CIT od wynagrodzenia za usługi zagranicznego wykonawcy

Polska spółka, zlecająca usługi podobne do badania rynku czy reklamowych do wykonania zagranicznym osobom prawnym poza terytorium kraju, wypłacając ich wynagrodzenie ma obowiązek potrącić CIT.

Publikacja: 18.04.2018 05:30

CIT od wynagrodzenia za usługi zagranicznego wykonawcy

Foto: Fotolia.com

Spółka zajmuje się produkcją naczep, przyczep i zabudów samochodowych. Produkty sprzedawane są w krajach Europy, Azji i Afryki na podstawie umów pośrednictwa handlowego, zawieranych przeważnie z osobami prawnymi prowadzącymi działalność w kraju nabywcy. Pośrednicy nie są polskimi rezydentami podatkowymi. Głównym celem umów pośrednictwa jest zwiększenie sprzedaży produktów spółki na rynkach zagranicznych. Celem wtórnym jest natomiast szerzenie akcji informacyjnej, docieranie do klientów z materiałami marketingowymi itp., które to czynności są konieczne dla prawidłowego i efektywnego zdobywania nowych nabywców.

We wniosku o interpretację spółka zapytała czy od wypłaty wynagrodzenia należnego pośrednikowi ona, jako płatnik, ma obowiązek potrącić zryczałtowany 20-proc. CIT. Sama uważała, że nie, bo usługi pośrednictwa nie są świadczeniami o podobnym charakterze z art. 21 ust. 1 ustawy o CIT.

Innego zdania był fiskus. Zauważył, że głównym celem umów pośrednictwa jest zwiększenie sprzedaży produktów spółki na rynkach zagranicznych, a celem wtórnym jest szerzenie akcji informacyjnej. Spółka podejmuje współpracę z pośrednikami na zasadzie przekazywania im wynagrodzenia stałego, prowizyjnego (określonego jako wartość procentowa zrealizowanych zamówień na dostawę produktów spółki) lub mieszanego (stałego i prowizyjnego). W ocenie fiskusa umowy o świadczenie usług, które zawiera spółka ze zleceniobiorcami, nie noszą znamion usług pośrednictwa. Opisane we wniosku usługi jako świadczenia o podobnym charakterze do usług doradczych, związanych z badaniem rynku i usług reklamowych, będą mieściły się w katalogu usług z art. 21 ust. 1 pkt 2a ustawy o CIT. Ich świadczenie przez nierezydenta prowadzi więc do osiągnięcia przez niego przychodu, a źródło przychodu znajduje się na terytorium Polski. Jest nim bowiem spółka wypłacająca należności (wynagrodzenie) zleceniobiorcy.

Urzędnicy podkreślali, że tylko w sytuacji, gdy zawarta umowa będzie umową pośrednictwa, której konsekwencją będą wzajemne zobowiązania, nie będzie miało zastosowanie opodatkowanie na zasadach określonych w art. 21 ust. 1 pkt 2a ustawy o CIT.

Spółka zaskarżyła interpretację, ale Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi oddalił jej skargę. Zgodził się z fiskusem, że katalog świadczeń z art. 21 ust. 1 pkt 2a ustawy o CIT nie ma charakteru zamkniętego, o czym świadczy użycie zwrotu „oraz świadczeń o podobnym charakterze". O możliwości zaklasyfikowania usługi do świadczeń podlegających opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym wystarczające jest zatem stwierdzenie, że usługa jest świadczeniem o podobnym charakterze.

W ocenie WSA sporne czynności wykonywane przez nierezydentów na rzecz spółki są podobne do usług reklamowych czy badania rynku. Na pewno te charakterystyczne elementy przeważają w umowach pośrednictwa. Jak przypomniał sąd, reklama to rozpowszechnianie informacji o towarach, ich zaletach, wartości, miejscach i możliwościach nabycia, chwalenie kogoś, zalecanie czegoś przez prasę, radio, telewizję i inne podobne środki, np. plakaty, napisy i ogłoszenia służące temu celowi. Z kolei, pod pojęciem usług reklamowych rozumie się wszelką działalność promocyjną, w wyniku której lub w trakcie której następuje przekazywanie treści mających za zadanie informować o istnieniu lub cechach towaru lub usługi w celu zwiększenia sprzedaży tych produktów. Badanie rynku jest natomiast elementem szeroko pojętego „marketingu", który określa i kształtuje produkt z punktu widzenia potrzeb nabywców dla utrzymywania popytu.

