CIT: wydatki na wsparcie IT bez limitu kosztów uzyskania przychodów

Usługi informatyczne zapewniające funkcjonowanie systemów komputerowych nie są objęte ograniczeniami zaliczania ich do kosztów uzyskania przychodu na podstawie art. 15e ust. 1 ustawy o CIT.

Publikacja: 16.05.2018 06:00

CIT: wydatki na wsparcie IT bez limitu kosztów uzyskania przychodów

Foto: Adobe Stock

Usługi doradcze, badania rynku, usługi reklamowe, zarządzania i kontroli, przetwarzania danych, ubezpieczeń, gwarancji i poręczeń oraz świadczenia o podobnym charakterze, o których mowa w art. 15e ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT, nie obejmują usług informatycznych zapewniających funkcjonowanie systemów informatycznych. Te ostatnie nie posiadają bowiem żadnych cech wspólnych z ww. świadczeniami.

Tak orzekł Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z 14 marca 2018 r. (0111-KDIB1-1.4010.33.2018.1.BS).

Z wnioskiem o wydanie interpretacji zwróciła się spółka, która zamierza nabywać usługi o charakterze informatycznym od podmiotu powiązanego w rozumieniu art. 11 ustawy o CIT. Będą to usługi zapewniające funkcjonowanie systemów informatycznych wnioskodawcy, w tym przede wszystkim:

- ustalanie i wdrażanie standardów IT;

- zakup w imieniu i na rzecz wnioskodawcy niezbędnych urządzeń oraz usług informatycznych i teleinformatycznych od podmiotów trzecich;

- zapewnienie wsparcia informatycznego w zakresie systemów, koordynowanie wdrażania nowych rozwiązań informatycznych, zapewnianie odpowiednich szkoleń dla użytkowników, zapewnienie dostępności dokumentacji (instykcji) i zapewnienie właściwego wykorzystania systemów i zasobów informatycznych;

- prowadzenie szkoleń pracowników wnioskodawcy w obszarze korzystania z oprogramowania;

- administrację nad systemami informatycznymi, z których korzysta wnioskodawca, a także ich modyfikacjami;

- koordynowanie współpracy z innymi usługodawcami w zakresie IT;

- monitoring i modernizacje sieci teleinformatycznej spółki (LAN, WAN) w celu zapewnienia ciągłości działania, w tym zawieranie bezpośrednio lub pośrednio umów z operatorami telekomunikacyjnymi w zakresie zapewnienia warunków do odpowiedniego funkcjonowania sieci,

- monitoring i organizacja modernizacji infrastruktury informatycznej wnioskodawcy (serwery, komputery, terminale, skanery) w celu zapewnienia ciągłości działania infrastruktury, z wyłączeniem usług świadczonych na rzecz wnioskodawcy przez innych usługodawców w zakresie IT (w tym także inne podmioty powiązane lub pracowników spółki).

Od 1 stycznia 2018 r. wszedł w życie art. 15e ustawy o CIT, ustanawiający ograniczenie w zaliczaniu do kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych na nabycie bezpośrednio lub pośrednio określonych usług niematerialnych od podmiotów powiązanych (lub podmiotów mających siedzibę lub zarząd w krajach stosujących szkodliwą konkurencję podatkową). Zgodnie z art. 15e ust. 1 ustawy o CIT, katalog usług niematerialnych objętych tym limitem obejmuje koszty usług doradczych, badania rynku, usług reklamowych, zarządzania i kontroli, przetwarzania danych, ubezpieczeń, gwarancji i poręczeń oraz świadczeń o podobnym charakterze.

To nie doradztwo ani przetwarzanie

Spółka uważała, że opisane we wniosku usługi informatyczne nie będą przedmiotowo objęte ograniczeniami zaliczania kosztu tych usług do podatkowych kosztów uzyskania przychodu na podstawie art. 15e ust. 1 ustawy o CIT. W szczególności, nie można zrównywać usług informatycznych z usługami doradczymi. Świadczący usługi informatyczne nie udzielają porad, wykorzystują natomiast swoją wiedzę do wsparcia informatycznego. Usługi informatyczne nie są również podobne do usług przetwarzania danych. Pojęcie „przetwarzanie danych" dotyczy czynności mających charakter odtwórczy. Usługi te obejmują elementy dotyczące zbiorów danych, takie jak porządkowanie, archiwizowanie, zabezpieczenie oraz udostępnianie zbiorów danych. Przedmiotem usług informatycznych nie jest natomiast opracowywanie danych. Dane uzyskiwane podczas realizowanych prac są wykorzystywane jedynie w celu zapewnienia wsparcia IT. Nie są to czynności stanowiące dla wnioskodawcy określony produkt, a jedynie działania niezbędne do wykonania usługi głównej, polegającej na zapewnieniu prawidłowego działania systemu IT.

