Podatek dochodowy

Co mozna zaliczyć do kosztów firmowych?

Fotolia
Rozmowa | Konrad Turzyński - doradca podatkowy, partner w kancelarii KNDP Kolibski, Nikończyk, Dec & Partnerzy

Rz: Czy prowadząc jednoosobową działalność można wrzucać w koszty wydatki na zakup ubrań, np. garnituru czy garsonki?

Konrad Turzyński: Organy podatkowe kwestionują możliwość dzielenia się takimi wydatkami z fiskusem. Twierdzą bowiem, że są one ponoszone zarówno w celach prywatnych, jak i służbowych, negując przy tym ich związek z prowadzoną działalnością gospodarczą. Fiskus argumentuje też niekiedy, że tego rodzaju wydatki nie wiążą się z uzyskaniem, zachowaniem lub zabezpieczeniem źródła przychodów, nawet w sytuacjach, gdy taki ubiór oznacza faktyczny warunek wykonywania określonego zawodu. Orzecznictwo sądowe także jest w tym zakresie niekorzystne dla przedsiębiorców. Stanowisko to jest o tyle niesłuszne, że możliwość wykorzystywania majątku służbowego w celach prywatnych występuje w bardzo wielu sytuacjach i nie przesądza to o braku możliwości zaliczania do kosztów np. komputerów czy telefonów. Wydatek na ubiór może mieć niewątpliwy związek z zachowaniem możliwości świadczenia określonych usług – niekiedy jest to zresztą wymóg kontraktowy drugiej strony.

Organy zasadniczo pozwalają na zaliczenie do kosztów uzyskania przychodów wydatków na odzież, która została pozbawiona – w ich ocenie – możliwości używania jej w celach osobistych. Dzieje się to zazwyczaj poprzez umieszczenie logotypu firmy na odzieży. Logotyp powinien być jednak umieszczony w widocznym miejscu, a nie np. w podszewce garnituru.

Co z wydatkami na biznesowe lunche i kolacje? Czy one dają korzyści podatkowe? O czym trzeba pamiętać?

Wydatki na spotkania biznesowe w większości sytuacji mogą być kosztem uzyskania przychodu. Prowadzą one pośrednio, a czasem nawet bezpośrednio, do uzyskania w przyszłości przychodów przez podatnika. W niektórych branżach, szczególnie usługowych, spotkania decydują często o możliwości generowania przychodów z tytułu sprzedaży usług.

Ustawa o PIT zabrania jednak zaliczania do kosztów uzyskania przychodów wydatków na tzw. reprezentację. Pojęcie to przez lata sprawiało problemy interpretacyjne. Ostatnie orzecznictwo w tym zakresie potwierdziło jednak, że wydatki na spotkania biznesowe (obiad, lunch), podobnie zresztą jak wydatki na przysłowiową kawę i ciasteczko, nie są kosztami reprezentacji. Niezależnie od miejsca spotkania – biuro czy restauracja - oraz od poziomu jego wystawności, wydatki takie mogą zostać zaliczone do kosztów. Warunkiem jest ich wyraźnie biznesowy cel – w tym kontekście problematyczne mogą pozostawać nadal wydatki na spotkania wizerunkowe z kontrahentami, np. z tytułu rocznicy istnienia firmy bądź świąt.

Czy wydatek na alkohol w prezencie dla kontrahenta może być kosztem?

Prezenty dla kontrahentów są w pewnych branżach standardem. Niestety, zdaniem organów i sądów służą one głównie budowaniu pozytywnego wizerunku firmy, a więc są wydatkami reprezentacyjnymi. Jedynie prezenty opatrzone logo firmy (podobnie jak w przypadku ubrań) są akceptowalne jako dające prawo do pomniejszenia przychodu.

Jednak wydatki na prezent w postaci butelki alkoholu, nawet w opakowaniu z logo firmy, są kwestionowane. Wyjątkiem są sytuacje, w których wprost można przyjąć, że taki podarunek zachęca do zakupu określonego towaru, np. przy sprzedaży premiowej własnych towarów, gdy klient dostaje gratis butelkę czegoś mocniejszego. W każdej takiej sytuacji warto jest jednak wystąpić o interpretację. ©?

—rozm. Aleksandra Tarka

Źródło: Rzeczpospolita

WIDEO KOMENTARZ

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL