia za usługę dostępu do wsparcia technicznego oraz aktualizacji dla systemu należy zatem uznać za koszt związany z prowadzoną przez spółkę inwestycją w wysokości, w jakiej dotyczy okresu do dnia oddania systemu do używania.
Wdrożenie czy bieżące funkcjonowanie
Poniesionych przez spółkę wydatków na nabycie usługi rocznego wsparcia technicznego nie można w całości przypisać do wartości początkowej licencji, gdyż koszty te dotyczą zarówno okresu do dnia oddania systemu do Czy dostęp do wsparcia technicznego powiększa wartość początkową licencji CIT | Sposób rozliczenia poniesionych przez spółkę wydatków na nabycie usługi rocznej gwarantowanej pomocy w użytkowaniu oprogramowania zależy od tego, czy koszty te dotyczą okresu do dnia oddania systemu do używania czy późniejszego. używania, jak i okresu po tym dniu. Pomimo iż wydatki na nabycie usługi rocznego wsparcia zostały poniesione z góry, to pożytki z tego wydatku są wykorzystywane do różnych celów w ramach działalności gospodarczej spółki. Usługa wsparcia technicznego nie jest świadczeniem wykonywanym jednorazowo, lecz świadczeniem wykonywanym przez okres wskazany w umowie. Poniesione wydatki na usługę wsparcia technicznego w wysokości obliczonej do dnia oddania systemu do używania wpływają na funkcjonowanie systemu oraz na proces jego wdrożenia. Wydatki poniesione w wysokości obliczonej po dniu oddania systemu do używania nie mają natomiast wpływu na proces wdrożenia systemu, lecz są jedynie związane z bieżącym funkcjonowaniem spółki.
Konieczne jest zatem podzielenie okresu obowiązywania usługi wsparcia technicznego na okres:
- do dnia oddania systemu do używania oraz