W związku z tym, w przypadku świadczenia usług podobnych do badania rynku czy usług reklamowych przez zagraniczne osoby prawne, które są wykonywane na zlecenie polskiej spółki poza terytorium Polski i gdy polska spółka zapłaci wynagrodzenie zagranicznego kontrahenta, zastosowanie znajdą regulacje art. 21 ust. 1 pkt 2a i art. 26 ust. 1 i 3 pkt 2 ustawy o CIT.

Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z 21 marca 2018 r.

sygnatura akt: I SA/Łd 123/18

Komentarz eksperta

Katarzyna Klimczyk

starszy konsultant w Accreo

Istota problemu w komentowanej sprawie sprowadzała się do ustalenia, czy umowy podpisywane przez stronę skarżącą z kontrahentami zagranicznymi, zawierające w sobie elementy pośrednictwa oraz usług reklamowych, mogą być zrównane z czynnościami wymienionymi w art. 21 ust. 1 pkt 2a ustawy o CIT. Co za tym idzie, wypłata wynagrodzenia z tytułu takiej umowy powodowałaby obowiązek pobrania przez polską spółkę podatku u źródła.

Należy podkreślić, że katalog świadczeń z art. 21 ust. 1 pkt 2a ustawy o CIT nie ma charakteru zamkniętego, o czym świadczy użycie zwrotu „oraz świadczeń o podobnym charakterze". W stanowiskach organów podatkowych, co do zasady, usługa pośrednictwa handlowego nie jest uznawana za świadczenie o podobnym charakterze, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT, powodujące obowiązek poboru podatku u źródła (np. interpretacja indywidualna Dyrektora IS w Katowicach z 25 września 2016 r., IBPB-1-2/4510- 500/15/MM). Jednak gdy czynności reklamowe, marketingowe będą przeważać w zawieranych przez polską spółkę umowach, to będzie to wpływało na obowiązek pobrania podatku u źródła przez polskiego rezydenta. Tak uznał również WSA w Łodzi.

Jednak należy podkreślić, że przy klasyfikacji określonych świadczeń do świadczeń podlegających opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym należy każdorazowo przeanalizować treść umowy będącej ich podstawą oraz zakres faktycznie wykonywanych czynności. Gdy dana umowa obejmuje usługi/świadczenia, które nie są wprost wymienione w art. 21 ust. 1 pkt 2a ustawy o CIT, należy ustalić, czy mają one charakter równorzędny z nimi pod względem prawnym (tak np. interpretacja indywidualna Dyrektora IS w Katowicach z 26 sierpnia 2016 r., IBPB-1-1/4510-215/16-1/ESZ).

Spółka zajmuje się produkcją naczep, przyczep i zabudów samochodowych. Produkty sprzedawane są w krajach Europy, Azji i Afryki na podstawie umów pośrednictwa handlowego, zawieranych przeważnie z osobami prawnymi prowadzącymi działalność w kraju nabywcy. Pośrednicy nie są polskimi rezydentami podatkowymi. Głównym celem umów pośrednictwa jest zwiększenie sprzedaży produktów spółki na rynkach zagranicznych. Celem wtórnym jest natomiast szerzenie akcji informacyjnej, docieranie do klientów z materiałami marketingowymi itp., które to czynności są konieczne dla prawidłowego i efektywnego zdobywania nowych nabywców.

Pozostało 90% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Prawo karne
CBA zatrzymało znanego adwokata. Za rządów PiS reprezentował Polskę
Spadki i darowizny
Poświadczenie nabycia spadku u notariusza: koszty i zalety
Podatki
Składka zdrowotna na ryczałcie bez ograniczeń. Rząd zdradza szczegóły
Ustrój i kompetencje
Kiedy można wyłączyć grunty z produkcji rolnej
Sądy i trybunały
Sejm rozpoczął prace nad reformą TK. Dwie partie chcą odrzucenia projektów