Strata w zapasach jako koszt działalności w pkpir

Przedsiębiorca może rozliczyć w kosztach także te towary, których nie udało mu się sprzedać.

Publikacja: 28.04.2016 02:00

Strata w zapasach jako koszt działalności w pkpir

Foto: www.sxc.hu

Prowadzę firmę handlową. Wydatki na zakup towarów wpisuję w kolumnie 10 księgi przychodów i rozchodów. Co zrobić, jeśli towary się przeterminowały i muszę je wyrzucić lub zutylizować? Czy wydatki nadal są kosztem uzyskania przychodów? – pyta czytelnik.

Jeżeli kupiliśmy towary w celu sprzedaży, to wydatek może być podatkowym kosztem także w razie ich zniszczenia. Zmienia się tylko kategoria kosztu. Dlatego przedsiębiorca prowadzący księgę przychodów i rozchodów powinien przeksięgować wydatek z kolumny 10 do 13.

Przypomnijmy, że podatkowym kosztem jest wydatek poniesiony w celu uzyskania przychodu. Nie ma wątpliwości, że ten warunek jest spełniony przy zakupie towarów. Nabywamy je po to, aby sprzedać je z zyskiem. Z rozporządzenia ministra finansów w sprawie prowadzenia po datkowej księgi przychodów i rozchodów wynika, że towary księgujemy w kolumnie 10. Po sprzedaży wykazujemy przychód. Oczywiste jest jednak, że nie zawsze uda się sprzedać towar i przedsiębiorca musi się go pozbyć. Czy wydatek na jego nabycie przestaje wtedy być kosztem uzyskania przychodów? Nie, trzeba go jednak przeksięgować do kolumny 13 (jako stratę w majątku obrotowym).

Cała operacja powinna być udokumentowana protokołem, w którym opiszemy okoliczności likwidacji. Jeśli przekazaliśmy towary firmie zajmującej się ich utylizacją, to musimy mieć tego potwierdzenie.

Co na to fiskus? Generalnie zgadza się na księgowanie takich strat w kosztach, jednak podkreśla, że nie mogą powstawać z winy podatnika. Jeśli więc przedsiębiorca nie zabezpieczył właściwie towarów (np. nie przechowywał artykułów spożywczych w chłodni) i przez to się zepsuły, to skarbówka może zakwestionować rozliczenie.

Spójrzmy przykładowo na interpretację Izby Skarbowej w Katowicach z 28 stycznia 2016 r. (IBPB-1-1/4510-184/15/BK). Dotyczy rozliczenia w kosztach strat spowodowanych likwidacją niesprzedanych towarów. Przyczyny zniszczenia były różne, m.in. upływ terminu przydatności towaru spożywczego. Firma zapewniała jednak, że są to przyczyny niezawinione i niezależne od niej. Natomiast wydatki na zakup towarów miały na celu osiągnięcie przychodów.

Fiskus zgodził się na zaliczenie straty do podatkowych kosztów. Zaznaczył jednak, że w trakcie kontroli urzędnicy mogą zbadać, „czy wskazane we wniosku koszty powstały w trakcie normalnego, racjonalnego działania podatnika, ze szczególnym uwzględnieniem dochowania należytej staranności w trakcie prowadzenia działalności gospodarczej, będąc tym samym zdarzeniami nieprzewidywalnymi, nie do uniknięcia przez racjonalnie działający podmiot".

Prowadzę firmę handlową. Wydatki na zakup towarów wpisuję w kolumnie 10 księgi przychodów i rozchodów. Co zrobić, jeśli towary się przeterminowały i muszę je wyrzucić lub zutylizować? Czy wydatki nadal są kosztem uzyskania przychodów? – pyta czytelnik.

Jeżeli kupiliśmy towary w celu sprzedaży, to wydatek może być podatkowym kosztem także w razie ich zniszczenia. Zmienia się tylko kategoria kosztu. Dlatego przedsiębiorca prowadzący księgę przychodów i rozchodów powinien przeksięgować wydatek z kolumny 10 do 13.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Nieruchomości
Trybunał: nabyli działkę bez zgody ministra, umowa nieważna
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Praca, Emerytury i renty
Czy każdy górnik może mieć górniczą emeryturę? Ważny wyrok SN
Prawo karne
Kłopoty żony Macieja Wąsika. "To represje"
Sądy i trybunały
Czy frankowicze doczekają się uchwały Sądu Najwyższego?
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Sądy i trybunały
Łukasz Piebiak wraca do sądu. Afera hejterska nadal nierozliczona