Wykładnia fiskusa

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej uznał powyższe stanowisko za prawidłowe. Organ przyjął, że do opisanych usług nie ma zastosowania art. 15e ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT. Przy dokonaniu wykładni pojęcia „usługi niematerialne" organ posiłkował się regulacją z art. 21 ustawy o CIT. Mimo że przepis ten dotyczy obowiązków związanych z poborem zryczałtowanego podatku dochodowego, to jednak tożsamość semantyczna pojęć z obu ww. artykułów uzasadnia posłużenie się przy odkodowaniu znaczenia terminów z art. 15e ustawy o CIT dorobkiem doktryny i orzecznictwa, jaki został wypracowany w temacie podatku u źródła. Organ uznał, że usługi informatyczne nabywane przez wnioskodawcę nie są podobne do usług doradczych, badania rynku, usług reklamowych, zarządzania i kontroli, przetwarzania danych, ubezpieczeń, gwarancji i poręczeń oraz świadczeń o podobnym charakterze. Świadczone na rzecz wnioskodawcy usługi informatyczne nie posiadają bowiem żadnych cech wspólnych z ww. świadczeniami.

Komentarz autorki

Dorota Majcher-Czyż, menedżer w dziale Doradztwa Podatkowego Deloitte

Stanowisko zaprezentowane przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej zasługuje na aprobatę. W związku z wejściem w życie 1 stycznia 2018 roku art. 15e ustawy o CIT podatnicy stanęli przed trudnym wyzwaniem klasyfikacji nabywanych od podmiotów powiązanych usług niematerialnych.

Z uwagi na brak w ustawie o CIT definicji legalnej usług doradczych, badania rynku, usług reklamowych, zarządzania i kontroli, przetwarzania danych, ubezpieczeń, gwarancji i poręczeń oraz świadczeń o podobnym charakterze, podatnicy muszą dokonywać wykładni tych pojęć. Jednocześnie należy podkreślić, że katalog usług wskazanych w art. 15e ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT jest katalogiem otwartym, na co wskazuje ujęcie w nim sformułowania „świadczeń o podobnym charakterze" obok usług wprost wymienionych w tym katalogu. W praktyce może to oznaczać, że również usługi inne niż wprost ujęte w tym przepisie mogą być objęte jego dyspozycją. Klasyfikacja danej usługi powinna być uzależniona od realnie wykonywanych czynności, ich istoty i cech.

Równocześnie, z uwagi na to, że katalog usług niematerialnych, których koszty nabycia podlegać będą ograniczeniu w zaliczaniu do kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 15e ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT, częściowo pokrywa się z katalogiem wymienionym w art. 21 ust. 1 pkt 2a ustawy o CIT (tzw. podatek u źródła), dokonując wykładni art. 21 ust. 1 ustawy o CIT można wesprzeć się praktyką wypracowaną na podstawie przepisów odnoszących się do podatku u źródła.

Można argumentować, że z uwagi na to, iż art. 21 ustawy o CIT swoim zakresem obejmuje również przychody z praw do użytkowania urządzenia przemysłowego, za informacje z związane ze zdobytym doświadczeniem w dziedzinie przemysłowej, handlowej lub naukowej (know-how), a art. 15e ustawy o CIT nie odnosi się wprost do takich usług, wynikające z niego restrykcje nie obejmują szerszej kategorii usług IT, np. związanych z korzystaniem z serwera. Należy jednak na bieżąco śledzić, czy praktyka organów w zakresie rozumienia wymienionych w tym przepisie rodzajów usług będzie ukształtowała się w sposób podobny.

Usługi doradcze, badania rynku, usługi reklamowe, zarządzania i kontroli, przetwarzania danych, ubezpieczeń, gwarancji i poręczeń oraz świadczenia o podobnym charakterze, o których mowa w art. 15e ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT, nie obejmują usług informatycznych zapewniających funkcjonowanie systemów informatycznych. Te ostatnie nie posiadają bowiem żadnych cech wspólnych z ww. świadczeniami.

Tak orzekł Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z 14 marca 2018 r. (0111-KDIB1-1.4010.33.2018.1.BS).

Pozostało 93% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Spadki i darowizny
Poświadczenie nabycia spadku u notariusza: koszty i zalety
Prawo w Firmie
Trudny państwowy egzamin zakończony. Zdało tylko 6 osób
Podatki
Składka zdrowotna na ryczałcie bez ograniczeń. Rząd zdradza szczegóły
Ustrój i kompetencje
Kiedy można wyłączyć grunty z produkcji rolnej
Sądy i trybunały
Reforma TK w Sejmie. Możliwe zmiany w planie Bodnara